موضوعات داغ

با مزایا و معایب هیوندای جنسیس کوپه در بازار خودرو آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پیشرفت خودروسازان کره‌ای طی دو دهه نخست قرن بیست و یکم بر کسی پوشیده نیست. در حالی‌که شرکت‌های خودروسازی هیوندای و کیا دهه اول قرن بیست و یک را به الگوبرداری از نمونه‌های موفق آمریکایی و اروپایی سپری کردند، در دهه دوم این قرن خودروهای چالش برانگیز و نوآورانه را روانه بازار کردند تا رقیبی اقتصادی و کارا برای خودروهای اسپرت ژاپنی و آمریکایی باشد. یکی از این خودروها هیوندای جنسیس کوپه است.

جنسیس کوپه

جنسیس اکنون به یک زیرمجموعه لوکس تحت هدایت هیوندای تبدیل شده اما تا مدتی قبل محصولاتش با لوگو هیوندای عرضه می‌شدند. هیوندای جنسیس کوپه نسخه اسپرت و جوان‌پسند از هیوندای جنسیس است که رقیب کره‌ای فورد موستانگ آمریکایی و تویوتا GT86 ژاپنی محسوب می‌شود. این خودرو در دو نسخه قبل از فیس لیفت و بعد از فیس لیفت در بازار کشورمان حضور دارد که در این مطلب به بررسی مزایا و معایب هیوندای جنسیس کوپه پس از فیس لیفت خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: مقایسه نسل جدید فورد ماستنگ با جنسیس کوپه فیس لیفت، نفوذ کره، قدرت آمریکا

نسخه‌های وارد شده از هیوندای جنسیس کوپه تنها در سال 2013 در بازار موجود هستند و پس از آن به واسطه قوانین سخت‌گیرانه واردات خودرو، از تدوام حضور هیوندای جنسیس کوپه در بازار کشورمان محروم ماندیم. با این وجود در همان دوران کوتاه نیز هیوندای جنسیس کوپه موفق شد به همراه هیوندای کوپه و هیوندای ولستر، جایگاه ویژه‌ای را در بین جوانان متمول برای خود دست و پا کند. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب هیوندای جنسیس کوپه خواهیم داشت.

مزیت اول، شتاب و عملکرد فوق‌العاده

نسخه فیس لیفت از هیوندای جنسیس کوپه به پیشرانه شش سیلندر 3.8 لیتری مجهز است که می‌تواند حداکثر 348 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور این پیشرانه توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک فوق‌العاده دقیق و هوشمند به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود تا هیوندای جنسیس کوپه بتواند در زمانی کمتر از 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این نکته جدی‌ترین مورد در لیست مزایا هیوندای جنسیس کوپه محسوب می‌شود.

مزیت دوم، بازار دست دوم پررونق

خودروهای کوپه با وجود محبوبیتی که در بین خریداران جوان دارند، چندان در بازار کشورمان شناخته شده نیستند و خریداران نیز تمایل زیادی به خرید این گونه‌ خودروها نشان نمی‌دهند. شرکت‌های واردکننده نیز به علت پیچیدگی فنی بالای خودروهای کوپه در مقایسه با خودروهای معمولی، رغبت زیادی به عرضه این‌گونه خودروها نشان نمی‌دهند. نتیجه چنین رفتاری بازار دست دوم راکد خودروهای کوپه در کشورمان است.

جنسیس کوپه

خوشبختانه بازار دست دوم پررونق یکی دیگر از مزایا هیوندای جنسیس کوپه محسوب می‌شود تا این خودرو به همراه تویوتا GT86 در لیست شناخته‌شده ترین کوپه‌های بازار قرار بگیرد. خرید و فروش هیوندای جنسیس کوپه همچون دیگر کوپه‌های بازار پرریسک نیست و دردسر چندانی را متحمل نخواهید شد.

عیب اول، فرمان‌پذیری ضعیف

هیوندای جنسیس کوپه در دورانی به تولید رسید که هیوندای هنوز به بلوغ کامل در زمینه ساخت خودرو نرسیده بود و جنسیس نیز یک زیرشاخه مجزا محسوب نمی‌شد. از این رو شاهد وجود برخی ایرادات در زمینه توسعه این خودرو بودیم.

یکی از مهم‌ترین معایب هیوندای جنسیس کوپه به فرمان‌پذیری ضعیف این خودرو مربوط می‌شود. گشتاور فوق‌العاده زیادی به محور عقب جنسیس کوپه ارسال می‌شود و مهندسان هیوندای قادر نبوده‌اند تا توزیع وزن مناسبی را برای هیوندای جنسیس کوپه در نظر بگیرند. به همین دلیل در آغاز رانندگی با جنسیس کوپه غافلگیر خواهید شد و اگر تسلط خوبی بر مهارت‌های رانندگی نداشته باشید، وقوع سانحه امری حتمی خواهد بود.

عیب دوم، هزینه‌ نگهداری گزاف

همان‌طور که در یکی از مزایا هیوندای جنسیس کوپه ذکر شد، خودروهای کوپه به طور معمول نسبت به خودروهای معمولی از پیچیدگی بیشتری برخوردارند و در نتیجه هزینه نگهداری بیشتری را نیز به جیب مالک اعمال می‌کنند. پیشرانه حجیم شش سیلندر، گیربکس اتوماتیک پیشرفته و ظرافت‌های ظاهری بدنه در کنار واردات محدود، شرایط نگهداری هیوندای جنسیس کوپه را برای مالک دردسرساز خواهند کرد، تا جایی که بتوانیم این مورد را یکی از معایب جنسیس کوپه عنوان کنیم.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/14
سلام اون چیزی که در مورد قدرت موتور و گشتاور نوشتید مربوط به جنسیس کوپه های جی دی آی هستش که تعداد خیلی خیلی کمی وارد شده و نسخه ام پی آی گیربکس 6 دنده روش نصبه برای کمپانی ZF و موتورش قدرت کمتری رو تولید می کنه.
1400/1/21
سلام. فقط صدا داره, شتاب نداره. عمرا تو ۶ ثانیه به صد برسه.
1400/7/16
سلام من سوارش شدم خودرو فرمان پذیریش بد نبوده
1401/9/6
سلام به همه من BMW 640I 2013 دارم حدود سه ماه پیش جنسیس کوپه گرفتم بی ام دبلیوی ۶۴۰ رو مذاره جیب عقبش تو سرعت ولی بی ام دبلیو تو شتاب گیری حرف اول و میزنه و از لحاظ اپشن جنسیس ریده و بی ام وی برای من نسبت بهش برتری داره یک بخاطر اینکه ۴ تا حالت رانندگی داره اکو کانفورت اسپر و اسپرت پلاس و جنسیس یه حالت بیشتر نداره و اینکه طولانی مدت نمی شه باهاش رانندگی کرد چون صدای متور میره رو مغزت دو بی ام دبلیوی ۶۴۰ ۱۶ اسپیکر ۱۲۰۰ واتی داره و جنسیس کوپه ۸ اسپیکر ۳۶۰ واتی داره که نمی دونم مارکش چیه و من کسی اسم که عاشق موسیقی هستم و بدون موسیقی زندگی برام جلو نمی ره خلاصه این دو تا ماشین رو نمیشه مقایسه کرد یکیشون اپشن های خوب داره اون یکی متور قوی پس اگه دنبال اپشنی سراغ جنسیس کوپه نرو و اگر دنبال سرعت و سوسک کردن مردمی برو سراغش عالیه اکرم نی خوای کلاس بذاری هر جفتش خوبه
1402/6/27
خب دوست عزیز اینهمه داری از مزایای آپشنهای bmw نسبت به جنسیس میگی
خب اینم بگو که قیمت bmw چقدر بالاتر از جنسیس هستش
با این اختلاف قیمتی که داره خب معلومه که باید آپشنهای بیشتری داشته باشه