موضوعات داغ

حال ناخوش بازار خودرو در هفته های اخیر

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

بررسی بازار خودرو طی دو هفته اخیر نشان می دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی این یکی دو هفته بیشتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و این شرایط درحالی است که میزان خرید و فروش خودرو در بازار تقریبا به صفر رسیده است و خودرویی توسط مصرف کنندگان واقعی خریداری نمی شود.

در جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت قیمت ‌گذاری خودرو که در اردیبهشت ماه برگزار شد، رئیس سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید کنندگان عنوان کرد که قیمت پایه برای انجام معاملات در بازار آزاد، قیمت تعیین شده در کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و هرجایی با قیمت بالاتر اقدام به فروش خودرو کند، به منزله گران فروشی تلقی شده و بازرسان سازمان حمایت مستلزم برخورد با آن خواهند شد. ولی با این حال چنین کاری صورت نگرفت و سازمان حمایت نیز چنین اعلام کرد که خودروساز باید با تولید کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف ‌کننده است. در این خصوص رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز اعلام کرد که هیچ مصوبه ‌ای در رابطه با این موضوع به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص دلایل عدم اجرای مصوبه ۱۰ درصدی فروش خودرو، تصریح کرد که پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو در بازار همان ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب کارخانه بود، اما دیدگاه‌ های متفاوتی در این باره وجود دارد و برخی معتقد هستند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد، بنابراین قیمت ‌های بازار باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد که در این خصوص سازمان حمایت معتقد است که باید یک سقف قیمت در بازار آزاد تعیین شود. نتیجه عدم اجرای این مصوبه، پس از گذشت نزدیک به دو ماه منجر به منتفی شدن این فرمول شده و بازار همچنان علیرغم اینکه تقاضایی در آن وجود ندارد و سطح معاملات آن تقریبا به صفر رسیده است، همچنان پا به پای نرخ ارز قدم برداشته و به طرز عجیبی روند صعودی را در پیش گرفته است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/21
"حقوق مصرف کننده" !!! چه جمله غریبیه توی این کشور ! در واقع منظور از مصرف کننده خود مسئولین محترم و بچه هاشونو و فک فامیلاشونه. چون این دوستان سرمایه های مملکت رو مصرف میکنند و یه آبم روش !