موضوعات داغ

هیچ خودروسازی حق پیش فروش و مشارکت در تولید را ندارد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
عباس تابش رئیس سازمان حمایت اظهار داشت: وظیفه سازمان حمایت دفاع از حقوق مصرف کننده است و با خودروسازانی که به تعهدات خود عمل نکنند برخورد می‌کنیم. بر همین اساس در سال‌های 97 و 98، 10 هزار پرونده بین مشتریان و خودروسازان را به مصالحه رساندیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه خودرو با سه بخش مواجه هستیم، افزود: بخش اول مربوط به خودروسازی‌های تولیدی مانند سایپا، ایران‌خودرو و خودروسازی‌های خصوصی مانند عظیم خودرو، رامک خودرو و آذیکو است.
وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به خودروسازی‌های می‌شود که به صورت CBU وارد و عرضه می کردند.
تابش در ادامه گفت: بخش سوم مربوط به شرکت‌هایی است که هم مجوز فعالیت و پیش فروش نداشتند و هم واردکننده و تولیدکننده نبودند، مانند پرشین پارس، مفتاح رهنورد که هیچ اطلاعاتی در سازمان حمایت ندارند و مجوزی هم به آنها داده نشده و خودرویی هم ندارند. پرونده این شرکت‌ها در اختیار قوه‌قضاییه بوده و ارتباطی به سازمان حمایت ندارد.
رئیس سازمان حمایت در ادامه بیان داشت: شرکت هایی مانند سایپا، سایپا دیزل، سایپا سیتروئن، ایران‌خودرو، رامک خودرو، آذیکو، کرمانیا و بهمن موتور به علت عدم ایفای تعهد و قیمت برای خودروهای کم تیراژ به تعزیرات معرفی شدند.
تابش در ادامه با بیان اینکه برخی از محصولات را به دلیل تحریم نمی شود تحویل داد، گفت: در کمیته خودرو تصمیم گرفته شد تا با موافقت ذینفع، خودروی جایگزین تحویل داده شود و یا روی یک مبلغ به توافق برسند و در صورت عدم توافق، از طریق شکایت به دادگاه اقدام کنند. همچنین اگر فردی پس از مصالحه به این نتیجه رسید که زیان دیده، می‌توانند شکایت کند.
وی در ارتباط با تعهدات معوق خودروسازان بیان داشت: حدود 6 ماه از تعهدات عقب هستیم و بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا 80 درصد تولیدات خودروسازان برای انجام تعهدات معوق در نظر گرفته شود و حداکثر20 درصد برای فروش فوری مشتریان قرار داده شود.
تابش با اشاره به تحویل خودروهای معوق، گفت: هیچ مجوزی برای هیچ خودروسازی برای مشارکت در تولید و پیش‌فروش داده نشده است و سیاست کمیته خودرو برای ایفای تعهدات، سیاست غیرقابل برگشت است.
وی در پایان تصریح کرد: تعداد تعهدات معوق 410 هزار دستگاه است که تا پایان سال تمام این تعهدات تحویل داده خواهد شد و این رقم به صفر خواهد رسید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد