موضوعات داغ

اگر خودروسازی کشور ورشکسته و تعطیل شود، چه خودروهای وارداتی می توانیم سوار شویم؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

حمایت از مشاغل پرجمعیت و شرکت های خودروساز داخلی، باعث شده تا برای چندین دهه عرضه محصولات بی کیفیت خودروسازان داخلی را تحمل کنیم و در مقابل از داشتن خودروی باکیفیت خارجی محروم بمانیم، این درحالیست که اگر خودروسازان داخلی می توانستند محصولاتی با کیفیت خودروهای خارجی تولید کنند، هیچ گله ای از حمایت های دولتی بی حد و مرز آنان وجود نداشت.

سال هاست که شرایط واردات خودروهای خارجی با تعرفه های بسیار سنگین گمرکی سخت شده تا مشتریان کمتری امکان خرید آنان را داشته باشند و بازار ایران برای اقشار متوسط رو به پایین که بخش بزرگی از جامعه ایران را تشکیل می دهد، به طور کامل در اختیار خودروسازان داخلی قرار گیرد.

این شرایط درحالیست که طی چند ماه اخیر و با رشد شگفت انگیز نرخ دلار که به نظر می رسد قصد پایین آمدن هم ندارد و در کنار آن ممنوعیت 2 ساله واردات خودرو که امسال هم امیدی به بازگشایی آن نمی رود، خرید ماشین های باکیفیت اروپایی و آسیایی تبدیل به یک رویا شده و با دیدن قیمت 700 میلیون تومانی برای هیوندای i20 و یا قیمت میلیاردی برای سانتافه، تقریبا می توان گفت که تنها افزاد سرمایه دار و ثروتمند توانایی خرید ماشین های خارجی را خواهند داشت.

با افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی نیز عملا اقشار ضعیف جامعه از بازار خودروی ایران حذف شده و تنها اقشار متوسط هستند که می توانند یکی از محصولات میان رده و یا به اصطلاح لوکس شرکت های داخلی را خریداری کنند و تنها تعداد کمی از آنان توانایی خرید مونتاژی های چینی را خواهند داشت.

در صورت ورشکسته شدن خودروسازان داخلی، چه ماشین های خارجی می توان سوار شد؟

حال این سوال بوجود می آید که در صورت ورشکسته شدن خودروسازان داخلی، ایرانی ها با همین دلار تقریبا 20 هزار تومانی (در حال حاضر بالاتر از 20 هزار تومان) می توانند با کدام خودروهای باکیفیت اروپایی و آسیایی رانندگی کنند؟!.

البته باتوجه به شرایط فعلی و مشارکت میلیونی ایرانی ها در شرایط فروش خودروسازان، بعید به نظر می رسد که خودروسازان داخلی به این زودی دست از سر مردم و بازار کشور بردارند و سال هاست که با حمایت های دولتی و نفوذ بالایی که به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور دارند، به رغم زیان ده بودن خود همچنان به فعالیت ادامه می دهند.

اگر مبنای قیمت را دلار 20 هزار تومانی در نظر بگیریم و در نبود خودروسازان داخلی، شرایط برای واردات را کاملا مساعد بدانیم و همچنین تعرفه ای برای واردات آنان در نظر نگیریم، همین حالا می توان با کمتر از 600 میلیون تومان خودروهای مختلف و باکیفیتی را در کلاس های مختلف وارد و به مشتریان عرضه کرد، این درحالیست که با 600 میلیون تومان در بازار فعلی می توان خودروی شاسی بلند هایما S7 معمولی را خریداری کرد و یا برخی خودروهای مونتاژی دیگر چینی.

ناگفته نماند که باتوجه به نرخ ارز، خودرویی باکیفیت اروپایی و آسیایی با قیمت کمتر از 350 الی 400 میلیون تومان پیدا نخواهد شد و تنها خودروهای ایرانی هستند که در بازار قیمت کمتر از 200 میلیون تومان و یا در کارخانه قیمت کمتر از 100 میلیون تومان دارند

تویوتا راوفور و رنو کولیوس

در بین شاسی بلندها چه ماشینی می توان خرید؟

در بین خودروهای کراس اوور، گزینه های متعددی برای عرضه به مشتریان وجود دارد و به عنوان ارزان ترین خودروهای کراس اوور سایز کوچک، می توان به خودروی نیسان کیکس، کیا سول و یا هیوندای ونیو اشاره کرد که در نسخه های پایه خود با قیمت های زیر 20 هزار دلار به بازار عرضه می شود که با دلار 20 هزار تومانی به قیمت 400 میلیون تومانی خواهند رسید.

بالای 20 هزار دلار تا 25 هزار دلار از بین محصولاتی که می توان وارد بازار کشور کرد، گزینه های بسیار بیشتری وجود دارد که از معروف ترین آنان می توان به خودروی هوندا HR-V، تویوتا C-HR، کیا سلتوس، سوبارو کراس ترک، میتسوبیشی ASX، میتسوبیشی اکلیپس و یا خودروهای محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان با قیمت پایه 23 هزار و 550 دلاری، کیا اسپورتیج با قیمت پایه 23 هزار و 990 دلاری و یا میتسوبیشی اوتلندر با قیمت پایه 24 هزار و 895 دلاری اشاره کرد.

در محدوده 25 تا 30 هزار دلاری، یعنی 500 تا 600 میلیون تومان هم می توان شاسی بلندهای نام آشنایی را پیدا کرد که در حال حاضر با قیمت های میلیاردی در بازار ایران فروخته می شود، محصولاتی همچون نیسان ایکس تریل، تویوتا راوفور، هیوندای سانتافه و خودروی کیا سورنتو.

در بین خودروهای سدان چه ماشینی می توان خرید؟

کف قیمت خودروهای سدان کمتر از خودروهای شاسی بلند است، اما گزینه هایی که می توان در بازار ایران هم پیدا کرد شامل هیوندای النترا، کیا سراتو و یا تویوتا کرولا می شود که این سه خودرو در مدل های پایه خود با محدوده قیمت زیر 20 هزار دلار به مشتریان عرضه می شوند.

در محدوده 20 تا 25 هزار دلار هم می توان فولکس وگن پاسات، کیا اپتیما، هیوندای سانتافه، هوندا آکورد و یا تویوتا کمتری را خریداری کرد. در محدوده 25 تا 30 هزار دلار هم می توان به محصولاتی همچون هیوندای سانتافه هیبریدی، هوندا آکورد هیبریدی، تویوتا کمری هیبریدی و یا کیا اپتیما هیبریدی دسترسی داشت.

فولکس واگن گلف GTI

در بین خودروهای هاچ بک چه ماشینی می توان خرید؟

هاچ بک ها انتخاب های جوان پسندانه تری هستند و به همین دلیل شرکت های خودروسازی این کلاس پرمخاطب را از دست نمی دهند. مشتریان می توانند در این بازار پرمخاطب با هزینه کمتر از 20 هزار دلاری می توانند هوندا فیت، سوبارو ایمپرزا، هیوندای ولوستر، هیوندای النترا هاچ بک یا هوندا سیویک را خریداری کنند.

با افزایش بدوجه و گشت و گذار در محدوده 20 تا 25 هزار دلاری هم می توان فولکس واگن گلف، هیوندای آیونیک و یا مزدا 3 هاچ بک را خریداری کرد و تا قیمت 30 هزار دلار هم بودجه شما پاسخگوی خرید فولکس واگن گلف GTI با قیمت پایه 28 هزار و 595 دلاری خواهد بود.

تویوتا کمری هیبریدی و هیوندای سوناتا هیبریدی

هیبریدی هایی که تا 30 هزار دلار می توان خریداری کرد

قیمت پایه خودروهای هیبریدی به خاطر تکنولوژی ساخت سیستم های محرک آنان گران تر خواهد بود و به همین دلیل شاهد شروع قیمت 23 هزار دلاری در کمترین حالت ممکن هستیم. گفتنی است که تا 25 هزار دلار انتخاب شما به خرید نسخه های پایه تویوتا کرولا، هیوندای آیونیک، هوندا آکورد، کیا نیرو و یا تویوتا پریوس ختم می شود و اگر توانایی خرید تا 30 هزار دلار را داشته باشید، انتخاب شما محصولات بهتری همچون هوندا آکورد، هیوندای سوناتا، هوندا C-RV، تویوتا راوفور، تویوتا کمری و یا کیا اپتیما خواهد بود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/14
هيچ خودرويى
چون مملكت دلار نداره دارو و غذا بخره چه برسه به ماشين
1399/6/15
دلار را بابا بزرگ من 23 هزار تومن نکرده که حالا با توجه به اون حساب کنم ببینم هنوزم ماشین،های ایرانی ( لگن) نسبت به ماشین های خارجی ارزونتره
این اشک دیده من و خون دل شماست
1399/6/15
توجه داشته باشید حدود یک میلیون خودرو در سال در کشور تولید میشه. درصورتیکه یه میلیون خودرو 20 هزار دلاری بخوادواردایرانبشه میشه حدود 20 میلیون دلار. در شرایطی که صادرات نفت ما به نزدیک صفر رسیده این میزان تقاضا برای دلار قیمت دلار رو تا 40، 50 هزار تومن میبره بالا و در نهایت بازم همون خودرو 20 هزاردلاری رو باید 700، 800 میلیون بخریم بعلاوه اینکه باقی چیزایزندگی رو هم باید 2، 3 برابر قیمت بخریم. که با روند فعلی گشایشهای اقتصادی هر شیش ماه باز 2 ، 3 برابر خواهد شد ...
1399/6/15
دقيقا درسته
البته ميشه ٢٠ ميليارد دلار !
الان واسه نيم ميليارد دلارش ميخوان واردات ايفون رو جلوگيرى كنن
1399/6/16
ببخشید 20 میلیارد دلار
1399/6/16
امروز اگر ار.ز ندارن امروز آقای و.زیر ارتباطا.ت از سروری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای پیام رسانای داخلی رونمایی کردن.