موضوعات داغ

احتمال رشد بیش از 50 درصدی قیمت خودرو، اعلام قیمت به هفته آینده موکول شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
ستاد تنظیم بازار قرار است در جلسه ای تصمیمات دو هفته پیش کمیته خودرو را مورد بررسی قرار دهد و خروجی آن اعلام قیمت های جدید محصولات خودروسازی کشور است. با توجه به شنیده ها و جمع بندی دولت از هزینه های تولید، رشد بیش از 50 درصدی برای قیمت خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است. بر اساس دستور جلسه ستاد تنظیم بازار، قرار است معاونت صنایع وزارت صمت، سازمان حمایت و تولیدکنندگان گزارش مربوط به قیمت خودروهای داخلی را ارائه دهند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، موضوع قیمت گذاری جدید خودرو در سال جدید در سه هفته گذشته داغ شده و اخبار ضد و نقیضی از آن به گوش می رسد. در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در فروردین ماه موضوع تعیین قیمت خودروهای داخلی در دستور کار قرار گرفت، اما نتیجه ای نداشت. دو روایت از این جلسه منتشر شد. روایت اول اختلاف اعضا بر سر چگونگی قیمت گذاری خودرو و روایت دوم عدم مطرح شدن موضوع قیمت خودرو و تصمیم گیری درباره آن پس از انجام کارشناسی های لازم بوده است.
در نهایت اما اعلام شد که ستاد تنظیم بازار در دومین جلسه امسال خود، بر طرح موضوع قیمت گذاری در کمیته خودرو تاکید کرده است. کمیته موردنظر نیز تشکیل جلسه داد، جلسه ای پر حاشیه که در آن، سازمان حمایت اعلام کرده قیمت های جدید آماده شده و در انتظار ابلاغ از سوی ستاد تنظیم بازار است. حالا این احتمال وجود دارد که ستاد تنظیم بازار هفته آینده قیمت جدید خودروهای داخلی را ابلاغ کند تا هم خودروسازان و هم مشتریان از بلاتکلیفی خارج شوند. گویا سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از جمع بندی هزینه های مرتبط با تولید خودرو و در نظر گرفتن مسائلی مانند تحریم و زیاندهی خودروسازان، رشدی بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی را برای قیمت خودروهای داخلی در سال جدید لحاظ کرده است.
خودروسازان به سازمان حمایت اعلام کرده اند که هزینه قطعات خودرو که بالغ بر 75 درصد قیمت تمام شده خودرو را شامل می شود حدود 80 درصد افزایش داشته و این سازمان بر همین اساس محدوده رشد قیمت محصولات را تعیین کرده است. هر چند خودروسازان به دنبال جلب رضایت دولت برای اجرای مصوبه قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار بودند، اما به نظر می رسد رشد بین 50 تا 60 درصدی قیمت خودرو آن ها را راضی خواهد کرد.
در حال حاضر کف قیمت کارخانه خودروهای داخلی با ملاک قرار دادن پراید حدود 38 میلیون تومان و در بازار حدود 70 میلیون تومان است. اکنون با در نظر گرفتن افزایش قیمت بین 50 تا 60 درصدی قیمت خودروهای داخلی، کف قیمت کارخانه خودروهای داخلی نزدیک به 60 میلیون تومان خواهد شد!.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/17
عجب ابر تورمی در کشور رخ داده بعید میدونم تا یکی دو سال آینده بشه دووم آورد
1399/2/17
به مرگ گرفتن به تب راضی باشیم
الکی دارن جو میدن تا وقتی که 30 درصد گرون کردن مردم خوشحال بشن که 50 درصد نشد