موضوعات داغ

تفاوت جیپ چروکی چیف با جیپ آهو در چیست؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

از قدیم الایام نام جیپ با صحرا نوردی و سفرهای غیر شهری همراه بوده است و ناخودآگاه وقتی اسم جیپ به میان می آمد، همگی ما به فکر همان ماشین های آفرودی با قابلیت های بالا خواهیم افتاد. جیپ در اصل در زمان جنگ جهانی دوم برای ارتش آمریکا طراحی و ساخته شد و بعدها برای مصرف همگانی به بازار آمد.

درواقع گفته می شود عبارت جیپ از مخفف دو حرف جی پی الهام گرفته شده است که عبارتی نظامی است. با اینکه بسیاری خودروها امروز مارک اصلی جیپ را ندارند، ولی این نام در میان مردم به صورت نام مدل درآمده و گاهی اوقات به خاطر شباهت های ظاهری، به خودروهایی مانند لندرور دیفندر هم جیپ می گویند!.

جیپ در کشورهای مختلف چندین سال است که به تولید خودروهایی از جمله چروکی، گرند چروکی، کامپس، لیبرتی، رانگلر و ... مشغول است. اما یک زمانی محصولات این خودروساز آمریکایی حتی بعد از انقلاب اسلامی هم در کشور تولید می شد و حال امروز سعی داریم نگاهی به دو مدل از محصولات این شرکت در بازار داشته باشیم که بیشتر از قابلیت های آفرودی و صحرانوردی، بر روی امکانات رفاهی و راحتی آن برای سرنشینان تمرکز شده بود.

جیپ آهو و جیپ چروکی چیف، از جمله محصولات جیپ در بازار کشور هستند که بیشتر از همه بر روی راحتی سرنشینان آنان تمرکز شده است و در راس آنان، خودروی جیپ آهو قرار می گیرید که به قولی خودروی لوکس جیپ در آن زمان به شمار می رفت، ولی جیپ آهو چه تفاوتی با برادر خود یعنی جیپ چروکی چیف دارد؟

جیپ چروکی چیف

تفاوت های ظاهری

با توجه به طراحی ظاهری می توان همان ابتدا متوجه تفاوت های این دو خودرو شد و می توانید ذهنتان را شرطی کنید که خودروی جیپ آهو دارای 4 درب ورود و خروج سرنشینان به داخل کابین است و جیپ چروکی چیف تنها 2 درب اصلی در جلو برای ورود و خروج سرنشینان دارد.

علاوه بر این، جیپ آهو در قسمت جلو چراغ های روشنایی مربعی شکلی دارد و در بین آن یک جلوپنجره بزرگ با ستون های افقی دیده می شود، اما جیپ چروکی چیف در قسمت جلوی خود چراغ های گردی شکل و یک جلوپنجره بزرگ با تعداد زیادی ستون های عمودی دارد که تشخیص آن را نسبت به خودروی جیپ آهو راحت کرده است. با این حال سخت می توان این دو اتومبیل را از نمای عقب تشخیص داد و شباهت زیادی میان آنان دیده می شود.

جیپ چروکی چیف و جیپ آهو چه موتوری دارند؟

جیپ آهو در چندین مدل با مشخصات فنی متفاوت در طی سال ‌ها به بازار عرضه شد. از موتور 3.8 لیتری و 4.2 لیتری شش سیلندر ساخت جیپ گرفته تا مدل 5.4 هشت سیلندر ساخت شرکت آمریکن موتورز که با انواع گیربکس‌ های 3 سرعته دستی و اتوماتیک و همچنین 4 سرعته دستی به مشتریان عرضه شد.

برای خودروی جیپ چروکی چیف هم شرکت سازنده 3 پیشرانه مختلف را در نظر گرفته بود که اولین گزینه در مدل های پایه، یک نمونه 4.2 لیتری بود که سال‌ ها در خط تولید قرار داشت و به استهلاک بسیار پایین خود معروف بود.

علاوه بر این، یک پیشرانه 5.9 لیتری هم درون سینه این خودرو نصب شد که مجهز به کاربراتور 2 دهانه با 175 اسب بخار و یا کاربراتور 4 دهانه با 195 اسب ‌بخار قدرت بود. اما قوی ‌ترین نمونه‌ پیشرانه‌ 6.6 لیتری بود که دارای شاتون و میل‌ لنگ ساخته شده به روش فورجینگ بود و به همین دلیل استحکام بسیار بالایی داشت، هرچند این پیشرانه تنها تا سال 1978 روی چروکی نصب شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/26
چروکی چیف مثل لندکروز الان پر ابهت و پر قدرت بود و حس غرور و بزرگی به آدم میداد