موضوعات داغ

آشنایی با فرمول یک؛ بخش سوم، نحوه برگزاری مسابقات

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول
در دنیای فرمول یک لغات و اصطلاحات علمی، فنی و عام زیادی وجود دارد که ممکن است بیننده را در طول تماشای یک گرندپری سردرگم کند. در بخش سوم این سلسله پست‌های آشنایی، قصد داریم روند برگزاری یک آخر هفته فرمول یکی و تقسیم امتیازات بین رانندگان برتر را بصورت خلاصه توضیح دهیم.

قابل ذکر است موارد گفته شده در این مقاله بر اساس قوانین موجود بیان شده است و به احتمال زیاد بسیاری از این قوانین در فصل آینده دستخوش تغییر خواهند شد. در ابتدا باید بدانید یک آخر هفته فرمول یکی شامل سه روز پر از هیجان است. روز جمعه با دو تمرین (Free Practice) در نوبت های صبح و بعدازظهر با نام‌هایFP1 و FP2 برگزار می‌شود. روز شنبه با یک جلسه تمرینی با نام FP3 در نوبت صبح و بخش فوق العاده هیجان انگیز و تاثیرگذار تعیین خط یا همان Qualifying در نوبت بعدازظهر ادامه می‌یابد. و در نهایت روز یک شنبه، روز برگزاری مسابقه است.

علت اصلی وجود سه جلسه تمرینی برای هر مسابقه پیدا کردن بهترین تنظیمات برای قطعات ایرودینامیکی و قطعات فنی خودرو برای هر مسابقه است. چراکه شرایط هر پیست با پیست دیگر کاملا متفاوت است، برخی از مهمترین این تفاوت‌ها شامل ارتفاع از سطح دریا، تعداد و نوع پیچ ها، طول مسیر های مستقیمی، دمای هوا، دمای سطح پیست و سرعت وزش باد است. پس از برگزاری سه جلسه تمرینی و پیدا کردن بهترین تنظیمات خودرو، نوبت بخش مهم تعیین خط است.

بخش تعیین خط، خود به سه قسمت Q1 به مدت 20 دقیقه، Q2 به مدت 15 دقیقه و بخش نهایی Q3 به مدت 10 دقیقه تقسیم می‌شود. در پایان هر بخش پنج راننده‌ای که کندترین زمان یک دور کامل پیست را ثبت کرده باشند از چرخه رقابت کنار رفته تا به مرحله Q3 برسیم.
در این مرحله از جمع بیست راننده تنها ده راننده باقی مانده شرکت خواهند کرد که بر اساس رده بندی زمان های ثبت شده آن‌ها در پایان Q3، موقعیت اول تا دهم جایگاه استارت را بدست خواهند آورد.
به راننده‌ای که سریعترین زمان یک دور کامل پیست را به دست بیاورد در اصطلاح Pole Sitter و به جایگاه او در خط استارت مسابقه Pole Position گفته می‌شود که همان رده اول در شروع مسابقه است.

قرارگیری در خط استارت، دور گرم کردن

قرارگیری در خط استارت، دور گرم کردن

در روز یکشنبه یا همان روز مسابقه تمامی خودرو ها بر اساس رتبه به دست آمده در روز زمانگیری به ترتیب در جایگاه های خود در خط استارت قرار می‌گیرند و قبل از شروع مسابقه یک تک دور برای گرم کردن لاستیک ها انجام می‌دهند تا بتوانند لاستیک ها را در حد ممکن به دمای عملیاتی خود برسانند، شاید دیده باشید که در این دور خودروها با سرعت نه چندان زیاد دائم به سمت چپ و راست حرکت می‌کنند، علت اینکار گرم کردن بخش های کناری چپ و راست هر لاستیک است چرا که در طی مسیر مستقیمی فقط بخش مرکزی لاستیک گرم شده و یک لاستیک سرد می‌توانند یک استارت بد را در پی داشته باشد.

قرارگیری در خط استارت، شروع مسابقه

قرارگیری در خط استارت، شروع مسابقه

پس از پایان دور گرم کردن با مستقر شدن آخرین خودرو در جایگاه استارت پنچ چراغ قرمز شروع به روشن شدن کرده و با پرچم سبز مارشال، چراغ ها خاموش شده و مسابقه شروع می‌شود.
در مقاله بعدی مراحل انجام یک مسابقه را برای شما توضیح خواهیم داد.

لطفا در بخش نظرات سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد