موضوعات داغ

بلا‌تکلیفی مشتریان آرین موتور پویا

عکس مطلب اول
سازمان حمایت در واکنش به افزایش قیمت برای خودروهای پیش‌فروش شده با قیمت قطعی از سوی شرکت آرین موتور پویا اعلام کرد: اخذ مبلغ مابه التفاوت توسط این شرکت در قراردادهای پیش‌فروش خودرو، مطابق دستورالعمل ابلاغی با ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، برخی از مشتریان شرکت آرین موتور پویا حدود یک ماه پیش در تماس با ایسنا اعلام کردند که این شرکت برای تحویل خودروی اوتلندری که سال 97 با قیمت قطعی فروخته شده را منوط به پرداخت مجدد پول از سوی خریداران کرده است.
در همان زمان این موضوع از سازمان حمایت پیگیری شد که وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدماتی این سازمان درباره شکایت مشتریان شرکت آرین موتور پویا در مورد عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، پاسخ داد: اخذ مابه التفاوت توسط شرکت آرین موتور پویا در قراردادهای پیش فروش خودرو مطابق مصوبه شماره 56023/137161 هـ مورخ 16/10/1397 هیات محترم دولت و دستورالعمل ابلاغی بند 7 مصوبه مذکور به شماره 60/289899 مورخ 9/11/1397 مرتبط با ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات است.
وی ادامه داد: بر همین اساس شرکت آرین موتور پویا به صورت علی‌الحساب و به منظور تسریع در ترخیص خودروها و تحویل آن به مشتریان، نسبت به اخذ مابه‌التفاوت اقدام کرده و مستندات مرتبط با بهای تمام شده واردات خودروهای مذکور را به سازمان حمایت ارسال کرده است تا پس از محاسبه قیمت تمام شده و ابلاغ از سوی سازمان حمایت به این شرکت، نسبت به تسویه حساب با مشتریان اقدام کند.
اظهارات معاون سازمان حمایت در حالی است که وزیر صمت در دی ماه سال گذشته در واکنش به اعتراض برخی خریداران خودروهای داخلی مقابل این وزارتخانه، اعلام کرد: خودروهایی که پیش از این با قیمت قطعی پیش‌فروش شده‌اند، مشمول افزایش قیمت‌های جدید نمی‌شوند.
همچنین رئیس سازمان حمایت در اواخر تیرماه سال جاری درباره وضعیت مشابه خریدارن خودروی تیوولی از شرکت رامک خودرو گفته بود: مشتریانی که در گذشته تکمیل وجه کرده اند از نظر سازمان حمایت برای آنها قرارداد قطعی محسوب می شود و باید بدون پرداخت مابه‌التفاوت خودروی آنها تحویل داده شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/19
اسم سازمان حمایت از مصرف کننده رو باید بذارن هیئت اصناف رانت خواران بیشتر بهش میاد
1398/6/26
متاسفانه آقای وحید منایی (معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت! از مصرف کنندگان) بهمراه تعدادی از زیردستانش در حال القای اطلاعات غلط به مراجعه کنندگان و خریداران خودرو می باشند. بگونه ای که به جای حمایت از مصرف کنندگان ، با این اطلاعات غلط اکثرِ خریداران خودرو را از شکایت و پیگیری حقوق قانونی شان که توسط واردکنندگان گردن کلفتی همچون آرین موتور پایمال شده است، ناامید و منصرف می کنند. بایستی دلیل این رفتار این مسوولان بررسی گردد که از روی ناآگاهی از قوانین و مصوبات مرتبط با خرید خودرو می باشد یا خدای ناکرده دلیل دیگری دارد. بهر حال به منظور توضیح اینکه چرا ادعای آقای وحید منایی مبنی بر قانونی بودن دریافت وجه اضافی تحت عنوان مابه التفاوت ارز از خریداران از اساس نادرست است دلایل زیر را ارایه می کنم:

1. همانگونه که می دانیم مطابق قانون کشور و قانون شرع، هرگونه تغییر در قیمت کالایی که با قیمت قطعی خریداری شده است و وجه آن مطابق قرارداد بطور کامل توسط خریدار پرداخت شده است، ممنوع و حرام می باشد و فروشنده موظف است کالای فروخته شده یا پیش فروش شده با قیمت قطعی را که وجه آن مطابق با توافق قبلی بطور کامل پرداخت شده است را بدون هیچگونه افزایش قیمتی تحویل دهد. بنابراین حتی اگر مجوز یا مصوبه ای از هیات وزیران یا هر مقام مسوول دیگری بر خلاف این قانون صادر شود باطل است.

2. در بند 14 دستورالعمل ابلاغی بند 7 مصوبه ی مذکور، بین عبارات ‘قرارداد فروش’ و ‘قرارداد پیش فروش’ تمایز قایل شده است و سپس در بند 15 همان دستورالعمل آمده است: ‘اعمال تاثیر تغییرات هزینه ای ناشی از دریافت مابه التفاوت برای خودروهای موضوع بند 1 مصوبه، در قیمت نهایی خودروهای پیش فروش شده توسط شرکت های عرضه کننده با تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجاز می باشد.’ بنابراین دردستورالعمل فوق، مجوزی برای افزایش قیمت خودروهایی که دارای ‘قرارداد فروش’ می باشند صادر نشده است، بلکه به شرکت های عرضه کننده صرفا اجازه داده شده است که تاثیرات هزینه ای ناشی از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز را در محاسبه ی ‘قیمت نهایی’ خودروهای پیش فروش شده (یعنی آن دسته از خودروهایی که ‘قیمت نهایی’ آنها در زمان عقد قرارداد، نهایی و قطعی نشده است و بصورت ‘غیر قطعی’ پیش فروش شده اند) لحاظ نمایند.

3- در ماده ی 4 آیین نامه ی اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، روش ها و ضوابط فروش خودرو به 5 دسته ی متفاوت تقسیم شده است: 1-تحویل فوری2-پیش فروش قطعی 3- پیش فروش عادی 4-مشارکت در تولید 5-سفارشی تعداد محدود سپس در تبصره ی 1 این ماده آمده است: ‘حداکثر مبلغ قابل دريافت در قراردادهاي پيش فروش معادل پنجاه درصد قيمت فروش نقدي محصول مورد نظر در هنگام عقد قرارداد مي باشد.’ با توجه به اینکه در اکثر قراردادهای شرکت آرین موتور پویا با مشتریان، علاوه بر تعیین قیمت قطعی خودرو، صددرصد مبلغ خودرو(بیش از پنجاه درصد) در همان زمان عقد قرارداد از مشتری دریافت شده است، بنابراین مطابق این تبصره، قراردادهای فوق از نوع ‘پیش فروش’ محسوب نمی شوند و تابع قوانین ‘فروش با تحویل فوری’ می باشند.

4- بسیاری از قراردادهای آرین موتور با خریداران، پس از تاریخ ممنوعیت واردات و پیش فروش خودرو (تیرماه 97) نوشته شده است. و در آن زمان نمایندگی های مجاز فروش خودرو صرفا مجاز به فروش فوری(30 روزه) خودروهای ترخیص شده بودند واجازه ی پیش فروش نداشتند. بنابراین خودروهایی که در این تاریخ توسط آرین موتور فروخته شده اند قاعدتا نباید مشمول مصوبه ی فوق در زمینه ی خودرو های پیش فروش شده شوند وگرنه تخلف محسوب می شود.

بنابر دلایل ذکر شده، ادعای آقای وحید منایی مبنی بر قانونی بودن دریافت وجه اضافی تحت عنوان مابه التفاوت نرخ ارز از خریداران آرین موتور که اکثرا خودروهای خود را با قراردادهای فروش فوری(تحویل ۳۰ روزه) و با مبلغ قطعی خریداری کرده اند و صددرصد وجه قطعی قرارداد را همزمان با عقد قرارداد پرداخت نموده اند نادرست می باشد و متاسفانه اینگونه مسوولان، با راهنمایی اشتباه مراجعین و خریدارانی که حقشان توسط شرکت آرین موتور پویا پایمال شده است،باعث انصراف آنها از مطالبه ی حقشان می شوند و ناخواسته یا خواسته سود فراوانی را به شرکت مذکور می رسانند.