موضوعات داغ

نگاهی به کشنده فاو 420 در بازار ایران + جدول قیمت شهریورماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در طی یک دهه گذشته همگام با هجوم همه جانبه خودروهای چینی به بازار خودروهای سبک ایران، کشنده‌های چینی نیز به مرور وارد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران شدند و با توجه به اعمال مجدد تحریم‌های بین المللی علیه صنعت خودروسازی، این حضور اکنون گسترده‌تر از همیشه حس می‌شود.

از جمله کشنده‌های محبوب چینی که در طی سال‌های اخیر موفق به ثبت آمار فروش خیره کننده‌ای شده، کشنده فاو 420 است که توسط سیبا موتور، یکی از زیرمجموعه‌های گروه بهمن به بازار عرضه می‌شود.

تولید کشنده فاو 420 از ابتدای دهه نود خورشیدی آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. این کشنده در دو آرایش تک محور و جفت محور به بازار عرضه شده که نمونه تک محور به واسطه استهلاک کمتر، از مقبولیت بیشتری در میان مصرف‌کنندگان ایرانی برخوردار است. نمونه‌های اندکی نیز با کاربری کمپرسی از این محصول در بازار موجود هستند.

کشنده فاو 420 در مقایسه با دیگر کشنده‌های چینی، طراحی جذاب‌تری دارد و تاحدودی ظاهر آن شبیه به محصولات اروپایی است. احتمالا همین ظاهر جذاب و دوست داشتنی نیز یکی دیگر از عوامل جذب مصرف‌کنندگان به خرید کشنده فاو 420 باشد.

نگاهی به مشخصات فاو 420

پیشرانه مورد استفاده در فاو 420 از نوع شش سیلندر خطی بوده که حجمی در حدود 11 لیتر دارد. این پیشرانه حداکثر توان 420 اسب بخار و حداکثر گشتاور 1900 نیوتن متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. برای سیستم انتقال قدرت فاو 420 نیز از گیربکس ساخت ZF‌ آلمان با کد ZF ۱۶S۲۲۱ OD استفاده شده که ترکیب 16 دنده جلو و 2 دنده عقب را ارائه می‌کند.

فاو 420

مشخصات کشنده فاو 420 آن را هم‌رده دیگر کشنده‌های چینی قرار می‌دهد که تاکنون در بازار ایران شاهد آن‌ها بوده‌ایم. در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی نیز کشنده فاو 420 هم‌سطح دیگر هموطنانش ظاهر می‌شود. از جمله امکانات فاو 420 می‌توان به مواردی همچون بخاری درجا، رادیو پخش به همراه پورت USB، کروز کنترل و تاخوگراف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه های برقی، آینه های برقی، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو و صندلی تمام بادی راننده اشاره کرد. دوتخت خواب و آفتابگیر به همراه کپسول آتش نشانی نیز همراه کشنده فاو 420 ارائه می‌شود.

وزن کشنده فاو 420 در نسخه تک محور بدون بار 7900 کیلوگرم است. ۱۸۰۰۰ کیلوگرم حداکثر وزن بار ناخالص خودرو است و میزان نیروی مجاز وارده به محور جلو و عقب به ترتیب 6400 کیلوگرم و 11400 کیلوگرم هستند. همانند بسیاری از رقبا، کشنده فاو 420 نیز از سیستم ترمز ساخت وابکو استفاده می‌کند که مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به ABS + ASR بوده و علاوه برآن ترمز موتور روی سوپاپ‌ها نیز در این کشنده تدارک دیده شده است.

برای خرید کشنده فاو 420 به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

تولید انبوه کشنده فاو 420 طی یک دهه موجب شده تا امروزه نسخه‌های مختلفی از این محصول در دو نوع تک محور و جفت محور قابل خریداری باشند. برای خرید کشنده فاو 420 در حال حاضر به بودجه‌ای در حدود یک و نیم میلیارد تومان نیاز خواهید داشت خوشبختانه اکثر نسخه‌های موجود از فاو 420 کم سن و سال هستند و کارکرد چندان بالایی ندارند، از این رو برای خرید گزینه‌ منطقی به نظر می‌رسند. شاید بتوان یکی از عیوب عمده این کشنده در مقایسه با دیگر انواع کشنده چینی و اروپایی را نبود تنوع رنگ دانست.

جدول قیمت فاو 420 در بازار، شهریورماه:

نوعسال ساختکارکردقیمت
جفت محور1390۵۰۰٫۰۰۰۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
تک محور1396۴۰۰٫۰۰۰۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
جفت محور1395۷۵۰٫۰۰۰۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
تک محور1395۴۵۰٫۰۰۰۱٫۵۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
کمپرسی1395۱۰۰٫۰۰۰۱٫۴۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد