موضوعات داغ

خودروهای هیدروژنی ، مالکان آینده بازار یا رویایی برباد رفته؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
همین چند سال پیش بود که از خودروهای هیدروژنی و الکتریکی باتری‌دار به عنوان آینده وسایل نقلیه یاد می‌شد. آن زمان همه به این فکر می‌کردند که کدامیک ما را از شر خودروهای با سوخت فسیلی راحت خواهند کرد.
خودروسازان ژاپنی از طرفداران همیشگی خودروهای هیدروژنی بودند و از سال ۲۰۰۶ شرکت‌های فورد و جنرال موتورز هم وارد این عرصه شدند و بی ‌ام‌ و در سال ۲۰۱۵ در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد. فعلا سه مدل خودروی هیدروژنی برای خرید در دسترس هستند: تویوتا میرای ، هوندا کلاریتی و هیوندای نکسو.
با ورود به سال ۲۰۲۰ به نظر خودروهای الکتریکی آینده را در اختیار دارند و خودروهای هیدروژنی فقط یک انحراف بوده‌اند. چطور کار به اینجا کشید و آیا کار خودروهای هیدروژنی تمام شده است؟
نوع جدیدی از گاز
هیدروژن یک سوخت پاک بدون آلودگی هواست. خودروهای هیدروژنی در واقع یک خودروی الکتریکی با یک مخزن سوخت هستند. آن‌ها نسبت به خودروهای الکتریکی عملکرد و گشتاور بهتری دارند و می‌توان با آن‌ها مسافت بیشتری را طی کرد. زمان سوخت‌گیری مجدد این خودروها مثل خودروهای گازوئیلی است تا صاحبان نسبت به سوخت‌گیری آن نگرانی نداشته باشند. نکته مهم‌تر اینکه هیدروژن فراوان‌ترین ماده موجود در دنیاست.
مشکل خودروهای هیدروژنی این است که مخزن سوخت آن‌ها پس از برخورد منفجر می‌شود. البته تمام سوخت‌های دیگر هم مشکلاتی دارند و هیدروژن در این زمینه تنها نیست.
خودروهای هیدروژنی

خودروهای هیدروژنی

می‌توان مثل کاری که برای خودروهای الکتریکی صورت گرفته برای خودروهای هیدروژنی هم جایگاه‌های سوخت زیاد ساخت، آن‌ها را در برابر تصادفات ایمن کرد و تکنولوژی آن‌ها را بهبود بخشید.
مقرون به صرفه نبودن
امروزه قیمت خودروهای الکتریکی و سلول سوختی از خودروهای با موتور احتراق داخلی بیشتر است. با وجود این قیمت بیشتر، پس‌انداز ماهیانه صاحبان خودروهای الکتریکی نسبت به صاحبان خودروهای گازوئیلی بیشتر است. اگر به این کمک کردن به آلوده نشدن محیط زیست را هم اضافه کنید تصمیم برای خرید خودروهای الکتریکی کاملا قابل درک است.
تمام سه مدل هیدروژنی بازار هنگام اجاره به مدت سه سال سوخت رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. اما این اصلا با مقرون به صرفه بودن خودروهای الکتریکی قابل مقایسه نیست.
اگر هیدروژن بخواهد از رقابت جا نماند باید قیمتش خیلی کمتر از گازوئیل شود. این اتفاق فقط وقتی خواهد افتاد که یا در فرآیند برداشت هیدروژن تغییری صورت گیرد یا قیمت گازوئیل خیلی بالا برود.
اما با توجه به غیرمحتمل بودن این موارد، آینده در اختیار خودروهای الکتریکی خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/9
آینده مال پرایده شک نکنید😂