موضوعات داغ

هزینه ساخت یک خودروی فرمول یک چقدر است؟

عکس مطلب اول
شاید این سوال در ذهن هر دنبال کننده این ورزش بوجود آید که تیم‌ها برای ساختن یک خودروی فرمول یک چقدر هزینه می‌کنند. جواب این سوال مشخص نیست زیرا این عدد در تیم‌های مختلف متفاوت است. هر تیمی بستگی به میزان بودجه خود، برای طراحی قسمت‌های مختلف هزینه می‌کند و دقیقا در همینجاست که اختلاف عملکرد در بین آن‌ها ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در سال 2018، مرسدس و فراری بیش از 400 میلیون دلار بر روی خودروی خود هزینه کردند و این در حالی بود که این رقم برای تیم‌های با بودجه کمتر، مثل هاس و ویلیامز، چیزی در حدود 150 میلیون دلار بود. این ارقام برای سازندگان پاوریونیت، یعنی مرسدس، فراری، رنو و هوندا (به عنوان کارخانه همکار ردبول) بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ساخت این واحد است.

البته سقف قراردادی که قرار است از فصل آینده به اجرا در آید، جلوی هزینه کردن سنگین تیم‌های ثروتمند این ورزش را خواهد گرفت تا تیم‌های کوچکتر بتوانند خود را به پیشتازان فرمول یک نزدیک کنند. اما از یک منظر می‌توان قیمت یک خودروی فرمول یک را بررسی کرد. قیمت قطعاتی که در این خودرو به کار رفته است را به طور میانگین محاسبه کردیم تا به قیمتی حدودی از این خودرو برسیم. در عکس زیر شما این قیمت‌ها را مشاهده می‌کنید.

قیمت اجزای مختلف خودروی فرمول یک

قیمت اجزای مختلف خودروی فرمول یک

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این قیمت 12 میلیون دلاری به چیزی حدود 400 میلیون دلار تبدیل می‌شود. در جواب باید گفت که این قطعات در فاصله هر چند مسابقه تعویض خواهند شد. به عنوان مثال بر طبق قوانین هر تیم مجاز به استفاده از سه پاوریونیت در طول یک فصل می‌باشد. به علاوه قسمت‌های مثل بدنه خودرو، بال‌ها و ... در تصادفات آسیب می‌بینند و باید تعویض شوند. در این عکس فقط قسمت یک ست تایر در نظر گرفته شده است، در حالی که یک تیم در هر گرندپری حدود 26 دست تایر برای دو خودروی خود استفاده می‌کند. از طرفی تیم‌ها در طول فصل برای ارتقای عملکرد خودروی خودشان دائما در حال تحقیق و توسعه هستند و هزینه‌های این بخش نیز به عدد نهایی اضافه خواهد شد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/10
رنو قهرمان فرمول یکه جهانه حتی قهرمان رالی هم هست رنو ۵ توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت شتابش ۲.۷ ثانیه هست خندم میگیره بعضیا به نیسان جی تی آر لگن میگن سریع
1399/2/10
وجدان ژاپن با اسم من کامنت نزار رنو قبلا مقامهایی در فرمول 1 داشته ولی در مورد رنو 5 و به قول خودت نیسان جی تی آر لگن درست گفتی رنو 5 ماکسی توربو 2 شتابش از اون آشغال ژاپنی بیشتره در ضمن اینقدر هم به اون آشغال ژاپنی نناز موتورش ساخته فرمول 1 رنو هست ، ژاپن بلده موتور بسازه ، نهایت میتونن برای تالیسمان و کولیوس موتور بسازن
1399/2/12
بله بله ژیان هم اسطوره ای رالی بود و هیچی به گرد پاش نمیرسه فقط نمیدونم چرا از یه سربالای ساده هم بالا نمیره
1399/2/13
شخصیت هر کسی متفاوته دیگه یکی برترین برند هارو رو لایق خودش میدونه یکی هم در حد رنو براش بسه ، فکرشو کن خود فرانسوی ها حرفش میشه از خجالتشون میرن پشت بوگاتی قایم میشن و از ریشه های فرانسوی بوگاتی میگن یکی هم پیدا شده مایه آبرو ریزی یه کشور دیگه رو افتخاری برا خودش میبینه :)
1400/3/9
داداش بیا تو باغ یه خورده با ما گیلاس بخور