موضوعات داغ

نسل چهارم اشکودا اکتاویا رسماً معرفی شد + فیلم و عکس

عکس مطلب اول
همانگونه که پیش‌تر اعلام شده بود ، نسل چهارم اشکودا اکتاویا روز دوشنبه 11.11.2019 در مقر اصلی شرکت اشکودا واقع در شهر پراگ رسماً معرفی شد . در این برنامه هر دو نمونه لیفت‌بک و استیشن واگن یا Combi بطور همزمان معرفی شدند .
دو سوم از اکتاویاهایی که در اروپا فروخته می‌شوند ، از نمونه استیشن واگن یا Combi هستند به همین دلیل نمونه استیشن واگن یا Combi اوکتاویا هم‌زمان و هم‌ردیف نمونه لیفت‌بک معرفی شد . البته شرکت اشکودا به تدریج اطلاعات نسل چهارم اشکودا اوکتاویا را منتشر کرده بود و تقریباً اکثر مشخصات آن از قبل معلوم شده بود .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا نسل چهارم برروی پلتفرم MQB ساخته شده‌است ولیکن گروه فولکس واگن برای بهتر شدن این پلتفرم قدیمی کمی آنرا تغییر یا بهتر است بگوییم بهبود داده‌است .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

با وجود استفاده از پلتفرم قدیمی MQB اکتاویای جدید کمی بزرگتر شده‌است و در ظاهر کم ارتفاع‌تر ، تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد . اشکودا اوکتاویا نسل چهارم دارای طولی برابر با 4689 میلی‌متر و عرضی برابر با آن 1829 میلی‌متر است . نمونه لیفت‌بک اشکودا اوکتاویا نسل چهارم نسبت به ابعاد نسل سوم آن در طول 19 میلی‌متر و در عرض 15 میلی‌متر بزرگ‌تر شده‌است ، ولیکن فاصله بین دو محور آن تغییری نداشته و برابر با 2686 میلی‌متر می‌باشد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

اگر چه فاصله بین دو محور نسل چهارم دقیقاً برابر با فاصله بین دو محور نسل سوم است ، هرچند فضای در نظر گرفته شده برای پاهای سرنشینان عقب کمی بیشتر شده‌است و سرنشینان عقب احساس راحتی بیشتری خواهند داشت .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

حجم محفظه بار نیز کمی افزایش داشته و در نمونه لیفت‌بک حجم محفظه بار از 590 لیتر به 600 لیتر افزایش یافته است. البته هنوز هم روی قسمتی از سپر عقب که در دهانه ورودی محفظه بار قرار دارد پوششی که از خراب شدن رنگ جلوگیری می‌کند نصب نشده و به احتمال قوی این قطعه آلومینیومی جزو لوازم جانبی این خودرو خواهد بود .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

اهرم خواباندن پشتی صندلی‌های عقب در کنار درب عقب تعبیه شده و دیگر برای دسترسی به این اهرم نیازی به خم شدن و رفتن به درون محفظه بار یا مراجعه به درب‌های عقب و باز نمودن آنها جهت دسترسی به اهرم نصب شده برروی صندلی‌های عقب خودرو نیست .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

ضریب مقاومت آئرودینامیکی نمونه لیفت‌بک نسل چهارم اوکتاویا نیز بهتر شده و از مقدار 0.29 برای نسل قبل به مقدار 0.24 کاهش یافته ، این کاهش ضریب مقاومت آئرودینامیکی برای نمونه استیشن واگن یا Combi از مقدار 0.31 به مقدار 0.26 بوده و می‌توان انتظار داشت در سرعت‌های بالا صدای باد کمتری به داخل اتاق نفوذ کند .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

در داخل نیز داشبورد نسل جدید اوکتاویا همانند داشبورد اشکودا اسکالا و کامیک به فرم چند طبقه ساخته شده‌است . تعداد دکمه‌های فیزیکی هم کمتر شده و تقریباً عملکرد سامانه تهویه مطبوع تماماً از طریق نمایشگر چند رسانه‌ای کنترل می‌شود گرچه هنوز برای فعال سازی امکانات و عملگرهای اضطراری از دکمه‌های فیزیکی استفاده شده‌است .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

اهرم تغییر وضعیت گیربکس هم بسیار کوچک شده و همانند نسل جدید گلف و محصولات شرکت آئودی می‌باشد . این اهرم هیچگونه ارتباط فیزیکی با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ندارد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

نسل جدید اشکودا اکتاویا در سه سطح امکانات Active ، Style و Ambition به بازار عرضه خواهد شد ، اگرچه برای هرکدام از این سه سطح نیز می‌توان امکاناتی را به دلخواه اضافه نمود .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

مجهزترین نمونه اشکودا اوکتاویا دو نمایشگر 10 اینچی دارد ، یکی برای سامانه چند رسانه‌ای و دیگری برای پشت آمپر . برای مدل‌های معمولی نیز تنها یک نمایشگر 8.25 اینچی برای سامانه چند رسانه‌ای نصب می‌شود .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

سامانه چند رسانه‌ای نیز از طریق تکنولوژی موسوم به eSIM همواره به اینترنت وصل است و مجهز به سامانه تشخیص صدا و کنترل از طریق صدا نیز می‌باشد ، نام این سامانه تشخیص صدا هم Laura می‌باشد . هر سه سامانه Apple Carplay و Android Auto و MirrorLink در دسترس خواهند بود و از این لحاظ این سامانه چند رسانه‌ای به هیچ موبایل و گجتی نه نخواهد گفت .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

نسل جدید اشکودا اکتاویا برای اولین بار و پس از اشکودا سوپرب و همچون فولکس واگن گلف به نمایشگر سر بالا یا همان Head Up Disply مجهز شده‌ است .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

امکانات جدید و جالب نسل جدید اشکودا اوکتاویا عبارتند از چراغ‌های روشنایی در روز LED ماتریکسی ، تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای و بلاخره صندلی‌های جلو مجهز به ماساژ و سردکن . امکانات قبلی هم در نسل جدید اشکودا اوکتاویا مجدداً در دسترس هستند که در اینجا فقط به دو سامانه صوتی با کیفیت بالا Harman/Kardon و پریز تغذیه الکتریکی 230 ولت اشاره می‌کنیم .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

برای بازار اروپا چهار نوع سامانه تعلیق قابل سفارش می‌باشند . نوع استاندارد ، نوع اسپرت که ارتفاع خودرو 15 میلی‌متر از نوع استاندارد کمتر است ، نوع مجهز به سامانه شاسی قابل انطباق یا همان Dynamic Chassis Control-DCC که ارتفاع خودرو 10 میلی‌متر از نوع استاندارد کمتر است و بلاخره نوع مخصوص جاده‌های با پوشش نامناسب که ارتفاع خودرو 15 میلی‌متر از نوع استاندارد بیشتر است .
موتورهای پایه نسل چهارم اشکودا اوکتاویا عبارتند از موتور سه سیلندر 1.0 لیتری بنزینی توربو TSI به قدرت 110 اسب بخار و موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری بنزینی توربو TSI به قدرت 150 اسب بخار . هر دو این موتورها هم با گیربکس معمولی شش دنده و هم با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه DSG هفت دنده عرضه می‌شوند .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

نمونه‌های اتوماتیک را می‌توان با سامانه هیبرید خفیف هم سفارش داد . نمونه هیبرید خفیف مجهز به استارتر-ژنراتور 48 ولت می‌باشد که این استارتر-ژنراتور از طریق یک تسمه مخصوص به مجموعه موتور و گیربکس متصل شده‌است . در این نمونه از یک باطری فشرده و جمع‌وجور لیتیوم-یونی استفاده می‌شود . در سامانه هیبرید خفیف الکتروموتور در ثانیه‌های آغازین حرکت به موتور بنزینی کمک می‌کند و در رژیم کاری استارت-استپ هم موتور را روشن می‌کند ، به لطف سامانه هیبرید خفیف 10 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

بالاترین موتور هم یک موتور 2.0 لیتری بنزینی توربو TSI به قدرت 190 اسب است که تنها با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه DSG هفت دنده و در نمونه دو دیفرانسیل عرضه می‌شود . این اشکودا اکتاویا تنها 6.9 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد و تا سرعت 232 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد .
موتورهای دیزل قابل ارائه برپایه یک موتور 2.0 لیتری توربو TDI می‌باشند که با سه سطح تنظیم متفاوت به بازار عرضه شده و توانایی تولید 115 ، 150 و 200 اسب بخار را دارند . نمونه دو دیفرانسیل دیزلی را می‌توان با دو موتور 150 و 200 اسب بخاری سفارش داد .
اشکودا اوکتاویا در نمونه دوگانه سوز هم عرضه می‌شود . نمونه دوگانه سوز به یک موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو TSI به قدرت 130 اسب بخار مجهز است و برای تأمین سوخت آن یک مخزن گاز متراکم 17.7 کیلوگرمی به همراه یک باک بنزین 9 لیتری درنظر گرفته شده‌است .
نمونه‌های هیبرید کامل با قابلیت شارژ باطری از طریق منبع خارجی هم عرضه خواهند شد . دو نمونه هیبرید در نظر گرفته شده‌است ، هر دو نمونه هیبرید مجهز به موتور 1.4 لیتری بنزینی توربو TSI هستند . یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه شش دنده که یک موتور برقی هم در کنار پوسته آن قرار داده شده با این موتور عرضه خواهد شد . تفاوت این دو نمونه در قدرت خروجی کل مجموعه می‌باشد ، قدرت نمونه اول 204 و قدرت نمونه دوم 245 اسب بخار است . ظرفیت باطری این نمونه‌ها 13 کیلووات ساعت است که برای پیمایش 55 کیلومتر در حالت تمام برقی کافی می‌باشد . تفاوت نمونه‌های هیبرید و معمولی در ظرفیت محفظه بار آنها می‌باشد ، ظرفیت محفظه بار نمونه لیفت‌بک هیبرید برابر 450 لیتر و برای نمونه استیشن واگن یا Combi برابر با 470 لیتر می‌باشد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

هر دو نمونه لیفت‌بک و استیشن واگن یا Combi در دو ماه آینده به بازار اروپا عرضه خواهند شد . در ادامه و در طول سال 2020 دو نمونه اسپرتی یا RS و استیشن واگن کراس‌اوور یا Scout هم به نمونه‌های فعلی اضافه خواهند شد . البته تصاویر غیر رسمی از نمونه اسپرتی یا RS در فضای مجازی منتشر شده‌است .
نکاتی جالب در خصوص نسل چهارم اشکودا اوکتاویا :
شیوه روشن شدن و چشمک زدن چراغ‌های راهنمای جلو و عقب نسل چهارم اشکودا اکتاویا همچون خودروهای شرکت لکسوس و بی ام و است . این چراغ‌ها به فرم حرف L می‌باشند با این تفاوت که در چراغ جلو دو حرف L و در عقب فقط یک حرف L دیده می‌شود البته همه چراغ‌ها خودرو از نوع LED هستند .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

نمای جانبی نسل چهارم اشکودا اوکتاویا بسیار بسیار به نمای جانبی اشکودا سوپرب شبیه است. البته این تشابه فقط از خط شانه خودرو به بالا می‌باشد ولی در اشکودا اوکتاویا خطوطی که به قسمت پایین درب‌ها حجم می‌دهند زیباتر دیده می‌شوند . همچنین به دلیل فاصله کمتر بین دو محور و طول کمتر اوکتاویا دینامیک‌تر ، سرپاتر و جذابتر به نظر می‌رسد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

فرمان این خودرو بسیار جالب است و اگر چه حلقه فرمان نشان از سه شاخه بودن آن دارد ولیکن قسمت مرکزی و محل نگهداری کیسه هوای فرمان فقط با دو شاخه به حلقه متصل شده‌است . این ایده در بین خودروهای شرکت اشکودا برای اولین بار مشاهده می‌شود و مسلماً در خودروهای بعدی این شرکت نیز این فرمان دیده خواهد شد .


شعار جالب شرکت اشکودا استفاده از ایده‌های ساده ولی هوشمندانه یا همان Simply Clever است و شرکت اشکودا در این زمینه هم از ایده‌های خلاقانه و هوشمندانه ابداعی خودش و هم از ایده‌های دیگران استفاده می‌کند . یکی از این ایده‌ها استفاده از دکمه‌ها یا کلید‌های لمسی می‌باشد . در نسل چهارم اشکودا اوکتاویا کلید کم و زیاد کردن صدای سامانه چند رسانه‌ای و همه کلید‌های پانل سانروف و پرده آن بجز کلید درخواست کمک از نوع لمسی می‌باشند . البته نحوه‌ی استفاده و عادت کردن به این کلیدهای لمسی هم زمان‌بر است و هم نیاز به دقت بیشتری دارد .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

گویا اشکودا علاوه بر اعتقاد به استفاده از ایده‌های ساده ولی هوشمندانه یا همان Simply Clever ، به اصل برابری حقوق سرنشین و راننده نیز بسیار پایبند است و برخلاف اکثر خودروسازان هم رده خودش که بالاترین امکانات را فقط در اختیار راننده قرار می‌دهند ، اشکودا صندلی سرنشین جلو و صندلی راننده را به امکانات یکسانی مجهز نموده‌است . این امکانات عبارتند از : گرمکن و سردکن ، تنظیم برقی همراه با حافظه و ماساژور . بلاخره ایده جاسازی چتر در تودری‌ سمت راننده که به سبک خودروهای شرکت رولزرویس می‌باشد . البته این ایده در خودروهای قبلی اشکودا و گروه فولکس واگن هم استفاده شده است .

اشکودا اکتاویا

اشکودا اکتاویا

منتقدان آینده خوبی را برای نسل چهارم اشکودا اکتاویا در مقابل رقبایی همچون تویوتا کرولا ، هیوندای الانترا ، کیا سراتو ، فورد فوکوس ، رنو مگان و پژو 408 پیش‌بینی می‌کنند و همگان بر این نظر هستند و عنوان می‌کنند که :
"هر چند نسل‌های قبلی اکتاویا خودرو محبوب تاکسی‌داران بوده‌اند ، ولی اکنون دیگر این اکتاویا فقط برای تاکسی شدن ساخته نشده‌است !"
در پایان شما را به دیدن ویدئوی معرفی نسل چهارم اشکودا اوکتاویا دعوت می‌کنیم .

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد