موضوعات داغ

از صحبت در مورد آزادسازی واردات خودرو تا تبلیغات توخالی!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو بیش از یک سال و نیم می گذرد و حتی با وجود تخصیص مهلت زمان برای ترخیص خودروها از گمرک هنوز هم گمرکات کشور مملو از خودروهای دپو شده است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در چنین شرایطی شرکت های واردکننده خودرو عملا تغییر فعالیت داده و به سمت ارائه خدمات پس از فروش حرکت کرده اند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رو به اضمحلال بودن شرکت‌های نمایندگی رسمی واردات خودرو گفت: «گرچه ممنوعیت واردات خودرو مصداق جلوگیری از فعالیت‌ قانونی اشخاص حقوقی است، ما کوشیدیم دولت را درشرایط جنگ اقتصادی درک کنیم. با این‎حال، دولت که نمی‌خواهد صدای خرد شدن چرخ‌های صنعت را بشنود، دربخش واردات خودرو باعث زیان گسترده خانواده بیست‌هزار نفری شرکت‎های واردکننده شده است. زمانی شرکت‌های واردکننده برای ادامه فعالیت تلاش می‌کردند، اما درحال‎حاضر برای ادامه بقا و حیات کاری پرسنل خود باید از مسئولان درخواست کنند تا به‌وظایف قانونی خود عمل کنند.»
وی در ادامه در خصوص درخواست آزادسازی مشروط واردات خودرو از جانب خودروسازان و قطعه سازان نیز عنوان کرد: «در حال حاضر دولت به دنبال واردات خودرو نبوده و چنین درخواست هایی جنبه شعاری داشته و تبلیغاتی توخالی بیش نیست. ما می‌دانیم با طرح‌هایی مانند واردات خودروهای هیبرید موافقت نمی‌شود؛ چراکه هربار موضوعی درحوزه واردات مطرح می‌شود سرانجامی ندارد. یک بار بحث هیبریدها مطرح می‌شود و بار دیگر موضوع واردات خودروهای دست‌دوم به‌میان می‌آید. اما آنچه دغدغه امروز ماست، بحث واردات و ترخیص خودروهایی است که طی دو سال اخیر در گمرکات کشور درحال خاک خوردن هستند. ما می‌خواهیم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که بتوانیم خودروها را ترخیص و مطالبات مردم را تحویل آن‌ها دهیم.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: «درحالی‎که هنوز بیش از هفت‌هزار خودرو درگمرکات کشور درحال خاک خوردن هستند و خبری از تمدید مصوبه ترخیص به‌گوش نمی‎رسد، شاید مطرح‎شدن موضوع آزادسازی واردات خودرو کمی خنده‌دار به‌نظر برسد. به‎هرحال شاید ترخیص این خودروها که از تعهدات شرکت‌های واردکننده خودرو به‌مردم است، درچنین شرایطی بیش‌از آزادسازی واردات اهمیت داشته باشد.»
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودروسازی کشورمان نیز با صحبت های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو موافق بوده و مطرح کردن پیشنهاد آزادسازی مشروط واردات خودرو را شعار تبلیغاتی می داند.
وی معتقد است: «با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در یک سال و نیم گذشته و انبار شدن تعداد زیادی خودرو در گمرکات کشور مطرح کردن پیشنهاد آزادسازی مشروط واردات خودرو و یا حذف تعرفه واردات خودروهای پاک در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو تنها جنبه تبلیغاتی دارد و سبب ایجاد جو روانی در بازار می شود. هنوز مطالبات بسیاری از خریداران خودروهای خارجی وصول نشده و خودروهای آن ها در گمرکات مختلف کشور دپو شده و امکان ترخیص این خودرو وجود ندارد.»
این کارشناس صنعت‌خودرو تاکید کرد: «تا زمانی‌که در سامانه ثبت سفارش امکان ثبت نام وجود نداشته باشد، حتی با مصوبات مجلس نیز امکان واردات وجود نخواهد داشت. این درحالی‌ است که در مصوبه مجلس برای حذف تعرفه هیبریدی‎ها هم فقط قواعد گمرکی این خودروها مد نظر بوده است، نه‌ثبت سفارش آن‌ها.»

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد