موضوعات داغ

با حداقل دستمزد سال 99، چند ماه طول می کشد تا یک پراید بخرید؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برخلاف روزهای سرد زمستان، بازار خودروی کشور در زمستان 98 روزهای داغ و پرحاشیه ای را پشت سر گذاشت و شاهد رکوردشکنی قیمت ها در بازار خودرو بودیم، هرچند شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ترمز افزایش قیمت ها کشیده شده و شاهد فروکش کردن قیمت ها در طول دو ماه اخیر باشیم، هرچند با این وجود هنوز هم قیمت خودروهای داخلی بالا بوده و به رغم تعطیلی نمایشگاه های خودرو و نبود معاملات در بازار، خودروی پراید به عنوان گزینه ای برای اقشار ضعیف جامعه به قیمتی بین 60 تا 65 میلیون تومان رسیده است تا خرید آن برای همان قشر ضعیف جامعه نیز غیرممکن و یا بسیار سخت باشد.
باتوجه به این شرایط، اگر یک کارگر ایرانی با حداقل دسمتزدی که برای سال 1399 تعیین شده است، تصمیم به خرید یک خودروی پراید صفر کیلومتر داشته باشد، لازم است که حدود 2 سال تمامی درآمد خود را پس انداز کند تا قادر به خرید ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر بازار شود. به عبارتی دقیق تر، پیش بینی شده است که دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر که پیش از این 1 میلیون و 516 هزار و 822 تومان بوده است، در سال 99 به حداقل 1 میلیون و 835 هزار و 427 تومان افزایش پیدا کند.
حال اگر کسی با این حقوق تصمیم به خرید یک پراید 60 تا 65 میلیون تومانی صفر کیلومتر در بازار داشته باشد، بدون اینکه حتی کوچک ترین استفاده از حقوق خود داشته باشد، لازم است برای 32 ماه حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند یک خودروی پراید خریداری کند، آن هم به شرطی که بعد از گذشت این 2 سال، هیچگونه تغییری در قیمت خودروی پراید ایجاد نشده باشد که احتمال آن بسیار کم است، زیرا خودروی پراید به زودی از خط تولید خارج شده و جایگاه آن به خودروی تیبا صندوقدار خواهد رسید که همین حالا مدل های صفر کیلومتر آن قیمتی بیشتر از 70 میلیون تومان دارند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/30
2سال دیگه تورم پراید رامیکنه 100 تومن
1399/1/31
اصلا چه لزومی داره کارگر ماشین بخره.. اگر خیلی سعادت داشته باشه بتونه با این حقوق به حیاتش ادامه بده خودش شاهکاره. کارگر چه واژه مظلومیه!!!
1399/1/31
مهم نیست مهم اینه کارفرماهای طمّاع یوقت مجبور نشن از پشت لندکروزرشون بشینن پشت سانتافه و با اضافه پولش حق و حقوق کارگر رو بدن!!!
1399/2/1
عزیزمممممم ۳ سال نه ۲ سال مدرکتو کجا گرفتی