موضوعات داغ

جک S5 یا هایما S7 توربو، کدام بهتر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

جک و هایما، خودروسازانی تقریبا نوپا که عمرشان از دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا هم کمتر است، ولی پیشرفت آنان در طول سال های اخیر به قدری چشمگیر بوده که امروزه شاهد تولید محصولاتی باکیفیت با امکان عرضه در بازارهای بین المللی هستیم.

در بازار کشور هم محصولات این دو شرکت خودروسازی در مدل های مختلفی عرضه شده است که در این بین می توانیم به خودروهای شاسی بلند هایما S7 توربو و جک S5 اشاره کنیم که با در نظر گرفتن عوامل مختلفی همچون کم کاری خودروسازان داخلی، خروج برندهای مطرح اروپایی و آسیایی به خاطر تحریم های بین المللی و همچنین قدرت خرید مردم که روز به روز کاهش پیدا می کند، این دو خودرو موفق شده اند جایگاه بسیار خوبی در بین مشتریان ایرانی پیدا کنند.

حال امروز در خودروبانک قصد داریم تا نگاهی مختصر به این دو خودروی قد بلند چینی با ظاهری خوب و طراحی مناسب داخل کابین داشته باشیم تا ببینیم انتخاب کدام خودرو می تواند به صرفه تر باشد.

جک S5 و هایما S7 توربو

در بخش فنی کدام بهتر است؟

هایما S7 توربو یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر دارد که نیروی آن در دور موتور 5500 به حداکثر 170 اسب بخار رسیده و گشتاور خروجی آن در دور موتور 4500 به حداکثر 230 نیوتن متر می رسد. به این پیشرانه جعبه دنده ای 6 سرعته خودکار متصل شده و مصرف سوخت ترکیبی 9.6 لیتری به همراه خواهد داشت.

در مقابل جک S5 موتوری 2 لیتری چهار سیلندر دارد که به لطف همین حجم بیشتر، موفق به تولید نیروی 174 اسب بخاری و گشتاور 265 نیوتن متری شده است که همین تفاوت نیروی تولید شده در عملکرد بهتر آن موثر بوده است. نیروی موتور هم توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه منتقل می شود و مصرف سوختی 7.7 لیتری به همراه خواهد داشت.

جک S5 و هایما S7 توربو چه امکاناتی دارند؟

داخل هایما S7 امکانات پر شماری وجود دارد که در بخش ایمنی و سیستم های حمایت کننده از خودرو و سرنشینان داخل کابین می توان به 4 کیسه هوای ایمنی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP ، سیستم کنترل کشش TCS ، فرمان برقی و نشانگر فشار باد لاستیک ها اشاره کرد.

در بحث امکانات رفاهی هایما S7 هم می توان به مواردی همچون تهویه مطبوع خودکار، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی ‌های جلو، دوربین 360 درجه، صفحه نمایشگر 7 اینچی چند منظوره لمسی مجهز به رهیاب ماهواره ‌ای و بلوتوث، چراغ های مخصوص روز، آینه ‌های جانبی برقی تاشونده، آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به نمایش فاصله عقب تا مانع، دوربین دنده عقب، استارت دکمه ‌ای، کروز کنترل، سانروف برقی و سنسورهای نور و باران اشاره کرد.

جک S5 و هایما S7 توربو

و اما در نقطه مقابل، خودروی جک S5 قرار گرفته که به مراتب می تواند امکانات بیشتری در اختیار کاربران خود قرار دهد. آپشن‌ های این خودرو در بحث ایمنی و سیستم های حمایتی از راننده و سرنشینان شامل 4 کیسه هوای ایمنی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، سیستم کمکی ترمز HBA ، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESC ، کنترل حرکت در سرپایینی HDC ، کنترل ایستایی در سربالایی HAC ، ترمز پارک برقی EPB و سیستم هشدار فشار باد لاستیک ها می شود که به مراتب از تجهیزات بکار رفته در شاسی بلند S7 توربو بیشتر است.

امکانات رفاهی اتومبیل هم شامل سیستم پخش DVD به همراه GPS و بلوتوث، دوربین دنده عقب، سانروف برقی، چراغ ‌های اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده بهمراه حافظه، گرمکن صندلی ‌های جلو، تهویه مطبوع دوکاناله، سنسورهای پارک، چراغ مشایعت، برف پاک کن هوشمند، فرمان با سیستم کمکی برقی، استارت بدون کلید و برخی تجهیزات استاندارد دیگر می شود، هرچند جای خالی کروز کنترل در این خودرو احساس می شود.

در موسسات ایمنی گزارشی از تست ایمنی هایما S7 وجود ندارد، اما خودروی جک S7 در آزمایشات موسسه ایمنی C-NCAP کشور چین موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.

جک S5

تجربه رانندگی با قد بلندهای چینی

با نشستن پشت فرمان، همان ابتدای کار متوجه می شوید که ابعاد جمع و جور و حجم‌ های ساده‌ تر بدنه جک S5 حس تسلط بهتری به راننده می دهد و نقاط کور کمتری در محصول جک نسبت به خودروی هایما S7 توربو خواهید داشت، البته خبر خوب برای طرفداران هایما این است که برخلاف نمونه تنفس طبیعی، هایما S7 توربو مجهز به دوربین 360 درجه و دوربین کمکی زیر آینه شاگرد است و در نتیجه مشکل نقاط کور آن هم تا حدود زیادی بر طرف شده است که متاسفانه چنین چیزی را در خودروی جک S5 شاهد نیستیم.

صندلی ‌های جلوی هر دو ماشین، از فضای کافی و ارگونومی مطلوب بهره مند است و کیفیت سواری هر دو ماشین هم در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس می تواند مناسب تلقی شود. برخلاف اکثر کراس اوورهای ارزان قیمتی که در بازارهای جهانی وجود دارد و این دو اتومبیل را هم می توانیم جزو آنان بدانیم، با کوبش‌ های شدید و آزاردهنده ‌ای در سیستم تعلیق و داخل کابین مواجه نیستیم. البته در خصوص آرامش داخلی باید گفت که هایما اندکی تعلیق نرم‌ تری دارد و همچنین صدای موتور کمتری هم به داخل کابین نفوذ خواهد کرد.

برای شتابگیری انتظار داشتیم که خودروی جک S5 با یک موتور حجیم‌ تر، گشتاور بالاتر و گیربکس دوکلاچه بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به خودروی هایما S7 توربو داشته باشد، اما پس از انجام تست شتاب، نتیجه با آنچه که در ذهن داشتیم مقداری متفاوت رقم خورد.

هایما S7 توربو

البته رقم خوردن نتیجه ای متفاوت به معنی بازنده شدن جک S5 نیست، بلکه برتری شتاب این خودرو نسبت به خودروی هایما S7 توربو به قدری اندک بود که نتوانستیم از این پیروزی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در انتخاب، یاد کنیم. ضمناً کافی است کمی پرگاز رانندگی کنید تا گیربکس جک داغ کرده و دنده‌ ها را در دور موتور پایین ‌تر تعویض کند!

در چنین شرایطی، همین برتری نصفه و نیمه جک S5 هم از بین می ‌رود و این بار محصول هایما خودش را یک بدن جلوتر می ‌اندازد! پس در مورد شتاب ‌گیری و واکنش ‌ها به پدال گاز تفاوت چندانی میان این دو خودرو وجود ندارد، اما توانایی‌ های حرکتی صرفاً به تست شتاب محدود نمی‌ شوند و باید ببینیم در سایر پارامترها مخصوصاً وضعیت داغ بودن گیربکس دوکلاچه جک S5 اوضاع چگونه است.

در این خصوص می‌ توان گفت که محصول جک با فرمان اندکی دقیق ‌تر و حرکات عرضی محدودتر، حس بهتری در پیچ ‌ها و سرعت ‌های بالا به راننده می‌ دهد، درحالی که هایما S7 توربو در پیچ‌ های تند با کم‌ فرمانی بیشتری مواجه است و با توجه به تعلیق نرم و مرکز ثقل بالایی که دارد، بیشتر از خودروی جک S5 حرکات گهواره ای خواهد داشت.

در واقع وضعیت پایداری هر دو ماشین همانطورکه از کراس ‌اوورهای تک دیفرانسیل انتظار می ‌رود در سطح متوسطی قرار دارد. هرچند سیستم ‌های کنترل پایداری الکترونیکی هر دو ماشین واکنش‌ های قابل قبولی دارند، اما در مورد ترمزها شرایط مطلوبی را شاهدیم و در این خصوص تفاوت چندانی میان هر دو خودرو دیده نمی شود.

در حال حاضر قیمت جک S5‌ در بازار آزاد حدود 600 میلیون تومان و قیمت هایما S7‌ توربو حدود 615 میلیون تومان است.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/17
سلام، واقعا از لحاظ ظاهری جک زیبا تر هست مخصوصا رینگ های ۱۸ اینچی بزرگتر از ۱۷ اینچی هایمای و همچنین ظاهر از کنار ۲ خودرو جک خیلی بهتره
همچنین ترمز پارک برقی و حافظه صندلی جک و همچنین زمان ورود صندلی ها عقب هستن و استارت دکمه میزنی اتوماتیک صندلی جلو میاد عالی
هایما فقط یک دوربین ۳۶۰ درجه داره که خرجش ۵ میلیون هست!
1399/6/18
درسته حالا شما جک اس ۵ داری حتما سوار هایما نشدی که اینجوری میگی هز لحاظ فنی وامکانات رفاهی یک سرو گردن از جک بالاتره
1399/6/18
با سلام خدمت دست اندرکاران و نویسندگان محترم خودرو بانک من همواره مقالات شما رو پیگیری میکنم و لذت میبرم ولی مقاله مقایسه ای بالا کامل نبود ومثلا درخصوص کابین و سیستم جلو بندی هیچ قیاسی انجام نشد
1399/10/9
طبیعتا جک اس ۵ بهتره از اکثر جهت ها پیروزه
1400/2/25
سلام علیکم خدمت دوستان عزیز
من تو کار خرید فروش خودرو هستم و هر دو تا رو داشتم . من هم مثل خیلی از دوستان عزیز به مشخصات فنی تکیه کردم و در اول جک رو انتخاب کردم ، اما وقتی هایما گرفتم متوجه شدم که رفاه و راحتی خیلی مهمه ، در ضمن هایما مشخصات فنیش بد نیست و حالا جک خیلی هم نسبت به این ماشین قدرتمند نیستم ، راستش من تو شتاب انتظار برد جک رو داشتم اما نتیجه متفاوت بود و هایما بهتر بود! این نشون میده جک برای اثبات و بروز دادن مشخصات فنیش ضعیفه و همین باعث میشه هایما تو این بخش برنده در بیاد .
بخش بعدی از لحاظ ظاهری هست که یک چیز سلیقه ای هست و من حرفی راجب این موضوع نمی‌زنم.
و اما بخش دیگه آپشن هست که این ماشین ها تقریبا برابر و مساوی از این مرحله در میان ، چرا ؟ چون جک نسبت به هایما از کروز کنترل و دوربین ۳۶۰ فاقده و عملکرد مانیتور ضعیف تری داره و از اون طرف هایما هم سیستم کنترل سربالایی رو فاقده ولی در کل من هایما رو انتخاب میکنم چون ماشین همیشه خدا تو سربالایی نیست گاز رو فشار بدی از این مرحله هم رد میشی .
از لحاظ مرفه بودن هایما خیلی بهتره چون سیستم باران بهتری نسبت به جک داره و همچنین صدای کابینش کمتر هست و تعلیق و نرمی و هندلینگ بهتری نسبت به حریف خودش یعنی جک اس فایو داره .
نتیجه کلی : هر دو ماشین خوب هستند ولی اگه یکم بیشتر خرج کنید میتونید گزینه ای رو انتخاب کنید که سال ها پشیمون نباشید.
ارادت
1400/11/20
جک s5 دنده ای شتابش وحشی!!!! هایما که اصلا حریفش نیست...