موضوعات داغ

قرارداد همکاری 25 ساله با چین چه تاثیری در بازار خودروی ایران خواهد داشت؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از موضوعاتی که این روزها در کشور داغ شده، بحث همکاری بلند مدت ایران با کشور چین است که حاشیه های زیادی در پی داشته و درحالی که هنوز اطلاعاتی از آن منتشر نشده و گفته می شود که این طرح در مراحل اولیه بوده و نیاز به تدوین و اصلاحاتی در بندهای مختلف خود دارد، شایعات مختلفی در فضای مجازی دست به دست می چرخد که اعتبار و اهمیت این قرارداد بزرگ را به چالش می کشد و دستاوردهای احتمالی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

حقیقت ماجرا این است که تفاهم نامه مذکور مربوط به 5 سال پیش می شود که در طول سال های اخیر اطلاعات ضد و نقیضی از آن منتشر شده است، ولی در روزهای اخیر بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته و طبق گفته مقامات دولتی، قرار است که همکاری های راهبردی میان ایران و چین را در زمینه های اقتصادی شامل شود، اما آیا در این قرارداد همکاری به صنعت خودروسازی هم توجه شده یا خیر؟

در این رابطه می توان گفت که طبق اعلام رئیس اتاق مشترک ایران و چین، در یکی از بندهای برنامه ۲۵ ساله ایران و چین به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است و برای تولید خودروی مشترک، نیاز است که وزارت صنعت، معدن و تجارت شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. البته جزئیات دقیق این تفاهم‌ نامه مشخص نشده است، اما رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره آن چنین می گوید که برای شکل گیری این توافق همکاری 25 ساله میان ایران و چین، لازم است که موارد مختلفی مد نظر قرار گیرد و این برنامه در حال ویرایش نهایی توسط طرف ایرانی است و از سوی چینی‌ ها نهایی نشده است. در یکی از بندهای این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای مشترک، شهرکی را در این زمینه تاسیس کند.

البته لازم به ذکر است که دولت ایران و چین خودرو نمی‌ سازند و ممکن است وزارت‌‌ خانه‌ های هر دو کشور، خودروسازان خود را برای همکاری با یکدیگر معرفی کنند و می توان امیدوار بود که شرکت های خودروساز چینی دیگری همانند "چری" که به طور مستقیم در ایران سرمایه گذاری کرده است، با خودروسازان داخلی همکاری کرده و سرمایه گذاری های مشترکی انجام دهند. علاوه بر این تولید خودروهای برقی نیز می ‌تواند یکی از محورهای این برنامه 25 ساله میان ایران و چین باشد.

باتوجه به پیشرفت های چشمگیر صنعت خودروسازی چین که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و امروزه شاهد تولید محصولاتی باکیفیت و رقابتی با خودروسازان مطرح جهانی هستیم، قطعا می توان به پیشرفت صنعت خودروسازی کشور در صورت سرمایه گذاری و همکاری مشترک چینی ها با خودروسازان ایرانی امیدوار بود.

اگر دولتمردان کشور در این قرارداد 25 ساله بر روی همکاری های بنیادین، توسعه محصول، سرمایه گذاری های مشترک و انتقال دانش فنی خودروسازی به داخل کشور تاکید داشته باشند، قطعا این موضوع در توسعه صنعت خودروسازی کشور تاثیرگذار بوده و می توانیم به پیشرفت صنعت خودروسازی کشورمان با همکاری چینی ها امیدوار باشیم، به شرطی موارد ذکر شده در این قرارداد آمده باشد و شرکت های خودروساز داخلی همانند گذشته تنها یک مونتاژ کننده برای خودروسازان چینی نباشند و از دانش فنی و تجربیات آنان در جهت توسعه محصولات مشترک استفاده کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد