موضوعات داغ

چرا رضایت از فروش خودروسازان کاهش یافت؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول

براساس آمارهای جدیدی که از جانب شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده درصد رضایت مشتریان از خودروسازان ایرانی در سال 98 در مقایسه با سال 97 در حدود 13 درصد کاهش یافته و به عدد 58 رسیده است. اما علت این کاهش رضایت در چیست؟

به نقل از دنیای اقتصاد، این کاهش رضایت در مسائل مختلفی ریشه دارد اما گفته می شود اصلی ترین دلیل، تاخیر در تحویل خودرو از جانب خودروسازان است.

242 هزار مراجعه کننده به شبکه فروش خودروسازان به غیر از تاخیر در تحویل خودرو، عدم پرداخت خسارت دیرکرد و عدم پایبندی به تعهدات را دیگر دلایل اصلی نارضایتی خود عنوان کرده اند.

در طی 2 سال گذشته اعمال تحریم ها از جانب آمریکا و همچنین خروج شرکای خارجی سبب شده که کوهی از تعهدات معوق گریبان خودروسازان داخلی را بگیرد. همین موضوع خود ریشه اصلی افت رضایت مشتریان از خودروسازان داخلی است.

در بین 19 شرکتی که سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خدمات پس از فروش آن ها را مورد بررسی قرار داده است 10 شرکت نتوانسته اند نمره قبولی دریافت کنند. همچنین میزان رضایت عمومی از خدمات فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال گذشته نیز به حدی پایین بوده که آنها در رده‌های انتهایی قرار گرفته‌اند.

شرکت بهمن موتور که تولید کننده مزدا 3، هاوال و بسترن است بیشترین رضایتمندی را از آن خود کرده و پس از آن نیز شرکت مدیران خودرو و شرکت سرمایه گذاری بایک قرار دارند و رده‌های هفتم و هشتم نیز به سایپا و ایران خودرو رسیده است.

در بخش دیگری از ارزیابی‌های انجام شده توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کیفیت نمایندگی‌های مجاز ارائه‌دهنده خدمات فروش مورد بررسی قرار گرفته و حدود 69 درصد از نمایندگی‌های مجاز، با حداقل سطوح استاندارد تعریف شده در دستورالعمل ها منطبق نبوده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد