موضوعات داغ

گزارشی از خودروهای مانده در گمرک؛ از شورلت کوروت تا مرسدس بنز می‌باخ S600

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
پس از بسته شدن شش ماهه سایت ثبتارش در سال 96، بازار خودروهای وارداتی رفته‌رفته با وضعیت جدیدی همراه شد. کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب برهم ریختگی نظم بازار و ایجاد حباب کاذب قیمتی برای بسیاری از خودروها شد. این رویه تا جایی ادامه یافت که با اعلام ممنوعیت واردات خودرو در اوایل سال 97، بسیاری از شرکت‌های واردکننده نتوانسته بودند تعهدات معوق خود را انجام دهند و خودروهای ثبت شده مانده در گمرکات را ترخیص و تحویل مشتری دهند. همچنین به دلیل تغییر در قوانین ترخیص خودرو و دریافت مابه‌التفاوت ارزی برای خودروهای مانده در گمرک، بار دیگر بازار خودروهای وارداتی با شوک همراه شد که افزایش چشمگیر قیمت‌ها را به همراه داشت. با این تفاسیر در حال حاضر که بخشی از خودروهای دپو شده در گمرکات کشور طی ماه‌های گذشته موفق به ترخیص شده‌اند، باز هم وضعیت بازار چندان مناسب نبوده و تعادلی میان عرضه و تقاضا برقرار نشده است.
به تازگی تصاویر جدیدی از گمرکات کشور به دستمان رسیده که نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی خودروی خاص در گمرکات موجود بوده و پشت درهای بسته در حال خاک خوردن هستند. اما سوالی که در این میان مطرح است آن است که سرنوشت این خودروها چه خواهد شد و چگونه با توجه به قوانین فعلی توانسته‌اند پا به خاک ایران بگذارند؟

مرسدس بنز کلاس S

مرسدس بنز کلاس S

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به نوع خودروهای موجود در تصاویر که غالباً با توجه به قوانین و محدودیت‌های حاکم، امکان واردات آن‌ها به خاک اصلی کشور میسر نبوده، یا به منظور استفاده توسط سفارتخانه‌ها وارد گمرکات کشور شده‌اند و یا به مقصد کشوری دیگر به صورت ترانزیت و برای مدتی محدود، در گمرکات کشور انبار شده‌اند.
نکته جالب توجه آن است که برخی از خودروهای موجود در این تصاویر به تازگی موفق به دریافت پلاک دیپلمات شده و راهی خیابان‌های شهر تهران شده‌اند. به همین خاطر می‌توان گفت که بخش زیادی از خودروهای موجود در گمرک توسط سفارتخانه‌ها وارد کشور شده‌اند. اگر بخواهیم به خودروهای موجود در گمرک شهر تهران و سایر گمرک‌های کشور اشاره کنیم، باید به مرسدس بنز S500، مرسدس بنز GLS و ون مرسدس بنز V کلاس، شورولت کوروت C7 استینگری، نسل جدید اینفینیتی QX80، ب‌ام‌و سری 7، نسل جدید ب‌ام‌و X3، X4 و سری 3، پورشه ماکان، هیوندای پالیسید، جنسیس G90L، کرایسلر 300، دوچ چارجر و چلنجر، نسل جدید دوج دورانگو، جیپ رانگلر، نسل جدید تویوتا پرادو و راوفور، نسل جدید تویوتا کمری و نسل جدید لکسوس LS اشاره کرد.

تویوتا کمری نسل جدید

تویوتا کمری نسل جدید

از آن‌جایی که پیش از این خودروهای جدید آلمانی نظیر نسل جدید ب‌ام‌و X3 و مرسدس می‌باخ S600 توسط سفارتخانه آلمان به کشور وارد شده و پس از اخذ پلاک دیپلمات راهی خیابان‌ها شده‌اند، می‌توان انتظار داشت که خودروهای آلمانی موجود در گمرکات نیز باز هم توسط این سفارتخانه به کشور وارد شده باشند.
از خودروهای ترخیص شده نیز می‌توان به هیوندای پالیسید و جنسیس G90L اشاره کرد که به تازگی با دریافت پلاک دیپلمات راهی خیابان‌های شهر تهران شده‌اند. اما با توجه به این‌که تعداد قابل توجهی از خودروها موجود در گمرکات کشور آمریکایی بوده و امکان واردات آن‌ها به کشور و حتی مناطق آزاد کشور وجود نداشته، می‌توان گفت که تعداد زیادی از آن‌ها به صورت ترانزیت وارد کشور شده و پس از طی شدن فرآیند اداری، راهی کشور مقصد خواهند شد. اما ممکن است در این میان تعدادی از آن‌ها نیز به منظور استفاده و کاربری توسط سفیران مقیم در کشور وارد گمرکات شده باشند.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

نکته جالب توجه درخصوص برخی از خودروهای آمریکایی موجود در تصاویر، رنگبندی جذاب و متنوع آن‌ها است؛ به‌طور مثال در تصاویر ارسالی سه دستگاه دوج چارجر وجود دارد که با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز توجه را به خود جلب می‌کنند. از آن‌جایی که در گذشته سابقه تردد خودروبرهایی حامل خودروهای امریکایی با تنوع رنگی در کشور وجود داشته، می‌توان انتظار داشت که این خودروها نیز ترانزیتی بوده و به مقصد یکی از کشورهای همسایه در حال عزیمت هستند.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/14
مبارک صاحابش 😑

ما ها که جز پراید چیز دیگه ای نمی‌تونیم بخریم
1399/1/15
داداش همون لگن الان 70 تومنه 😐
1399/1/14
سلام من ساکن یکی از شهرستان های اصفهان هستم بعضی موقع ها که از جاده اصفهان می گذرم ماشین های از این دسته که ترانزیت میشه زیاد می بینم چند ماه پیش یه کامیون دیدم چند تا چلنجر داشت خیلی جذاب بود چی میشد این ماشین تو خیابان های کشورمون میدیدیم.
1399/1/15
اگه ماشین وارد میشد فرقی به حال من یکی نمیکرد
ولی خیلی جالبه که حکومت باید تصمیم بگیره ما چه ماشینی سوار شیم
1399/1/20
اگه تو تعطیلی یا خودتون زدی یه نفهمی ... نوع ماشینت ربطی به حکومت نداره
1399/1/15
ب ب ب ب برگام !!!!!!
1399/1/15
تا کی چشممون به ایران خودرو و سایپا باشه ایناکه فقط به اشغال سازی یا بنجول تحویل ملت دادن معروفن،چی میشد ارزوی جوونای این اب و خاک هم محقق بشه از چنین خودروهایی با قیمت واقعیشون لذت ببرن .........
1399/1/15
م و عماد شما همون پرایداتون رو سوار بشید این ماشین هارو قرار نیست افراد ناموفق جامعه سوار بشن. اما ماهایی که تلاش کردیم و به جایی رسیدیم باید بشیم و میشیم. چرا فکر میکنید همه ی مردم باید در یه جایگاه باشن؟
اون دوستی که میگی به حال ما فرقی نمیکرد ما پراید سواریم خب خودتون خواستید اینطور زندگی کنید
1399/1/16
حالا خوبه ثروتمند ترین مرد جهان نیستی داوش
مگه میشد اونوقت باهات پر کرد :)