موضوعات داغ

کاهش تولید خودروهای عمومی و تجاری؛ افزایش تولید وانت‌ها

عکس مطلب اول
بر اساس آخرین آمار رسمی ارائه شده مربوط به تولید خودرو در کشور نشان می دهد که تولید محصولات تجاری و عمومی سبک و سنگین در 8 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت تولید همراه بوده است. طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صمت، در 8 ماهه نخست سال تعداد 41 هزار و 322 دستگاه انواع خودروهای تجاری و عمومی سبک و سنگین تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.1 درصد کاهش تولید داشته است. در این میان تولید مینی بوس ها، میدل باس ها، اتوبوس ها و ون ها آمار ناامید کننده ای داشته اند، اما تولید وانت در این 8 ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمار تولید در 8 ماه نخست سال تعداد 133 دستگاه ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 87 درصد افت تولید داشته است. در بخش مینی بوس و میدل باس نیز تعداد 421 دستگاه تا پایان آبان ماه به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 68 درصد کاهش تیراژ داشته است. تولید اتوبوس نیز با تولید 294 دستگاه شاهد کاهش 43 درصدی بوده است. تولید کامیون و کامیونت و کشنده ها نیز آمار ناامید کننده ای داشته است. در 8 ماهه نخست سال تنها هزار و 948 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 76 درصد افت تولید داشته است.

کاهش تولید خودروهای عمومی و تجاری

کاهش تولید خودروهای عمومی و تجاری


این آمار ضعیف تولید در حالی است که دولت قصد دارد تا پایان دولت دوازدهم تا سال 1400 تعداد 170 هزار دستگاه خودروی فرسوده را به منظور حل مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها اسقاط و محصولات نو را جایگزین کند. حال با این آمار ضعیف تولید در محصولاتی مانند اتوبوس و کامیون، عملا تحقق این وعده دور از انتظار خواهد بود. البته اعلام شده که برای تامین قطعات بیش از 42 هزار خودروی سنگین ثبت سفارش صورت گرفته است.
در بین تولیدکنندگان داخلی، با دو شرکت نیمه‌ دولتی یعنی ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل مواجهیم که با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود به تولید مشغول هستند. بنابر آمار اعلامی، ایران‌ خودرو دیزل (زیرمجموعه تجاری ‌ساز ایران خودرو) در هشت ماه امسال ۶۵۹ دستگاه محصول از خانواده کامیون را به تولید رسانده که این آمار در مقایسه با تیراژ سال گذشته افتی ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. ایران خودرو دیزل دارای بیشترین تیراژ در بخش کامیون طی هشت ماه امسال بوده است. این شرکت اما در بازه زمانی موردنظر ۱۰۴ دستگاه مینی‌بوس به تولید رسانده که این تیراژ سبب افزایش 5.1 درصدی تولید محصول موردنظر شده است. ایران خودرو دیزل اما حتی یک دستگاه اتوبوس را نیز در بازه زمانی تحت بررسی به تولید نرسانده و به نظر می‌رسد تولید این محصول در این خودروساز به ‌طور کامل متوقف شده است. این شرکت در مجموع ۴۶ دستگاه ون را نیز طی هشت ماه امسال به تولید رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۹۰ درصد افت را نشان می‌دهد. دیگر واحد تجاری‌ساز نیمه ‌دولتی کشور یعنی سایپا دیزل نیز که زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به‌ شمار می‌رود، در هشت ماه امسال ۳۷۵ دستگاه کامیون را به تولید رسانده است. این آمار سبب شده تولید کامیون در سایپا دیزل در مقایسه با هشت ماه سال گذشته حدود ۸۶ درصد افت کند.

کاهش تولید خودروهای عمومی و تجاری

کاهش تولید خودروهای عمومی و تجاری


آمارهای تولید خودرو در مورد وانت نشان می دهد که بیشترین سهم تولید این محصول توسط خودروسازی سایپا صورت گرفته است. بر این اساس سایپا و زیرمجموعه خود یعنی زامیاد در 8 ماهه نخست سال تعداد 31 هزار و 559 دستگاه وانت تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 39 درصد رشد تولید را نشان می دهد. گروه بهمن دیگر تولیدکننده وانت با تولید 5 هزار و 38 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.7 درصد کاهش تولید داشته است. ایران خودرویی ها نیز با تولید هزار و 594 دستگاه در 8 ماهه نخست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افت تولید داشته اند.
در بررسی دیگر جزئیات آمار تولید هشت ماه امسال خودروهای تجاری و عمومی سبک و سنگین، مشخص می‌شود شرکت‌های آذهایتکس، آریا دیزل و ماموت در بخش کامیون، هوراند خودرو دیزل در بخش مینی‌بوس، ایران خودرو در بخش وانت و آکیادویچ در بخش ون، هیچ تولیدی نداشته‌اند.





نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد