موضوعات داغ

مصاحبه مدیرعامل کرمان موتور و راهکارهای عدم تعطیلی این شرکت

عکس مطلب اول
وزارت صمت در ارتباط با موضوع صنعت بسیار منفعلانه عمل می‌کند و بیشتر انرژی خود را بر روی تجارت معطوف کرده است.
مدیرعامل کرمان موتور در گفتگویی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه وزرت صمت و شخص وزیر تمام تلاششان را بر روی کنترل تجارت و مدیریت صادرات و واردات کشور گذاشته و تقریباً از صنعت غافل شده است.
سامان فیروزی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد و همچنین خودروسازان و قطعه سازان استان کرمان برگزار شد، تلاش کردیم مشکلاتی را که بیشتر درباره کمبود نقدینگی ناشی از تحمیل سیاست‌های ارزی سال گذشته و قیمت‌گذاری‌های دستوری و نرخ ارز بود و رییس‌کل بانگ مرکزی اطلاعات کاملی از آن‌ها نداشت مطرح کنیم افزود: جناب همتی نیز با روی گشاده به تمام مشکلات گوش کرده و قول دادند همه تلاش خود را برای رفع این معضلات به‌کار ببندند.
مدیرعامل کرمان موتور درباره ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان نیز گفت: ریشه تمامی مشکلات از سیاست‌های ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت که اساساً می‌بایست از تولیدکنندگان حمایت نماید، نشأت می‌گیرد.
او ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزاتخانه که سال گذشته درباره قیمت خودروهای پیش‌فروش شده بود و پرداخت مابه‌تفاوت‌های نرخ ارزی شد که به ما تحمیل گردید.
فیروزی افزود: به همین دلیل اکنون دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به جناب همتی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.
مدیرعامل کرمان موتور با اشاره دوباره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیم‌های دولت در سال گذشته است اظهار کرد: بااین‌وجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آیین‌نامه های فروش و پیش‌فروش؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.
او ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رییس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند، که تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، بااین‌وجود در طی ماه‌های اخیر هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.
فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمی‌دهد و فقط تصمیم‌گیری را از جلسه‌ای به جلسه دیگر به تعویق می‌اندازد.
مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری نیز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بازار بین ۳۰ تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین می‌کرد گفت: طی یک سال گذشته با توجه به وضعیت بازار و همچنین رشد نرخ ارز نقدینگی موردنیاز تولید تا 25 بربر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سؤال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی می‌تواند این میزان نقدینگی را تأمین کند؟
سامان فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالی‌که ما به‌عنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت به‌صورت دستوری قیمت خودرو را تعیین می‌کند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، می‌تواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما‌به‌تفاوت نرخ ارز را برای خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه در طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروختند، از سوی دیگر ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروخته‌شده است نیز پرداخت کردند. مشخص است که در چنین شرایطی درگیر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.
او در انتها نیز گفت: ما به رییس‌کل بانک مرکزی اطمینان داده‌ایم در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف کنیم و رقم پرداختی را به دولت بازگردانیم، ایشان هم قول داده‌اند تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایران‌خودرو و سایپا انجام شد را به‌کارگیرند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/16
کرمان موتور، تا حالا سکان دار و خط مقدم گرانی خودرو بوده و هست! علا رغم کاهشی شدن قیمت ها در بازار، قیمت هاش رو افزایش میده، و بعد انتظار داره مردم ازش خرید کنن!
حالا هم که بحث ورود دستگاههای نظارتی به قیمت گذاری این شرکت مطرح شده، اومده و مظلوم نمایی میکنه!
اصلا چرا باید دولت از شرکت حمایت کنه؟ کسی عرضه اداره شرکت رو نداره، دولت باید ازش حمایت کنه؟
خوب اینجوری که همه یه شرکتی میزنن و از دولت درخواست کمک میکنن که!
1398/6/16
راه حلش اینه که دست از گرون فروشی و طمع بردارین و مشتری مداری و انسانیت رو در دستور کار خودتون قرار بدین ، با این شرایط بهتر که تعطیل بشین چون هیچ سودی ندارین برای مردم.
خیلی جالبه که توقع حمایت بیشتر هم دارن خون مردم رو که کردین تو شیشه بازم روتون زیاده ؟؟؟؟؟ قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروشتون هست ؟؟؟؟ بابا خیلی پر رو هستین شما با همین قیمت ها هم لگنهاتون باد کرده رو دستتون بهتره شرتون رو کم کنید
1398/6/16
خوشحالیم ک داری تعطیل میشی ب درک
1398/6/16
اینا مونتاژ کارن مثل بقیه دوستان باید ازش پرسید وقتی چینی ها رو فله ای وارد کشور کردی بدون هیچ گون انتقال تکنولوژی باید فکر اینجاش رو میکردی، جوکش اونجاست خودش رو خودروساز معرفی کرده!!!فکر کنم خودرو بانک کرمانی هستن که اینقدر رپورتاژ از این شرکت میره
1398/6/16
راستی سهامتون رو بفروشید چرا دنبال وام هستید ،
1398/6/16
از صمیم قلب دعا میکنم جمع شید همتون , شما ها همونایی بودید که ماشینای هیوندای رو داخل مونتاژ میکردید با کیفیت پایینتر ولی با قیمت وارداتی , همتون سو استفاده گرید
1398/6/16
(( سامان فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالی‌که ما به‌عنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت به‌صورت دستوری قیمت خودرو را تعیین می‌کند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، می‌تواند ...)) >>>

واقعا" شرم نمیکنید شماها ؟؟؟؟ ماشین چینی رو از 75 رسوندی به 301 تومن طلبکارم هستی میگی قیمت دستوریه !!!

کرمان موتور در گرون کردن بی حدوحصر و خالی کردن جیب ملت رتبه اول لگن سازهای تو ایرانه ! کیه اینو ندونه ؟؟؟ حالا که ماشین صفرتو (جک شاسی اتو) تو بازار 260 - 270 معامله میشه اونم با ناز خریدار و اصرار فروشنده ها (30 میلیون زیر فی کارخونه ات) و تو کارخونه با نرخ 301 رو دستت مونده به چه کنم چه کنم افتادی آقای نامدیر !؟؟؟؟ کیه ندونه جنسیس 2018 رو با چه قیمتی تو پاچه مردم کردی !!
اف و شرم برتو و این مدیران نالایق که جز ناله و خالی کردی دسترنج مردم چیزی بلد نیستین ؟
1398/6/16
شرتون کم
1398/6/16
وجدانا شما دیگه دم از قیمت گذاری دستوری نزن که از فحش ناموسی بدتره .حالا ایرانخودرو و سایپا بگن قیمت گذاری دستوری درسته ولی شما که قیمتهاتون همیشه از بازار بیشتر بوده و علت مشکل نقدینگی تون هم (با فرض عدم اختلاس و دزدی و ...) همین قیمت گذاری تون بوده .شما آزرا رو 950 ،النترا 480 و جک اس 5 رو 300 داری میفروشی
1398/6/17
منتظر ورشکستگی تمام صنعت خودرو ایران هستیم ، مخصوصا کرمان موتور که داره آشغال تر از سایپا و ایرانخودرو تولید گاری میکنه
1398/6/19
شرم حیا .فروش دستوری .توپاچه ملت کردن همراه با یه عقرب کویری که هراز چند گاهی نیش دردناکشو نصیبتون کنه .خیلی جالبه میگن خودروسازی کرمان!!!!!!شماها پالان خر هم نمیتونین بسازین چه برسه به خودرو یعنی یه بچه عقب مونده رو بزارید تومسند کارتون بلده که ماشین فول آپشن واز کره بیاره وتا جایی که میتونن از آپشنهاش کم کنه تازه از قیمت وارداتیش بیشتر وکیفیت مونتاژ افتضاح ورنگ آشغال فرو کنه توپاچه ملت اسیر مافیای خودرو کشور آخه کجای دنیا اینجوری بامردمشون رفتار میکنن کشورای اروپایی میگن بیا ماشینو انتخاب کن ببر باقرارداد اجاره به شرط تملیک اگه پسند کردی بعدش باتوجه به توان مالیت اقساطی حساب میکنن دقیقا مثه ایران خودمون پراید ۳۰سال پیش ومیگن ۴۰میلیون ناقابل پرداخت میکنید ولی خوبیش اینه که تمام وجه باقیمانده خودرو بصورت طولانی مدت یک ساله قسط براتون میبندن بطوریکه از پاچه فرو میکنن تا فی خالدون واقعا جای شکرگذاری داره یه مطلب دیگه دقت کردین این سایپا تیبا رو چقد آشغال طراحی کرد بطوریکه دست یه بچه میدادن لااقل اینجوری طراحی نمیکرد قشنگتر میشد اما یه رازیب نهفته است چرا؟ برای اینکه مدل اولیه رو اونقدر زشت طراحی کردن که وقتی چند سال بعد میخوان بقول خودشون فس لیفت میزنن چراغهارو بزک میکنن لااقل زیبا جلوه کنه تازه همینو هم پشیمون شدن کم کم دارن ازر سرو ک و ن ش میزنن شمارو به حضرت عباس ارزش خودتون رابدانید لیقت ایرانی خیلی بیشتر ازاینه نخرید توروقرآن