موضوعات داغ

عرضه بنزین یورو ۵ تا سال ۱۴۰۰ به تعویق افتاد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با وجود اینکه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ نباید شماره‌گذاری یا فروخته شوند، اما طبق همین قانون، تا سال ۱۴۰۰ برای عرضه بنزین یورو۵ مهلت وجود دارد.
حدود دو هفته پیش ایران خودرو پیش فروش محصولاتش را با موعد تحویل سال آینده آغاز کرد. سازمان حفاظت محیط زیست به این خودروساز اعلام کرد محصولات فاقد استاندارد یورو۵ از سال آینده نباید فروخته شوند. این شرکت در پاسخ گفت تمام محصولاتش را طبق استاندارد یورو۵ تحویل مشتریان می‌دهد، اما انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد به دلیل اعمال تحریم و کیفیت کنونی بنزین، فعلا امکان اجرای استاندارد یورو۵ وجود ندارد.
اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از ایران خودرو به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد، ایران خودرو باز هم تصمیم گرفت برای محصولاتش پیش‌فروش بگذارد. سپس ایران خودرو از محصولات مجهز به استاندارد یورو۵ خود رونمایی کرد، البته مسئولان سازمان محیط زیست در این مراسم حضور نداشتند. دبیر انجمن خودروسازان گفته ابتدا باید بنزین یورو۵ عرضه و سپس خودرو دارای استاندارد یورو۵ تحویل داده شود، اما از نظر سازمان محیط زیست و وزارت نفت ابتدا باید خودرو با استاندارد یورو۵ تولید شود، سپس تولید بنزین یورو۵ آغاز شود.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این باره گفته است: رفتن از استاندارد یورو۴ به یورو ۵ آسان نیست. برای تولید این سوخت باید طراحی پالایشگاه‌ها تغییر کند. در این زمینه ابتدا باید قانون مربوطه تدوین و به وزارت نفت ارائه شود و سپس اجرای آن را پیگیری کنیم.
طبق گفته مرندی مقدم، تدوین برنامه برای بنزین یورو۵ شروع شده، بنابراین قرار است وزارت نفت در سال ۱۴۰۴ مکلف به توزیع این سوخت شود. وی همچنین در واکنش به این ادعا که بنزین در حال توزیع فعلی واقعا یورو۴ نیست و استاندارد پایین‌تری دارد، گفت: طبق تحقیقات ما بنزین توزیعی در کشور استاندارد یورو۴ دارد.
با توجه به سخنان مرندی مقدم، گویا سال آینده هم بنزین یورو۵ عرضه نخواهد شد، با وجود اینکه طبق قانون هوای پاک، فروش و شماره‌گذاری خودروهای فاقد این استاندارد از ابتدای سال ۹۹ ممنوع است. برخی مسئولان صنعت خودرو معتقدند استفاده از سوخت یورو۴ در محصولات یورو۵ به خودروها‌ آسیب خواهد زد، اما اکثر کارشناسان این ادعا را تایید نمی‌کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/6
فقط قیمت بنزین! بود که یک شبه به تعجیل افتاد
1398/10/6
یورو5 کجا بود الان یک ساله دیگه یورو4 هم گیر نمیاد همه ی جایگاهها و لا اقل تویه خوزستان بنزین فقط یورو2 هست.شاید این خودروها رو برای تهران تولید میکنن و بنزین یورو5 هم فقط در تهران عرضه میشه
1398/10/7
اونوقت جالبه پریروز ویرانخودرو از 206 یورو5 پرده برداری کرده!!!!!!با کدوم بنزین اونوقت؟؟!!؟؟