موضوعات داغ

معمای بازگشت خودروها به خط تولید؛ آیا تولید رنو مجدداً آغاز شده است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس اطلاعیه شرکت پارس خودرو با توجه به ترخیص قطعات مربوط به محصولات رنو از گمرک شاهد بازگشت رنو به خط تولید خودروسازان خواهیم بود.
به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش اخیر خودروسازان به بورس نشان از سرگیری تولید تندر ۹۰ و ساندرو دارد. به طوری که مجموع رنوهای تولیدی در دی ماه امسال به 364 دستگاه رسیده است.
در حال حاضر امکان تولید 3 هزار دستگاه از محصولات رنو  فراهم شده و این موضوع ریشه در ترخیص باقی‌مانده قطعات مربوط به این خودروها از گمرک دارد. طبق اطلاعیه شرکت پارس خودرو، رنوهای تولیدی در اختیار برخی ثبت نام‌کنندگان این محصولات قرار خواهد گرفت. احتمالا ایران خودرو  نیز با توجه به ترخیص قطعات از گمرک، موفق به تولید دوباره محصولات رنو شده است.
اما بازگشت محصولات رنو  به خط تولید خودروسازان دارای ابهام است . ابهام اصلی به ترخیص قطعات از گمرک مربوط می‌شود؛ به دلیل تحریم، از پاییز سال گذشته امکان واردات جدید از  شرکت رنو وجود نداشته است. بنابراین قطعات ترخیصی مدت‌ها در گمرک مانده‌اند، و این شرایط زمانی رخ داد که چند هزار نفر از ثبت نام‌کنندگان چشم انتظار دریافت رنوهای خود بودند و با ترفندی که خودروسازان در پیش گرفتند یا منصرف شدند و یا به محصول جایگزین بسنده کردند.
دو پاسخ وجود دارد: خودروسازان صبر کرده‌اند تا کسری قطعات داخلی محصولات رنو نیز تامین و آنگاه با ترخیص وارداتی‌ها، تولید را از سر بگیرند و یا اینکه فروش به قیمت آزاد و حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده اند. پاسخ قطعی به این پرسش زمانی مشخص خواهد شد که قیمت اصلی توسط شرکت های خودروسازی در زمان تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان اعلام شود.
اگر محصولات رنو با قیمت قبلی تحویل شوند مسئله سودبری منتفی است اما اگر قیمت نهایی به نرخ بازار نزدیک باشد حبس چند ماهه قطعات در گمرک و عدم تحویل خودروها در راستای فروش این محصولات با قیمت حاشیه بازار بوده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد