موضوعات داغ

پلاک سوم به خودروها اضافه می شود

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به نصب پلاک سوم بر روی خودروها، اعلام کرد که این موضوع یک قانون است که در سال 86 تصویب شده، اما در چند سال گذشته اجرایی نشده است که از امسال سعی داریم آن را اجرایی کنیم. برابر قانون پلیس راهنمایی و رانندگی، به غیر از پلاک های نصب شده بر روی خودرو در مراکز تعویض پلاک، در قانون آمده است که باید یک پلاک سومی هم بر روی ماشین ها نصب شود که به آن پلاک سوم می ‌گویند و این پلاک سوم یک قانون است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرانجیب، سردار سیدکمال هادیانفر در خصوص پلاک سوم و جزییات آن اعلام کرد که این پلاک در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آینه باید نصب شود که اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز می بایست درون آن گنجانده شود. این اطلاعات در یک حافظه مشخص 30 تا 90 کیلوبایتی ذخیره شده و اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می ‌گیرد تا ماموران راهنمایی و رانندگی با دستگاه های مخصوصی که دارند، بتوانند این اطلاعات را خوانده و هویت اصلی مالک و همچنین اتومبیل را شناسایی کنند.
حال این پلاک سوم یک قانون است که در سال 86 به تصویب رسیده، اما طی سال های اخیر اجرایی نشده است و به آن اهمیتی داده نمی شود. در این خصوص با تدبیر فرمانده ناجا، این موضوع در کمیسیون فناوری ناجا تصویب شده و قرار است تا شرایطی برای ساخت و تولید چیپ های مذکور ایجاد کند که در حال حاضر مطالعات آن تمام شده و کار تولید در نمونه ها انجام می شود.
سردار سیدکمال هادیانفر در ادامه صحبت های خود با اشاره به این موضوع که پلاک سوم برای همه لازم الاجرا نیست، اعلام کرد که از آبان ماه امسال در نظر داریم تا خودروهای مراجعه کننده به مراکز تعویض پلاک و افرادی که برای سند زدن و یا نقل و انتقال خودرو مراجعه می کنند را به پلاک سوم تجهیز کنیم، ولی این طرح در مرحله اول به صورت سراسری برگزار نخواهد شد و فعلا برای کسانی خواهد بود که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنند.
سردار هادیانفر در صحبت های پایانی خود اعلام کرد که با استفاده از این چیپ امکان تشخیص خودروهای سرقتی راحت تر خواهد شد، زیرا با رویت پلاک خودرو و استعلام آن در سامانه، تنها مشخص می شود که این پلاک متعلق به خودرو با یک شماره VIN مشخص است، اما امکان بررسی شماره VIN و امکان تشخیص سرقتی بودن خود بدون پلاک سوم وجود ندارد و در این شرایط لازم است که حتما کاپوت خودرو باز شده و شماره شاسی بررسی شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/4
خندیدم. جک سال بود.