موضوعات داغ

رشد تولید خودروسازان در مقابل دپوی خودروهای ناقص؛ تناقض راهبرد صنعت خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

مهدی صادقی نیارکی، معاون امروز صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود که از ابتدای سال جاری تا اواسط شهریورماه، شاهد رشد تولید شرکت های خودروساز داخلی و همچنین کاهش 24 درصد تولید خودروهای ناقص در شرکت های خودروساز داخلی هستیم.

اما با این حال، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با اشاره به انتشار تصاویر خودروهای دپو شده در شرکت های خودروسازی، اعلام کرد که در حال حاضر چیزی حدود 100 هزار خودروی ناقص در پارکینگ شرکت های خودروسازی زمین گیر شده اند و امکان تکمیل و عرضه آنان وجود ندارد.

انتشار تصاویر خودروهای دپو شده خودروسازان در شبکه اجتماعی، نشان از آمار بسیار بالای خودروهای ناقص خودروسازان دارد و اگر این تصاویر منتشر نمی شد، خودروسازان هم وضعیت خودروهای ناقص خود را منتشر نمی کردند و این موضوع شفاف سازی نمی شد. درحالی که انتشار این تصاویر شبهاتی هم در رابطه با کنترل بازار خودرو توسط شرکت های خودروسازی برای افزایش قیمت ها در بازار بوجود آورد.

مدیران ارشد وزارت صمت و همچنین مدیران ارشد خودروسازان در طول ماه های گذشته همواره به رشد تیراژ خودرو، تکمیل خودروهای ناقص و تاثیر آن بر عرضه خودرو به بازار تاکید داشتند، اما انتشار این تصاویر در فضای مجازی تنها از پارکینگ یکی از کارخانه های خودروسازان، به وضوح نشان داد که شرکت های خودروساز داخلی با بحران تولید و تکمیل خودروهای ناقص خود مواجه هستند.

البته با رشد تیراژ ۲۵ درصدی تولید خودرو در کشور، سیاست‌ گذاران کشور هم بر کاهش آمار تولید خودروهای ناقص تاکید می کنند، هرچند گاهی اوقات آمارهای متناقضی در ارتباط با تعداد خودروهای زمین گیر شده در پارکینگ خودروسازان به ‌دلیل نبوده قطعه مورد نیاز منتشر می شود.

پارکینگ محصولات ایران خودرو بابل

حال موضوعی که در صنعت خودروسازی بیش از پیش خود را نشان می دهد، تاثیر تحریم های بین المللی بر صنعت خودروسازی است که سال گذشته با شدت بیشتری دنبال شد و وزیر وقت وزارت صمت از تولید 200 هزار دستگاه خودروی ناقص توسط ایران خودرو و سایپا خبر داد و مشخص است این خودروها بیشتر به واسطه عدم تامین قطعاتی با تکنولوژی بالا امکان تکمیل و عرضه آنان به مشتریان وجود ندارد.

گره زدن تولید خودروی ناقص به تخصیص پیدا نکردن ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی و همچنین سختگیری مسئولان گمرک برای ترخیص محموله‌ های قطعه، در حالی است که از تابستان سال گذشته نهضت ساخت داخل قطعات خودرو آغاز شد و در این راستا مسئولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت این اقدام را تاثیرگذار در افزایش تیراژ تولید و کاهش تولید خودروی ناقص می دانستند.

البته تولید قطعاتی وارداتی در داخل و کاهش وابستگی به خارج می تواند اقدام مناسبی در راستای تدوام تولید شرکت‌ های خودروسازی قلمداد شود. ولی چیزی که از دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ شرکت های خودروسازی می بینیم، این است که هنوز تولید داخل قطعات خودرو به بلوغ کامل نرسیده و تاثیر بالای آن را در تولید شرکت های خودروسازی و کاهش محصولات ناقص شاهد نیستیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد