موضوعات داغ

بیل گیتس روی ساخت باتری حالت جامد سرمایه گذاری می‌کند + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت‌های مختلفی روی ساخت و توسعه خودروهای الکتریکی یا وسایل مربوط به آن‌ها فعالیت می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها QuantumScape است که با هدف ساخت وسایل نقلیه بدون آلودگی کربنی آغاز به کار کرد و در حال حاضر روابط نزدیکی با فولکس واگن دارد. مطابق آن‌چه در صفحات اجتماعی بیل گیتس منتشر شده، این شرکت در حال ساخت نمونه‌ای از باتری حالت جامد است که بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

با این وجود تا پیش از انتشار ویدیو از مراحل ساخت باتری حالت جامد توس کوانتوم اسکیپ، هیچکس نمی‌دانست که بیل گیتس سرمایه گذار اصلی این پروژه است. به نظر می‌رسد بنیان‌گذار مایکروسافت تصمیم دارد دنیایی بدون آلودگی کربنی را برای تمام جهان ایجاد کند.

به گفته مدیر عامل شرکت کوانتوم اسکیپ، جگدیپ سینگ، آن‌ها به فناوری ساخت باتری حالت جامد دست پیدا کرده‌اند و تنها چالش پیش روی آن‌ها، تولید این باتری‌ها در مقیاس گسترده و انبوه است.

استفاده از باتری حالت جامد می‌تواند برد خودروهای الکتریکی را دوبرابر کرده و خطر آتش سوزی ناشی از گرما را از بین ببرند. بنابراین باتری حالت جامد نسبت به باتری‌های امروزی هزینه کمتر و ایمنی بیشتری را در پی دارد. علاوه بر آن زمان شارژ باتری حالت جامد نسبت به باتری‌های فعلی کمتر است.

باتری حالت جامد و تلاش همه جانبه

به گفته بیل گیتس، استفاده از باتری حالت جامد می‌تواند مسایل مربوط به حمل و نقل شخصی انسان‌ها و آلایندگی ناشی از آن را حل کند. خودروهای شخصی اصلی‌ترین عامل انتشار آلودگی کربنی در جهان است اما باید بدانید که این میزان تنها 16 درصد از کل آلایندگی جهان را شامل می‌شود. بنابراین باید قایق، هواپیما، قطار، کامیون و هر وسیله حمل و نقل دیگری را به باتری حالت جامد مجهز کرد تا سایر بخش‌های مولد آلودگی کربنی نیز پوشش داده شوند.

باتری حالت جامد

علاوه برآن بیل گیتس اعتقاد دارد برای تولید انرژی الکتریکی نباید از سوخت‌های فسیلی استفاده کرد و باید این انرژی را از طریق منابع پاک بدست آورد. بیل گیتس نوعی از سوخت هسته‌ای را که انرژی هسته‌ای سطح چهارم می‌نامد، برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز در نظر گرفته است.

از سوی دیگر این تلاش‌ها نیاز به حمایت همه جانبه دارد. پس از آن‌که خودروهای الکتریکی به محصولات غالب در بازار اروپا، آمریکا و چین تبدیل شدند، خودروسازان تولید و عرضه خودروهای با موتور احتراق داخلی را به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین انتقال خواهند داد و خودروهایی که دیگر جایی در کشورهای توسعه یافته ندارند، در کشورهای جهان سوم به فروش خواهند رسید.

به گفته دبیر بخش محیط زیست سازمان ملل، همه گیری ویروس کرونا به جهان ثابت کرد مشکلات جهانی تنها مربوط به چند ناحیه نمی‌شوند و تمام جهان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

بدون تلاش همگانی برای کاهش آلودگی کربنی، این مشکل هیچ‌گاه حل نخواهد شد و تنها مردم با خرید خودروهای الکتریکی و مجهز به باتری حالت جامد، احساس بهتری در مورد خود پیدا خواهند کرد. در حال حاضر فرصت خوبی پیش آمده تا دچار این اشتباه نشویم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد