موضوعات داغ

شاهین کراس رسماً توسط سایپا رونمایی شد؛ پروژه SP100 کراس بزودی روی خط تولید + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در واپسین ماه سال 1398 بود که دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا، دستاوردهای جدید خود را برای ریاست جمهوری به معرض نمایش درآوردند. در این مراسم خودروهایی همچون ایران خودرو K132 و سایپا کراس کانتری به نمایش درآمد.

محصول سایپا در آن دوران رهام کراس کانتری نام داشت که پس از تصمیم این خودروساز مبنی بر تغییر نام محصول خود از رهام به شاهین، اکنون می‌بایست آن را شاهین کراس یا SP100‌ کراس بنامیم.

شاهین کراس را بشناسید

شاهین کراس‌ در حقیقت یک هاچ‌ بک کراس است که مطابق گفته‌های سایپا، براساس پلتفرم SP100 طراحی شده و توسعه یافته است. در چند سال گذشته بازار هاچ‌بک کراس‌ها در کشورمان رشد فروش خوبی را به نام خود ثبت کرده و رشد تقاضا برای خودروهایی همچون ام وی ام X22 و چانگان CS35 تاییدی بر این حرف است. سایپا نیز تصمیم دارد تا سهمی از این بازار پررونق را با استفاده از شاهین کراس به خود اختصاص دهد.

شاهین کراس

سایپا شاهین کراس از نظر قوای فنی هیچ تفاوتی با نسخه سدان سایپا شاهین ندارد. هر دو این خودروها از پیشرانه توربوشارژر M15 استفاده می‌کنند که قادر است تا حداکثر 108 اسب‌بخار قدرت و 165 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس مورد استفاده برای این خودروها نیز پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک خواهد بود. مصرف سوخت رسمی سایپا کراس کانتری و سایپا شاهین هنوز اعلام نشده اما با توجه به حجم کم پیشرانه و استفاده از سیستم پرخوران یا توربوشارژر برای پیشرانه این خودروها، به نظر نمی‌رسد با خودروهای پراشتهایی مواجه باشیم.

تفاوت‌های شاهین کراس با نسخه عادی

امکانات استاندارد SP100 کراس نیز در رده خودش قابل قبول هستند، هرچند باید منتظر اعلام کاتالوگ رسمی از سوی سایپا برای این خودرو باشیم. SP100 کراس به امکاناتی از قبیل فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، دی‌لایت، سیستم تهویه الکتریکی، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب و تریم داخلی چرمی مجهز است.

شاهین کراس

علاوه برآن، SP100 کراس نسخه کراس از سایپا شاهین است و به همین دلیل سرتاسر بدنه با ضربه‌گیرهای مشکی رنگ پلاستیکی و محافظ‌های مختلف پوشیده شده‌اند. فنربندی خودرو نیز از سوی سایپا اندکی دست‌کاری شده تا با خودرویی بلندقد تر از سایپا شاهین روبرو باشیم.

قیمت و زمان عرضه به بازار

به نظر نمی‌رسد زودتر از سال 1400، بتوانیم شاهد عرضه رسمی شاهین کراس از سوی سایپا باشیم و البته ممکن است در این مدت نام این خودرو و کلاس‌بندی آن نیز تغییر کند. قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نشده اما با توجه به محدوده قیمت 160 میلیون تومانی شاهین سایپا، بایستی منتظر اعلام رقمی بالاتر از این محدوده برای شاهین کراس باشیم.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/16
چه عجب یه چیز قشنگ ساختن ولی خداکنه باز گریبکس دستی نندازن روش
1399/5/17
این چرا دسته دنده و قاب دنده جک جی 5 اتومات روش نصبه! این قدر ضایع یعنی؟!
1399/5/17
شاهین کراس از جلو شبیه سانتافه و از پشت شبیه بنز gle هست.
1399/5/17
کاش حداقل در مورد تزیینات و تریم داخلی و مخصوصا غربیلک فرمان سایپا تجدی نظر کنه. اگر این کراس اور با پیشرانه به روز تر و قدرت بیش تر عرضه شود . بسیار هم خوب است
1399/5/17
موتور بی کیفیت اونم توربو!!!
مواد داشبورد افتضاح
آپشنهای بی ریشه و مایه دردسر
1399/5/19
دنا رو میگی
1399/5/18
چرا موقعی که در ماشینو میبنده صدا در کاپوت و میده 😐😐 چه کیفیتیه اخه
ولی خیلی خوشگله
1399/5/19
رینگ 2008
1399/5/20
عکس از نزدیک فرمونش و عکس چراغ عقب سمت راست مدل سفیدش رو نگاه کنید و از کیفیت بینظیر مواد و مونتاژ لذت ببرید!
حیف پول! حیف نون! حیف دشنام!
1399/5/28
طراحی بیرونی زیبا ولی حیف از طراحی داشبورد که اصلا زیبا نیست به نظرم فرمانی که سایپا برای کوییک طراحی کرده بسیار زیباتر و به روزتر هست و اگه از یه طراحی و سیستم فرمان داخل ماشین هاش انجام بده جالب تر میشه
1401/1/19
خودروی زیبایی هست.ولی بخاطر اون پیشرانه پرایدزادش من هیچوقت نمیخرمش.دست از سر این پیشرانه سشواری بردارین 😡
1401/4/21
ماشین قشنگی است هرچی باشد از کویک زیبا تر و با امکانات تر است نباید زود درباره ی قیمت قزاوت کرد معلوم نیست تبق وعده ها چه فرقهایی با شاهین میکنه در هر صورت باعث افتخاره با پلتفرم ایرانی قرار ساخته بشه