موضوعات داغ

با وجود 10 میلیون خودرو با استانداردهای یورو 2 آلودگی هوا رفع نمی شود

عکس مطلب اول
این روزها مشکل آلودگی هوا برای مسئولان به معظلی بزرگ تبدیل شده است که برای رفع آن نیز چشم انتظار باد و باران می شوند. در این شرایط خودروسازان تولید خودرو با استاندارد یورو 5 را از ماه پیش در برنامه خود قرار دادند، خبری که در حوزه خودرو کشور مسرت بخش است، اما آیا خودروسازان و قطعه سازان کشور با توجه به مشکلات موجود مانند نقدینگی و تحریم ها توان تولید این خودروها وقطعات وجود دارد؟ در این مورد آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان اظهار داشت: بله، امکان تولید قطعات مورد نیاز برای این خودروها وجود دارد، زیرا به طور کلی تغییراتی روی خودرو انجام نمی شود و موتورخودرو دست خوش تغییرات می شود. البته مهمترین نکته بنزین است که باید بر اساس استاندارد یورو 5 تولید شود.
به گزارش خودروبانک و به نقل ازاخبار خودرو، وی در ادامه در پاسخ به این سوال که امکان تولید بنزین یورو 5 در این شرایط وجود دارد، گفت: در اینباره مسولان مربوطه باید پاسخ دهند، زیرا ارزیابی ما این است که امکان تامین بنزین یورو 5 در سطح کشور وجود ندارد.
اگر خودروسازان و قطعه سازان در مسیر تولید خودرو یورو 5 وارد شوند، آیا با مشکل مواجه می شوند؟
بله؛ همین‌طور است. به‌طور کلی این را باید بگویم که امکان تولید و تامین قطعات خودروهای یورو۵ توسط قطعه‌سازان وجود دارد. آن‌ها فقط با ایجاد یک‌سری تغییرات فنی در تولید قطعات می‌توانند قطعات متناسب با این خودروها را صرف‌نظر از افزایش قیمت آن‌ها تامین کنند. به‌طور کلی امکان تولید قطعات خودروهای یورو۵ با یک بازطراحی وجود دارد. هرچند از گذشته تاکنون غیر از تحول و تکامل خودروها - باتوجه به این‌که زمانی خودروها کاربراتوری بودند و به انژکتوری تبدیل و بر اساس استانداردهای یورو۲، یورو۳ و یورو۴ تولید می‌شدند، حالا هم توان تولید خودرو و قطعات یورو۵ وجود دارد. بنابراین مشکل خاصی در بخش فنی تولید قطعات متناسب با این خودروها وجود ندارد و فقط مشکل تامین سوخت این خودروها مطرح است.
با تولید خودروهای یورو 4 چه میزان از آلودگی هوا کاهش خواهد یافت؟
کسی تولید خودروهای یورور 5 در کاهش آلودگی هوا را زیر سوال نمی برد، اما وقتی 18 میلیون خودرو سواری در کشور داریم که 2 میلیون از آنها از رده خارج هستند، پس باید راهکار دیگری اندیشیده شود. در طرفی دیگر با حجم بالای موتورسیکلت ها رو به رو هستیم که بسیار بیشتر از یک خودروسواری آلودگی تولید می کنند که حجم تولید آلودگی یک موتورسیکلت بیشتر از خودرو یورو 4 است. از سوی دیگر یک دستگاه خودروی فرسوده با عمر بالای 20 سال نزدیک به 70 برابر یک خودرو یورو 4 آلودگی تولید می کند. پس در این شرایط باید بدانیم برای کاهش آلودگی هوا روی چه مسئله ای تمرکز کنیم. با تولید خودروهای یورو 5 چند درصد از آلودگی هوا را می شود حل کرد، البته اگر توانایی تامین سوخت آن را داشته باشیم.
پس پیشنهاد شما برای کاهش آلودگی کلانهشرهای کشور چیست؟
باید به این سمت برویم که خودروهای فرسوده و از رده خارج را که بیشترین حجم آلایندگی را دارند، با خودروهای یورو۲ و یورو۴ جایگزین کنیم. همچنین باید برای کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. فکر کنید از همین امروز تمام خودروهای یورو،۴ با استاندارد یورو۵ تولید شوند، در نتیجه در سال حدود ۸۰۰هزار دستگاه خودرو با استاندارد یورو۵ تولید شود البته تولید تمام این خودروها با استاندارد یورو۵ هم امکان‌پذیر نیست. چراکه برخی از خودروها از لحاظ تکنولوژی قابلیت ارتقا ندارند و باید حذف شوند.
بنابراین، فرض را بر این می‌گیریم که تمام این خودروها با استاندارد یورو۵ تولید شوند، نتیجه این است که فقط چند درصد ناچیز کاهش آلودگی خواهیم داشت. اما اگر همین میزان خودرو فرسوده یا از رده خارج را جمع‌آوری کنیم، درصد بالاتری از آلودگی هوا را کاهش خواهیم داد.
پس شما مخالف تولید خودرهای یورو5 در شرایط کنونی هستید؟
من مخالف تولید خودروهای یورو 5 نیستم، اما اگر اولویت ها در نظر گرفته شود، ابتدا باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کرد، زیرا حل این موضوع باعث کاهش حجم بیشتری از آلودگی هوا می شود. برای حل مشکل آلودگی هوا نیز باید به سراغ موتورسیکلت ها، خودروهای تجاری قدیمی با استانداردهای غیرقابل قبول و خودروهای فرسوده و از رده خارج تجاری برویم.



نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد