موضوعات داغ

ارقامی که خودروسازان می گویند باید در آن تامل کرد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
اظهارنظر رئیس بانک مرکزی در مورد فشل بودن صنعت خودروسازی کشور حرف دل مردمی بود که بیش از نیم قرن مجبور به تحمل بازار انحصار مصنوعی شده اند، شیرین بود، اما برای مسئولان و نفع بران این صنعت بسیار تلخ بود. آنها در پاسخ به فشل بودن صنعت خودروسازی کشور می گویند که ابتدا باید این موضوع اثبات شود و ثانیا صحبت از اعداد و ارقامی در حد 20 میلیارد دلار به میان آید که اگر صنعت خودروسازی کشور وجود نداشته باشد، این میزان باید برای واردات هزینه کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، در مورد موضوع اول و فشل بودن خودرو، اگر این صنعت کارآمد بود نیازی به مداخله دولت و بستن دروازه های کشور و ایجاد انحصار برای خودروسازان برای فروش نداشت. اگر کارآمد بود نیاز به کمک های مداوم مالی دولت و خطوط اعتباری متعدد نداشت. برای درک این موضوع که خودروسازی کشور فلج بوده و برای دهه ها نوزاد باقی مانده نیازی نیست خبره اقتصاد باشید. این صنعت به علت نبود رقیب نتوانسته روی پای خود بایستد.مردم صنعت خودرو کشور را با تولید خودروهای کم کیفیت و گران دهه هاست که تحمل کرده اند. مردم برای سرپا نگه داشتن صنعت خودرو مجبور شده اند تورم را به جان بخرند.
در مورد موضوع دوم و هزینه 20 میلیارد دلاری واردات خودرو در صورتی که صنعت خودروسازی در کشور وجود نداشته باشد باید گفت که احتمالا واردات کل کشور در سال جاری به 40 میلیارد دلار نرسد، پس چگونه ممکن است برای واردات یک قلم کالا این رقم مورد نیاز باشد؟ کل تولید خودروی کشور در سال گذشته نزدیک 955 هزار دستگاه بوده که با ارزیابی سرانگشتی از قیمت های جهانی، واردات این میزان تولید داخلی احتمالا 8 تا 9 میلیارد دلار ارزبری داشته باشد. حال این رقم، میزان واردات اقلامی که خودروسازان ما در فرآیند تولید به آن نیازمند هستند و همچنین صادرات مواد اولیه از جمله فولادی که مورد استفاده قرار می گیرد را کسر کنید، خواهید دید که رقمی کمتر از یک چهارم رقم ادعایی 20 میلیارد دلاری خودروسازان به دست می آید.
حال اگر واردات خودروهای دست دوم را اضافه کنید که قیمت خرید خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، خواهید دید تامین خودروی مطلوب برای ایرانیان حتی در این وضعیت تحریمی و سخت کار شاق و دشواری نیست. از این گذشته بسیاری از فرصت های شغلی در حلقه های جانبی صنعت خودرو مانند قطعه سازان حتی با باز کردن حلقه انحصار می توانند به کار خود ادامه دهند. حتی در صورت برداشته شدن تحریم ها، خودروسازان خارجی می تواند خودروهای خود را در داخل تولید کنند و فرصت های شغلی بیشتری نسبت به حال در این صنعت ایجاد شود.
موضوعی که کاملا مشخص است بستن این بازار برای دهه ها هیچ سود و منفعتی برای چند نسل از مردم ایران نداشته است. البته منطق حکم می کنند که وقتی کالایی به قیمت پایین تر از خارج تهیه می شود، اقدام به این کار کنید و منابع خود را به کاری که در آن مزیت وجود دارد اختصاص دهید تا رفاه به طور واقعی در کشور افزایش یابد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/8
بعد از مدتها یک نوشتار از زبان ملت مظلوم و محروم از ماشین خواندم. ممنون از نویسنده. متاسفم که نمایندگان مجلس که خود را وکیل ملت معرفی می کنند از درک چنین فرمول ساده ای عاجزند. یا برخی می دانند و با رشوه چشم به این واقعیت می بندند. خدا لعنت کند ریاکاران اساتید تزویر را که هیچ اعتقادی به خدا و قیامت در باطن ندارند و همه چیزشان شده دنیا و دنیا و دنیا. البته که در جمع نماز و دین و اخرتشان گوش فلک را کر کرده!
1398/8/8
عالی نوشته بودند، نویسنده بسیار ساده و راحت به درستی حق مطلب را بجا آورده بودند. دقیقا حرف دل میلیونها ایرانی را زده اند.
1398/8/9
چه عجب یه بارم حرف دل مردم رو خوندیم. کاش بشه ما جمع شدن این صنعت به درد نخور و زیان ده رو که سال ها جون و پول مردم رو ازشون گرفته ببینیم