موضوعات داغ

اگر پارتی مود مرسدس را ممنوع کنید، پس تکلیف شایسته سالاری چه می‌شود؟

عکس مطلب اول

سال‌ها پیش گروه موسیقی The Black Eyed Peas آهنگی به بازار عرضه کرد به نام ’’Don’t Stop The Party‘‘، که یعنی مهمانی را متوقف نکنید. در آن زمان این آهنگ به هیچ وجه بر مبنای فرمول یک نوشته نشد اما چه کسی می‌دانست که در سال 2020، تعدادی از طرفداران فرمول یک می‌خواهند این درخواست را از FIA داشته باشند. گاراژ مرسدس هر روز می‌تواند به این آهنگ گوش بدهد و امیدوار باشد پارتی مود خودرویشان ممنوع نشود. تقریبا اکثر شما در جریان طرح FIA برای ممنوع کردن استفاده از بالاترین مود موتوری در مرحله تعیین خط را شنیده‌اید، اما در این مقاله می‌خواهیم از زاویه دیگری به آن نگاه کنیم.

پارتی مود نام مستعار همان بالاترین مود موتوری است که تیم‌ها در شرایط بسیار خاص، مانند Q3 تعیین خط، اولین دور بعد از انجام پیت‌استاپ در مسابقه و یا هنگام سبقت گرفتن، از آن استفاده می‌کنند. بارها در تعیین خط دیده‌اید که راننده‌های مرسدس، مرحله به مرحله آنقدری سریع می‌شوند که پی می‌برید چه هیولایی در پشت این خودرو قرار دارد و چه قدرتی در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما حالا به نظر می‌رسد که FIA به اندازه کافی این وضع را تحمل کرده است و در نامه هفته گذشته به تیم‌ها اطلاع داده که استفاده از این مود موتوری ممنوع خواهد شد. احتمالا این ممنوعیت از فصل 2021 و یا شاید حتی از همین مسابقه بعدی اجرا شود. همیلتون در مصاحبه‌ای در این باره می‌گوید:

تعجبی نیست، آن‌ها همیشه سعی دارند ما را کند کنند.

لوئیس همیلتون، مرسدس
با این حال آیا این تصمیم درست است؟ آیا عادلانه است؟ تا آنجایی که تیم‌ها در محدوده قوانین عمل کنند، خیر. همه درک می‌کنیم که چرا FIA تصمیم به چنین طرحی دارد و می‌خواهد رقابت در بین تیم‌ها بیشتر شود. در حال حاضر هیچکدام از رانندگان فرمول یک امیدی برای گرفتن یکی از دو جایگاه ردیف اول استارت را ندارند زیرا با موتور قدرتمند مرسدس، هر زمانی که آن‌ها ثبت کرده باشند تبدیل به پوچ می‌شود و این رانندگان مرسدس هستند که رنگ سکتورها را پشت سر هم بنفش می‌کنند و در انتها این دو خودرو در ردیف اول قرار می‌گیرند. اما آیا نباید یک فدراسیون، شایسته سالاری را مبنای کار خود قرار دهد؟ تقریبا اکثر طرفداران فرمول یک از این وضع بی‌رقابتی در جلوی مسابقه خسته شده‌اند و حتی خود طرفداران مرسدس نیز می‌خواهند حداقل یک تیم به آن‌ها نزدیک شود تا لذت بیشتری از برد احتمالی ببرند. با این حال تقصیر مرسدس چیست که بقیه تیم‌ها نمی‌توانند به اندازه آن‌ها خوب باشند؟ آیا شما در یک کلاس درس از تنها شاگردی که بهترین عملکرد را دارد نمره کم می‌کنید تا بقیه بتوانند با او رقابت کنند؟ چنین تصمیمی می‌تواند به عنوان دست بردن در نتایج یک ورزش تلقی شود و این مورد به هیچ وجه نباید اتفاق بیافتد. ممنوع کردن پارتی مود فقط گواه خوب بودن بیش از حد مرسدس در ساخت پاوریونیت است. آیا هدف فرمول یک پیشرو بودن در ساخت چنین قطعاتی نیست؟ البته در نامه FIA و در بخش‌های دیگر به این مورد اشاره شده بود که داشتن مودهای مختلف موتوری و اجازه استفاده آن‌ها در مسابقه در تناقض با این قانون است که راننده نباید از هیچ ابزار خارجی برای کنترل خودرو و رانندگی بهره ببرد. اکثر کارشناسان و طرفداران نیز با این موضوع موافقند. راننده نباید هیچ کمک اضافه‌ای داشته باشد تا بیش از این نتایج مسابقات تحت تاثیر خودرو قرار نگیرد. اما چرا فقط به همین قسمت نامه اکتفا نمی‌کنید؟ طرح FIA برای اجرای چنین قانونی، ملزم کردن تیم‌ها به استفاده از یک مود موتوری مشابه در تعیین خط و مسابقه است. این قانون را اجرا کنید و بگذارید اگر تیمی می‌تواند، از پارتی مود در تعیین خط و کل مسابقه استفاده کند، ولی ممنوع کردن پارتی مود به تنهایی در تناقض با شایسته سالاری است.

دنیل ریکاردو نیز در مصاحبه‌ای که در این خصوص داشت گفته است:

فکر می‌کنم همیشه در موضع احترام نسبت به مرسدس بوده‌ام و باید کلاه از سر برای آنان برداشت و به بقیه تیم‌ها خرده گرفت که کمی بیشتر تلاش کنید تا به چنین سطحی برسید. چنین عملکردی قابل تقدیر است و به شدت ناامید کننده برای رقبا، ولی امیدوارم همه تیم‌ها کمی تلاش بیشتر داشته باشند تا بتوانند به جواب‌هایی در این خصوص برسند. به شما دروغ نخواهم گفت. هنوز هم دیدن چنین عملکردی از آن‌ها برای ما ناامید‌کننده است، اما تنها کاری که می‌توانید در قبال آن انجام دهید، برداشتن کلاه از سرتان می‌باشد. می‌توانید با تلخی با چنین مسئله‌ای برخورد کنید، ولی عملکرد آن‌ها فوق‌العاده است.

با این حال اکثر کارشناسان معتقدند که ممنوعیت چنین مود موتوری هم تغییری در نتایج فرمول یک ایجاد نمی‌کند و مرسدس باز هم رده‌های اول و دوم تعیین خط را به خود اختصاص می‌دهد و در این میان فقط رو سیاهی‌اش برای FIA می‌ماند. اما اگر فرض هم بکنیم که چنین قانونی باعث کند شدن مرسدس بشود و پای ردبول را به رقابت قهرمانی باز کند، آیا در خصوص مرسدس عادل بوده‌اید؟ آیا برگزار کنندگان رقابت‌های قهرمانی دو و میدانی جهان و در این مثال خاص، دوی صد متر، به پاهای یوسین بولت وزنه می‌بندند؟

تحلیل شما از این قانون و وضعیت چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/30
به نظر من به ضرر مرسدس نمیشه ولی اون بحث شایسته سالاریو دارن نفی میکنن از طرفی خبری در مورد تقلب تیما تو قطعات الکترونیکی اومده که فیا میخواد یه جورایی جلوشو بگیره باید دید چی پیش میاد .‌.. مثالتم جالب بود 😂♥️
1399/5/30
مقاله ی زیبایی بود، مرسی
1399/5/30
منطقشون جالبه
چرا مرسدس کند بشه؟
همونجوری که مرسدس نمیتونه استفاده کنه بقیه هم نمیتونن و مثلاا 10 درصد از قدرتشون کم بشه باز هم مرسدس بهتره
تنها اتفاقی که میوفته هم اینه که تیم هایی که از پاور یونیت مرسدس استفاده میکنن
و رده های پایینتری دارن و اینا دارن یه حیجانی میدن هم افت کنن
مثلا ریسینگ پوینت و ویلیامز
همون هیجانی که وسط مسابقه هست هم از بین میره
1399/5/31
طبیعیه بی انصافیه به جای محدود کردن بهترین باید سعی در تشویق بقیه به بهترین شدن باشه