موضوعات داغ

300 دلار ضرر هر تهرانی از آلودگی هوا

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار داشت: هوای تهران از 15 آبان تا کنون برای گروه های حساس در وضعیت ناسالم قرار دارد. تهران در حال حاضر با وارونگی دما مواجه است. در این حالت که تحت تاثیر کاهش دما در فصل سرد صورت می گیرد و یک لایه هوای سرد تشکیل می شود و به هوای گرم و آلودگی هوا اجازه صعود به بالا داده نمی شود و باعث افزایش آلاینده ها در سطح شهر می شود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از فارس، وی ادامه داد: راهکار موقتی و کوتاه مدت برای کاهش انتشار آلاینده ها و حفاظت از گروه های حساس، تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی است. در این شرایط ترد خودروها و موتورسیکلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند، منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه گفت: بیشترین عامل آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند که حدود 70 تا 80 درصد تولید آلاینده می کنند که یکی از این عوامل تردد خودروهای تک سرنشین است. در این شرایط باید حضور گروه های حساس بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و تنفسی باید به حداقل برسد تا مواجه با ذرات معلق به ویژه ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون به حداقل برسد.
انصاری در مورد راهکار مدیریت آلودگی هوا بیان داشت: حرکت در مسیر برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک می تواند تا حد زیادی این آلاینده ها را کاهش دهد. در راستای این برنامه باید مواردی همچون خارج کردن خودروها و موتورسیکلت ها فرسوده، ارتقاء تکنولوژی صنایع ، بهبود کیفیت سوخت، بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی، مدل های حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای مرتبط در کنترل آلودگی هوا دنبال شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است، گفت: بدون همکاری تمامی دستگاه ها و مشارکت مردم آلودگی هوا رفع نخواهد شد. در گزارش اخیر بانک جهانی خسارتی سالانه معادل 2.6 میلیارد دلار به شهروندان تهرانی تحمیل می شود که با احتساب جمعیت 8.7 میلیونی تهران، سهم هر نفر در این زیان برابر 300 دلار در سال است.
وی در پایان تصریح کرد: مشارکت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از حمل و نقل عمومی، کنترل دوره ای خودرو و معاینه فنی انجام شود که این هزینه ها در طول سال به مراتب کمتر از 300 دلار خواهد بود. همچنین عدم حضور گروه های حساس و خودداری از هر اقدامی که منجر به انتشار آلاینده ها شود را می توان از اقدامات کنترلی در این شرایط برشمرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/24
قطعاً این آلودگی و ضرر 300 دلاریش برای شهروندان تهران،مربوط به خودشون نیست.
بیشترش برای اون جمعیت انبوهی هست که روزانه از خارج از تهران به داخل شهر تردد دارند.
سهم شهروندان تهرانی فقط پرداخت عوارض و دود و آلودگی و ترافیکش هست.