موضوعات داغ

فشار حداکثری خودروسازان برای تعلیق قانون

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس قانون هوای پاک خودروسازان موظف اند از فروردین ‌سال ٩٩، خودروهای ‏بنزینی با استاندارد یورو ٥ تولید کنند اما این قانون مطابق روال گذشته مجددا به تعویق افتاده است. در طی سال های اخیر خودروسازان موفق شده اند با کمک فشارهای وارده به دولت و از طریق ‏چانه‌زنی اجرای قانون هوای پاک را به تعویق انداخته و از سازمان حفاظت از محیط زیست وقت بخرند.
به نقل از شهروند، در ادامه این روند خودروسازان و وزارت صمت با نامه ای به معاون اول رییس جمهور خواستار به تعویق افتادن اجرای قانون هوای پاک شده که این موضوع با واکنش جدی سازمان حفاظت از محیط زیست مواجه شده است.
رییس این سازمان در آخرین اظهار نظر خود ضمن تاکید بر مخالفت شدید سازمان حفاظت از محیط زیست برای ارائه فرصت مجدد به خودروسازان، عنوان کرد: «تحریم ها تنها بهانه‌ای برای سودجویی ایران‌خودرو و سایپا بوده و دولت بهتر است که پای ‏اجرای قانون هوای پاک بایستد‎«.‎‏ ‏
عیسی کلانتری ادامه داد: «نباید اجازه داد که خودروسازان از شرایط فعلی کشور سواستفاده کرده و اجرای ضوابط و استانداردهای مربوط به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی ‏خود را به عقب بیندازند.»
با این حال گفته می شود که درخواست ایران‌خودرو و سایپا مبنی بر تعلیق یک‌ساله اجرای استاندارد یورو ٥ خودروهای بنزینی در دولت در حال بررسی بوده و ممکن است که رای دولت به نفع آن ها برگردد.
خودروسازان البته در این میان تحرکاتی نیز داشته و پی در پی در در خواست های مختلف از دولت می خواهند که فرصت بیشتری در اختیار آن ها قرار گیرد. در تازه ترین اقدام صورت گرفته در این زمینه وزیر صمت نامه ای به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده که در بخشی از آن عنوان شده است: «با هدف ارایه درخواست تعویق اجرای استانداردهای جدید آلایندگی یورو ۵ خواهشمند است ‏به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ فرمایید به مانند سایر مصوبات اخیر مربوط به شرایط خاص حاکم بر کشور به مدت سه ماه ‏مصوبه استاندارد آلایندگی یورو ۵ به تعویق افتد تا در ‌سال آتی در اولین جلسه هیأت دولت، تصمیم‌گیری درخصوص تعویق یک‌‏ساله استاندارد آلایندگی یورو ۵ انجام و ابلاغ شود‎.‎‏»‏
مشخص نیست این درخواست براساس کدام قانون مطرح شده است چرا که قانون ارتقای ‏استاندارد یورو٥، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده است.
اما چرا خودروسازان به دنبال تعویض اجرای قانون هوای پاک اند؟ آن ها معتقدند که تولید خودروی یورو٥ بدون وجود سوخت یورو٥ بی معنی است و از طرفی نیز مدعی اند که تأمین و واردات کاتالیست خودروهایی که براساس استاندارهای یورو٥ تولید شوند در شرایط فعلی کشور دشوار است که البته تولیدکنندگان داخلی این ادعا را رد می کنند.
به علاوه سازمان محیط زیست نظر متفاوتی در این خصوص دارد و معتقد است که تولید خودروهایی مطابق با ‏استاندارد یورو٥ در نهایت در بهبود کیفیت هوا تاثیر به سزایی دارد. رییس این سازمان مدعی است که کیفیت سوخت کشور در شرایط فعلی مطلوب است و از لحاظ فنی مصرف سوخت یورو ۴ برای ‏خودروهای یورو ۵ به هیچ وجه منجر به تخریب یا صدمه به خودروهای بنزینی با پاشش غیرمستقیم نمی‌شود‎.
حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت خودروسازان حرف خود را به کرسی می نشانند یا زور سازمان حفاظت از محیط زیست به آن ها می رسد؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/12
لگن ساز واژه ی مناسب تریه