موضوعات داغ

سمند LX یا پژو 206 صندوقدار V8؟ خرید کدام به صرفه تر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

خرید خودرو در سال های قبل شرایط راحت تری داشت و به دلیل فراوانی بیشتر، نبود تحریم های بین المللی، آزاد بودن واردات و وجود انتخاب های بیشتر در بازار، مشتریان می توانستند حتی به صورت اقساطی خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند، با این حال طی دو سال اخیر شرایط صنعت خودروسازی به حدی پیچیده شده است که عملا سهم اقشار ضعیف جامعه از بازار خودرو به کلی حذف شده است.

باتوجه به شرایط کنونی بازار، انتخاب خودروی مناسب می تواند مهم ترین اولویت مصرف کنندگان واقعی و کسانی باشد که می خواهند یک عمر از اتومبیل خود استفاده کنند، زیرا انتخاب اشتباه مشتریان می تواند در طولانی مدت هزینه های آنان را دوچندان کرده و از کیفیت سواری کمتری هم بهره مند شود.

در بازار کشور، دو خودروی سمند ال ایکس و پژو 206 صندوقدار وجود دارد که هرکدام بخشی از نیاز کاربران خود را برآورده می کنند و لازم است که هنگام خرید این خودرو و باتوجه به سلیقه و نیازی که دارید، انتخاب درست را از بین این دو خودرو داشته باشد.

حال امروز در خودروبانک سعی داریم نگاهی کوتاه به ویژگی های این دو خودرو داشته باشیم و با بررسی جنبه های مختلف آنان، در نهایت به این نتیجه برسیم که کدام خودرو با سلایق شما همخوانی داشته و می تواند نیاز شما از یک وسیله نقلیه را برآورده کند.

پژو 206 صندوقدار و سمند ال ایکس

طراحی ظاهری

طراحی هر دو خودرو در بازارهای جهانی تاریخ گذشته هستند و دیگر این سبک طراحی نه به نسل قبل خودروها، بلکه به نسل های خیلی قبل تر آنان گفته می شود که دیگر هیچ خودروسازی به غیر از ایرانی ها از آن برای تولید خودرو و عرضه به مشتریان نگون بخت استفاده نمی کنند.

با این حال اگر به دنبال یک طراحی جوان پسند هستید که ظاهری جذاب تر و به قولی امروزی تر داشته باشد، خودروی پژو 206 می تواند انتخاب اول شما باشد و خرید نسخه صندوقدار آن می تواند گزینه مناسب تری برای خانواده ها تلقی شود.

ولی به دلیل اینکه پژو 206 صندوقدار بر روی همان پلتفرم نسخه هاچ بک ساخته شده و در واقع تنها یک صندوق عقب به آن اضافه شده است، فضای کم داخل کابین بویژه فضای کمی که برای پای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده، می تواند سرنشینان بزرگسال عقب را کمی اذیت کند.

از طرفی دیگر خودروی سمند LX طراحی ظاهری چندان جالبی ندارد و به عبارتی ساده تر، از کمترین خلاقیت در ساخت آن استفاده شده و یک طراحی کاملا ساده دارد، با این حال می تواند فضای بسیار مناسبی در داخل کابین و همچنین صندوق بار خود ارائه دهد و گزینه بسیار مناسب تری برای خانواده های شلوغ تر باشد.

پژو 206 صندوقدار و سمند ال ایکس

هزینه و مخارج جانبی

هر دو خودرو توسط یک شرکت تولید می شوند و از نظر کیفیت و متریال بکار رفته تفاوت چندانی بین آنان دیده نمی شود و بلکه در طول سال های اخیر و با افزایش قیمت ها، افت کیفی خودروهای داخلی هم به وضوح دیده می شود. هر دو خودرو در کلاس سدان قرار می گیرند و باعث می شود کاربری ‌های شهری مانند استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی از آن ‌ها انتظار رود که سمند کاملا برای این کار مناسب است. زیرا از استهلاک کمتری نسبت به پژو 206 برخوردار است.

از طرفی یکی از مخارج دوره‌ ای شایع در پژو 206، هزینه‌ های مربوط به تعمیر و تعویض بخش جلوبندی بوده که ممکن است مالکان خود را سالانه به تعمیرگاه برده و باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم، حداقل هزینه ‌ای حدود 1 میلیون تومان و یا حتی بیشتر را روی دست کاربران خود بگذارد، اما این موضوع در سمند ممکن است بازه زمانی بیشتری را شامل شود.

از طرفی اگر بخواهیم هزینه‌ های مرتبط با میزان مصرف سوخت را در نظر بگیریم، باید بگوییم که 206 صندوقدار از سمند LX مقرون به صرفه ‌تر خواهد بود و به ازای کارکرد صد کیلومتر ترکیبی خود مصرف سوخت 7.4 لیتری دارد، درحالی که برای خودروی سمند مصرف سوخت 8.7 لیتری در استفاده های ترکیبی گزارش شده است که خب برای هر دو خودرو در عمل بیشتر بوده و اعداد ذکر شده برای شرایطی کاملا استاندارد هستند.

باتوجه به قیمت های عجیب و غریبی که امروزه در بازار شاهد هستیم، خودروی پژو 206 صندوقدار قیمتی بیشتر از 200 میلیون تومان دارد و سمند LX با اختلاف بیشتر از 50 میلیون تومانی در بازار عرضه می شود و از طرفی دیگر، قیمت قطعات یدکی سمند LX می تواند به مراتب کمتر از پژو 206 صندوقدار باشد که از دید عوام از تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروی سمند LX بهره مند است.

پژو 206 صندوقدار

مشخصات فنی و امکانات رفاهی

سمند LX و خودروی پژو ۲۰۶ صندوقدار از نظر موتوری تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما یکی خروجی قدرت بیشتری در اختیار کاربران خود قرار می دهد و دیگری خروجی گشتاور بیشتری برای کاربرانش خواهد داشت.

به عبارتی دقیق تر، خودروی سمند LX یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 1.8 لیتری دارد که خروجی قدرت آن در دور 6000 به چیزی حدود 100 اسب بخار رسیده و خروجی گشتاور آن در محدوده 3000 دور بر دقیقه به چیزی حدود 153 نیوتن متر خواهد رسید.

حال در نقطه مقابل، پژو 206 با موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته است که به دلیل طراحی بهتر و تکنولوژی بالاتر موتور می تواند خروجی قدرت بیشتر 105 اسب بخاری در دور موتور 5800 داشته باشد، درحالی که خروجی گشتاور 142 نیوتن متری آن بسیار کمتر از سمند LX خواهد بود.

بر روی کاغذ خودروی سمند عملکرد بهتری از خود نشان داده است، اما اگر این اعداد و ارقام را بخواهیم در عمل ببینیم باید گفت که خودروی پژو 206 صندوقدار به خاطر وزن کمتری که دارد، می تواند عملکرد بهتری هم از خود به نمایش بگذارد.

سمند ال ایکس

در شتاب صفر تا صد هر دو خودرو، سمند LX موفق به ثبت زمان حدودا 14.5 ثانیه خواهد شد و پژو 206 هم می تواند شتاب صفر تا صد 12.2 ثانیه داشته باشد که عملکرد بسیار بهتری نسبت به سمند دارد، این درحالیست که شرکت های سازنده در بهترین شرایط ممکن مدعی هستند که خودروی پژو 206 صندوقدار می تواند شتاب 11.4 ثانیه و همچنین خودروی سمند LX می تواند شتاب تقریبا 12 ثانیه داشته باشد.

از خودروهای به اصطلاح تولید ملی کشور نمی توان امکانات زیادی را انتظار داشت و هر دو خودرو از حداقل امکانات ممکن بهره مند هستند. البته هرکدام مزیت های خاص خود را دارند که می توان به تنظیم برقی صندلی راننده برای سمند LX اشاره کرد، درحالی که خودروی پژو 206 صندوقدار از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن آینه و برخی امکانات رفاهی بیشتر سود می برد.

پژو 206 صندوقدار

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/24
جفتش هم آشغاله
1399/6/25
من قبلا sd v1 مدل 86 داشتم الان LX 88......اقا بد پشیمونم بد