موضوعات داغ

خودروی الکتریکی بعدی کیا ممکن است نسخه برقی پیکانتو باشد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
کیا به دنبال ساخت نسخه الکتریکی باتری‌دار از خودروی کوچک خودش پیکانتو است. اگر کیا پیکانتو الکتریکی ساخته شود، پس از کیا سول برقی و کیا نیرو برقی سومین خودروی الکتریکی کیا خواهد بود. کیا به دنبال این است که در هر بخش از بازار یک خودروی الکتریکی داشته باشد و امیدوار است سال آینده ۴۰۰۰۰ خودروی الکتریکی در اروپا به فروش برساند. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۹ کیا بتواند ۲۰۰۰۰ مدل از خودروهای الکتریکی خودش را به فروش برساند.
امیلیو هررا مدیر عامل بخش اروپایی کیا محدوده زمانی خاصی برای تولید پیکانتو الکتریکی مشخص نکرده اما گفته هنوز چیزی مشخص نیست، ولی قطعا به دنبال این کار هستیم. او همچنین اعتراف کرده تبدیل این هاچ‌بک کوچک به یک خودروی الکتریکی کار دشواری خواهد بود.
مهم‌ترین نگرانی کیا این است که آیا می‌تواند بین هزینه‌های تولید و قیمت خودرو تعادلی ایجاد کند یا خیر. ارزان‌ترین کیا پیکانتو با قیمت ۱۶۷۰۰ دلار در آلمان به فروش می‌رسد. قیمت گران‌ترین پیکانتو همراه با تمام آپشن‌های موجود به مبلغ ۳۱۷۰۰ دلار می‌رسد.
هررا گفته هزینه تولید پیکانتو الکتریکی ۳۲۵۰۰ دلار خواهد بود اما این شرکت باید این هزینه را به زیر ۳۰ هزار دلار کاهش دهد. شاید شراکت با برند هیوندای بتواند به کیا در این زمینه کمک کند، چون هیوندای هم ممکن است بخواهد نسخه الکتریکی هیوندای i10 را بسازد.
کسب سود از خودروهای احتراقی کوچک در اروپا کار سختی است، چه برسد کیا بخواهد از نسخه الکتریکی چنین خودروی کوچکی کسب درآمد کند.
فورد دیگر قصد عرضه Ka+ به اروپا را ندارد، و اوپل در حال توقف تولید مدل ارزان کارل و مدل جذاب آدام است.
فورد و اوپل همزمان با توقف تولید خودروهای کوچک خود، محدودیت‌های آلودگی هوای اتحادیه اروپا را مقصر این کار دانستند. تطابق داشتن با این قوانین سختگیرانه نیازمند این بوده که این دو شرکت فناوری‌های گران‌قیمتی روی خودروهای خود نصب کنند که بدون این هزینه هم در سودآوری دچار مشکل هستند.
پیکانتو

پیکانتو

فعلا فقط اسمارت، PSA و میتسوبیشی در حال فروش خودروهای الکتریکی کوچک در اروپا هستند. این در حالی است که هزینه تولید اسمارت فورتو و میتسوبیشی i-Miev چیزی بیشتر از ۳۲۵۰۰ دلار است.
علاوه بر کیا، شرکت سیات هم در حال تولید پلتفرم خودروی الکتریکی جدیدی برای گروه فولکس واگن کوچک‌تر از ساختار MEB است. شاید از این پلتفرم برای تولید نسل بعدی فولکس واگن آپ، سیات می و اشکودا سیتیگو استفاده شود.
به عقیده هررا، رنو قصد دارد تا ۵ سال آينده یک خودروی الکتریکی با قیمت ۱۶۳۰۰ دلار به بازار عرضه کند. او همچنین گفته کمک هزینه دولتی برای خرید خودروهای الکتریکی به دلیل افزایش فروش خودروهای الکتریکی دچار ناپایداری خواهد شد.
مشکل دیگر پیکانتو الکتریکی جذابیت محدود آن در بازارهای دیگر است. در حالی که کیا در حال فروش Soul و Niro در بازار آمریکاست، اما هیچ تقاضایی برای خودرویی الکتریکی به کوچکی پیکانتو در آنجا وجود ندارد.
با این وجود، خودروهای کوچک در اروپا محبوبیت زیادی دارند و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۴۰۵۰۰ خودروی کوچک در اروپا به فروش رسیده که کیا پیکانتو هفتمین خودروی پرفروش در این لیست است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد