موضوعات داغ

تاثیر برقی کردن موتورسیکلت ها در کاهش آلودگی هوا چقدر است؟

عکس مطلب اول
با گسترده شدن آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه شهر تهران و تعطیلی بیش از انتظار مدارس، مسئولان هر کدام در تلاش هستند تا با وجود معطل ماندن اجرای قانون هوای پاک، نقش و سهم خود را در کاهش آلایندگی ها ایفا کنند. در همین راستا در نخستین گام وزارت نیرو عزم خود را برای ایفای نقش وسهم خود در کاهش آلودگی هوا جزم کرده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در هشتم دی ماه امسال از آغاز برنامه ای برای برقی کردن موتورسیکلت ها در کلان شهرا خبر داد و گفت: این یک برنامه موجه فنی - اقتصادی است که در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شدن آن به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
وی در ادامه گفت: یک موتورسیکلت تا 18 برابر نسبت به سایر وسایل نقلیه آلودگی ایجاد می کند، با توجه به این مسئله، برقی کردن موتورسیکلت‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها خواهد داشت. با برقی کردن هر موتورسیکلت سالانه پنج میلیون و 200 هزار تومان در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد داشت.
پس از این تصمیم وزارت نیرو، غلامعلی رخشانی مهر از سوی شرکت توانیر به عنوان مسئول تامین زیرساخت و توسعه حمل و نقل برقی انتخاب شد و به صورت جدی برنامه توسعه موتورسیکلت های برقی را کلید زد. مدیرعامل شرکت توانیر در 30 دی ماه امسال خبر از آغاز طرح برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی داد و اعلام کرد که در گام نخست 10 میلیون موتورسیکلت فعال برقی خواهند شد.
محمد حسن متولی زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر در مراسم امضای تفاهمنامه استفاده از مولدهای مقیاس کوچک نظامی و انتظامی در پیک تابستان با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور بیان داشت: با برقی کردن موتورسیکلت ها، هزینه سوخت هر موتورسیکلت در سال از 6 میلیون تومان به 600 هزار تومان کاهش خواهد یافت. امید است با برنامه ریزی پیش‌بینی شده برای استفاده از موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی که یکی از منابع آلودگی هوا هستند، بتوان در کاهش آلودگی هوا گام موثری برداشته شود.
وی در ادامه گفت: با اجرای این طرح و فقط با حذف 300 هزار موتورسیکلت بنزینی در تهران، حدود یک و نیم میلیون تن آلاینده کاهش می یابد.
18 دی ماه امسال نیز رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: باید جلوی تردد خودروهای فرسوده به خصوص موتورسیکلت ها در کلان شهرها و شهرها گرفته شود و کیفیت سوخت نیز افزایش یابد. همچنین ما در برخی از موارد شاهد هستیم که آلودگی موتورسیکلت ها بیشتر از خودروهاست، پس باید موتورسیکلت های فرسوده و دودزا از چرخه تردد عمومی خارج و از موتورسیکلت های برقی و دوچرخه استفاده بیشتری شود. این موضوع باید از سوی مردم و مسئولان جدی تر گرفته شود.
گفتنی است برخی منابع گزارش داده اند سالانه حداقل 29 هزار نفر در هفت کلانشهر ایران به دلیل آلودگی هوا فوت می کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد