موضوعات داغ

زیر و بم ورود دستگاه قضا به خودروسازی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با ورود دستگاه قضا به زنجیره خودروسازی به نظر می‌رسد برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان که سالها در حاشیه امن قرار داشتند حالا باید پاسخگوی تخلفاتی باشند که به نام مشتریان و به کام شرکت های تابعه خود انجام داده اند. خودروسازان با وجود بازار انحصاری از حمایت بی چون و چرای نمایندگان مجلس، مقامات بلند بالای دولتی و وزرا برخوردار بوده و از همین طریق برای خود حاشیه امنی ایجاد کرده اند.
به نقل از دنیای اقتصاد، حالا با ورود قوه قضاییه به موضوع تخلفات فعالان صنعت خودروسازی این دیوار حمایتی دیگر امن به نظر نمی رسد. قوه قضاییه به طور مستقل به دنبال حل چالش‌های صنعت خودروسازی بوده که یکی از مصادیق آن دیدارهای سرزده از پارکینگهای خودروسازان است.
با توجه به گفته های ناصر سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور و مشاور کنونی رئیس دستگاه قضا ورود قوه قضاییه در پرونده تخلفات قیمت خودرو سبب شده است تا ۵۰ هزار خودرو در بازار کشور عرضه گردد.
اگرچه ورودی دستگاه قضا توانسته به نفع مشتریان و مردم خودروسازان را وادار به تغییر کند اما ممکن است مدیران را در اجرای طرح‌های توسعه‌ای با چالش روبرو کند.
با توجه به گفته‌های سراج قوه قضاییه قطعه‌سازان را وادار کرده است که قطعات خودرو به خودروسازان تحویل بدهند. این اتفاق در شرایطی است که قطعه سازان خود به واسطه بازگشت تحریم ها به زنجیره خودروسازی و همچنین تحریم‌های داخلی با مشکلات ریز و درشتی روبرو بوده و از طرف دیگر نیز بزرگترین طلبکاران شرکت‌های خودروسازی محسوب می‌شوند.
در این شرایط دور از انتظار نیست که حضور قوه قضاییه سبب شود مدیران صنعت خودروسازی در اتخاذ تصمیم‌های سریع آن هم در شرایط حاضر که این صنعت با انواع و اقسام مشکلات و چالش‌ها روبرو است به نوعی جسارت خود را از دست داده و با دستپاچگی مواجه شوند.
حسن کریم سنجری، کارشناس خودرو در این خصوص معتقد است که حضور دستگاه قضا در صنعت خودروسازی تنها به آن بخش از مدیران فشار می آورد که به دنبال سوء استفاده از مقام و جایگاه خود و دنبال کردن نفع شخصی اند.
ورود جدی دستگاه قضا به موضوع تخلفات خودروسازان از زمان ریاست ناصر سراج در سازمان بازرسی کل کشور آغاز شد. در این دوره بازرسی های جدی و سرزده ای از پارکینگ خودروسازان صورت می‌گرفت .
با توجه به گفته های سراج سازمان بازرسی کل کشور در آن دوره به دنبال آن بود که مشکلات صنعت و فعالان زنجیره خودروسازی را برطرف کنند.
سراج در خصوص حضور دستگاه های نظارتی در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی و کاهش جسارت مدیران این صنایع نیز معتقد است که مدیرانی که به دنبال سوء استفاده از شرایط موقعیت خود هستند با ورود دستگاه های نظارتی به زیر مجموعه تحت امر خود احساس ناتوانی می کنند. مدیران پاکدست با ورود دستگاه نظارتی مشکلی نداشته و با جسارت بیشتری اقدام به اخذ تصمیم های مدیریتی می کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/23
قشنگ معلومه کودوم قسمتای مقاله یا در اصل نمایش بازی کردن مسئولین برای پول پارو کردن حذف شده