موضوعات داغ

نگاهی به قیمت رنو ساندرو در بازار آزاد بعد از گرانی بنزین، نوسان دوباره! + جدول قیمت آذرماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، به تدریج قیمت خودروهای بازار رشد محسوسی را تجربه کردند. این سهم رشد، برای خودروهای کم مصرف و کم استهلاک بیشتر از دیگر خودروها بوده است. بنابراین، با جستجویی در بازار به راحتی می‌توان فهمید که محصولاتی همچون پژو 206 یا تیبا و تندر 90، دچار جهش قیمتی شده‌اند. در مورد رنو ساندرو نیز، که نسخه هاچ‌بک تندر 90 یا ال 90 محسوب می‌شود، این جهش قیمتی قابل لمس بوده است.
قیمت رنو ساندرو از زمانی که شرکت رنو بازار ایران را ترک گفت و تولید این محصول توسط پارس خودرو متوقف شد، رشد بالایی در بازار داشته، به حدی که برچسب قیمتی آن به حدود 200 میلیون تومان نیز رسید، رقمی که پرداخت آن برای چنین هاچ‌بک ساده و از مد افتاده‌ای، غیر منطقی به نظر می‌رسد. در طول چندماه اخیر، به واسطه جو رکودی حاکم بر بازار، قیمت‌ها اندکی متعادل‌تر شدند و نرخ رنو ساندرو در بازار، به حدود 140 میلیون تومان کاهش یافت. اما بازگشت سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، مجددا این نمودار تعدیل شده را به حالت صعودی درآورد.

رنو ساندرو

رنو ساندرو

رنو ساندرو یکی از خودروهایی بود که در جریان گشایش ایجاد شده بعد از برجام، با تاخیر به بازار ایران رسید. بسیاری توقع داشتند در آن دوران، که تولید نسل اول این محصول متوقف شده بود، پارس خودرو مونتاژ و عرضه نسل دوم آن را آغاز کند. اما چنین اتفاقی رخ نداد و نسخه تاریخ مصرف گذشته از نسل اول رنو ساندرو به بازار ایران وارد شد، آن‌هم در حالی که تولیدش در باقی سایت‌های تولیدی رنو و داچیا در حال توقف بود. از آن‌جایی‌که رنو ساندرو چندین سال بعد از رنو لوگان اصلی ساخته شده است، برخی از ایرادات فاحش آن، از قبیل طراحی خسته‌کننده داشبورد، تعلیق ضعیف عقب و آینه‌های جانبی کوچک، رفع شده‌اند. از این رو با محصول کامل‌تر مواجه هستیم که خریداران بیشتری را به سمت خود می‌کشاند. از سوی دیگر، بازار ایران کشش خوبی نسبت به خودروهای هاچ‌بک دارد و فروش موفق رنو ساندرو، امری قابل انتظار بود.

رنو ساندرو

رنو ساندرو

رنو ساندرو در طول حضور کوتاهش در بازار ایران، رقبای بسیاری را به خود دید. دانگ فنگ H30‌ کراس، لیفان X50 و ام وی ام X22، عمده خودروهایی بودند که از نظر سگمنت یا قیمت، با رنو ساندرو در حال رقابت بودند. هر سه خودرو چینی یاد شده، از نظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی، در سطح بسیار بالاتری از رنو ساندرو ساده قرار دارند، که از نظر امکانات و تجهیزات بسیار ضعیف ظاهر شده است. اما از سوی دیگر، رنو ساندرو به عملکرد مقرون به صرفه و قوای فنی کم استهلاکش می‌نازد. این خودرو پیشرانه بسیار بی‌دردسر و گیربکس اتوماتیک هماهنگی دارد، که در ترکیب با یکدیگر، محصولی مقرون به صرفه و اصطلاحا کارمندی را پدید آورده‌اند. همین عامل، به یکی از دلایل افزایش شدید قیمت رنو ساندرو در بازار منجر شده است، چرا که در سال‌های اخیر، اکثر تولیدات وطنی از نظر کیفی افت قابل توجهی را تجربه کرده بودند و خریداران در فواصل زمانی کوتاه‌تری، مجبور می‌شدند به تعمیرگاه‌ها و مراکز سرویس مراجعه کنند.

رنو ساندرو

رنو ساندرو

وجود حباب قیمتی برای رنو ساندرو، مساله تازه‌ای نیست. حتی در زمانی که این خودرو توسط پارس خودرو تولید شده و به طور رسمی پیش فروش می‌شد، اختلاف قیمت میان نرخ کارخانه و نرخ بازار رنو ساندرو بسیار محسوس بود. با توقف تولید، این خودرو دچار جهش قیمتی قابل توجهی شد و نرخ آن به بیش از سه برابر قیمت کارخانه، افزایش پیدا کرد. این قیمت لجام گسیخته در ماه‌های گذشته، اندکی تعدیل شده بود، اما همان‌طور که گفتیم، افزایش قیمت بنزین در طی دو هفته گذشته، تاثیر خود را بر قیمت‌های بازار گذاشته و سهم رنو ساندرو از این افزایش قیمت، کم نبوده است. در جدول زیر، نگاهی به قیمت رنو ساندرو اتوماتیک در بازار آزاد داشته‌ایم. قیمت‌ها نسبت به قبل از افزایش قیمت سوخت، افزایش حدود 20 میلیون تومانی را ثبت کرده‌اند.

سال ساخترنگکارکردوضعیت بدنهقیمت
1397نقره ای21,000 کیلومتربدون رنگ160 میلیون تومان
1396سفید37,000 کیلومتربدون رنگ160 میلیون تومان
1396سفید13,000 کیلومتربدون رنگ158 میلیون تومان
1396سفید36,000 کیلومتریک لکه رنگ155 میلیون تومان
1395سفید70,000 کیلومتربدون رنگ147 میلیون تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد