موضوعات داغ

تحلیلی بر گرندپری ایفل 2020

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

لوئیس همیلتون در نوربرگرینگ توانست با رکورد 91 پیروزی مایکل شوماخر در مسابقات فرمول یک برابری نماید در شرایطی که هم تیمی وی، والتری بوتاس روز ناامید کننده‌ای داشت.

این اولین و یا شاید تنها نتیجه گیری و تحلیل ما از گرندپری ایفل خواهد بود.

روز تاریخ سازی همیلتون

رکورد 91 پیروزی مایکل شوماخر و لوئیس همیلتون

در مسابقه‌ای که بیشتر بخاطر نتایج خاصی که رانندگان در آن بیش از تلاششان در پیست بدست آورده‌اند شناخته می‌شود، لوئیس همیلتون در تصور این بود که عقربه ترازوی قهرمانی به سمت والتری بوتاس حرکت خواهد کرد.

حتی نیکو روزبرگ، بیشتر از اینکه امید داشته باشد، انتظار داشت که بوتاس بعد از پیروزی در گرندپری روسیه، و کسب رده اول استارت، مدعی پیروزی در این مسابقه باشد.

اما رقابت برای کسب عنوان قهرمانی مطمئنا برای بریتانیایی تمام شده است با توجه به اینکه او با اختلاف 69 امتیاز در صدر قرار دارد و تنها 6 مسابقه تا انتهای فصل باقی مانده است.

بوتاس بخاطر مشکلی که در پاور یونیت خودرو بوجود آمد در حالیکه در دور سیزدهم پس از قفل شدن لاستیک در پیچ 1 رده خود را به همیلتون داد، از مسابقه خارج شد.

پس از آن، دیگر هیچ خطر جدی برای همیلتون وجود نداشت تا او را از رسیدن به نود و یکمین پیروزی و برابری با رکورد مایکل شوماخر بازدارد در شرایطی که این پیست با خانه قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان در کرپن، تنها 55 مایل (یعنی حدود 88.5 کیلومتر) فاصله دارد.

هنگامیکه لوئیس همیلتون در حال مصاحبه بعد از مسابقه بود، یک لحظه بسیار احساسی بوجود آمد. همان زمانی که میک شوماخر پسر مایکل شوماخر یکی از کلاه‌های ایمنی مسابقه این افسانه آلمانی تبار را به همیلتون اهدا کرد. حرکتی که بوضوح احساسات همیلتون را برانگیخت.

رکورد دار پیروزی در مسابقات در گرندپری‌های پیش رو قطعا به نام همیلتون ثبت خواهد شد و رسیدن به 100 پیروزی برای وی نیز در مسابقات فصل آینده میسر خواهد بود.

اما مسئله مهمتر از این رکورد تساوی با رکورد دیگری از شومی است. کسب هفتمین عنوان قهرمانی جهان که احتمالا در همین پاییز او منتظر رسیدن به این عنوان است.

و یا شاید در همین گرندپری ترکیه در یازدهم نوامبر او به این عنوان دست یابد.

پشیمانی ریکاردو برای خروج از رنو؟

دنیل ریکاردو
سرانجام داستان خالکوبی یا همان تتو به واقعیت پیوست. حال پس از اینکه دنیل ریکاردو توانست برای تیم رنو پس از 2011 یک سکو را به ارمغان بیاورد، باید دید که چه طرحی و کجا بر روی بدن سیریل ابیتبول، مدیر تیم رنو نقش خواهد بست.

پس از رالی دومینوواری که رانندگان در بهار و تابستان در خصوص جابجایی در تیمها داشتند، دنیل ریکاردو باید کسی باشد که بیشترین شک و تردید را نسبت به تصمیمی که گرفت، داشته باشد.

برای سباستین فتل انتخابی وجود نداشت، اما او احساس کرد که نمی‌تواند منتظر بماند تا او را از فراری بیرون کنند، در حالیکه کارلوس ساینز در حال تمجید از شان اسکودریا بود و در عین حال داشت ابراز نارضایتی خود را از مک‌لارن بیان می‌کرد.

با این حال همه چیز برای ریکاردو در رنو خوب پیش می‌رفت. این راننده استرالیایی ادعای خود را مبنی بر اینکه او کسی است که مغلوب می‌کند، توانست با کسب رده سوم در نوربرگرینگ اثبات نماید و خود را به مقام چهارم جدول رده بندی رانندگان رساند.

اختلاف مک‌لارن و رنو در جدول سازندگان تنها دو امتیاز است اما حرکت اصلی با تولید کننده فرانسوی است، همان شرکتی که مدیر عامل آن یعنی، لوکا دی مئو در نوربرگرینگ حضور داشت و برنامه‌های بزرگی برای تیمی دارد که سال آینده به نام آلپاین تغییر نام خواهد یافت.

علی رغم اینکه خروج او از تیم چهره‌ای شجاع از او را نمایان می‌سازد و گفته است که از ترک رنو در اوج خوشحال است، با این حال باید از اینکه از کشتی زود بیرون پریده است نیز بترسد زیرا که فرناندو آلونسو جای او را در تیم گرفت.

ریکاردو باید امیدوار باشد که مک‌لارن با تغییر موتور مرسدس برای سال 2021، عاملی که در بالای لیست او در اتخاذ این تصمیم قرار داشت، سهم او را از این امید پرداخت نماید.

تمام قدرتها برای هالک

نیکو هالکنبرگ
از نشستن با قهوه و صبر کردن برای خنک شدن آن به فاصله یک ساعت تا پیست، آماده شدن برای انجام بعضی کارها در تلویزیون، به پایان رساندن گرندپری ایفل در رده هشتم، تنها در 29 ساعت، یعنی این آخر هفته همه چیز را برای نیکو هالکنبرگ تغییر داد.

البته این دومین بار در این فصل بود که او به عنوان راننده مسابقه ریسینگ پوینت فراخوانده می‌شد. قابل درک بود که او کندترین راننده بین 20 راننده حاضر در مسابقه در رقابت زمان گیری باشد و کسب امتیاز با آن شرایط قطعا او را شایسته دریافت عنوان برترین راننده روز می‌نماید.

با این حال او نشان داد که هنوز لیاقت رانندگی دائمی برای یک تیم را دارد. مسئله اصلی این است که برای سال آینده جاهای خالی موجود ناامید کننده هستند بخصوص اینکه آلفارومئو قرار است کیمی رایکونن و میک شوماخر را بعنوان هم تیمی اعلام نماید.

از طرف دیگر سرجیو پرز که در این آخر هفته هم تیمی هالک بود-همانند سالهای بین 2014 تا 2016-نیز وضعیتی مشابه او دارد. چکو نیز با کسب مقام چهارمی در رقابت ایفل اعتبار خود را برای ماندن در فرمول یک به همگان نشان داد. در حالیکه جانشین وی در ریسینگ پوینت، سباستین فتل ، باز هم یک مسابقه بد دیگر را پشت سر گذاشت.

به نظر می‌رسد تنها جای باقیمانده برای هالکنبرگ و پرز، هاس باشد و یا هیچ، مگر اینکه شگفتی بزرگی در راه باشد.

اخطار ردبول در مقابل صورت آلبون

آلکساندر آلبون
این مسابقه خیلی سخت نمی‌توانست برای آلکس آلبون بد باشد با توجه به اینکه او در رقابتهای زمان‌‌گیری یکی از بهترین عملکردهای خود را داشت و توانست جایگاه پنجم خط استارت را بدست آورد اما این عامل پس از خاموشی چراغها در پایانی خوب برای او موثر نبود.

او سرانجام بدلیل سوراخ شدن رادیاتورش از مسابقه کنار رفت. او همچنین با قفل کردن لاستیکهای خود در همان دورهای ابتدایی، باعث بوجود آمدن یک فلات اسپات بزرگ در لاستیک شد و به هنگام عبور از دنیل کویات نیز باله جلویی خودروی وی را شکست.

در دور 23 به هنگام تلاش در عبور از ماشین دیگر آلفاتائوری، پیر گسلی، او در رادیو گفت:

آنها خیلی شدید با من رقابت می‌کنند.

که صراحتا به صعودش به ردبول در سال گذشته و جایگزینی با راننده فرانسوی اشاره داشت.

ردبول اکنون یک مشکل اساسی دارد. کریستین هورنر، در تمام فصل قاطعانه از آلبون دفاع کرده است، اما هنگامیکه او در خصوص این راننده گفت که قدمی دیگر بسوی جلو، به نظر رسید این قدم رو به عقب بوده است.

هالکنبرگ و پرز برای سال آینده در دسترس هستند. برای انتخاب یک هم تیمی جدید برای مکس ورشتپن، ردبول نیازمند یک تغییر بزرگ در سیاستهایش است اما آیا ردبول می‌تواند بر روی نگهداشتن آلبون پافشاری کند؟

گزینه دیگر برای ردبول بازگشت گسلی به تیم است اما پاول دی رستا در اسکای اسپورت اعلام کرد که برنده گرندپری ایتالیا باعث ناراحتی چند نفر در ردبول شده است که به نظز می‌رسد این می‌تواند به ضرر او باشد. در هفته‌های آتی خبرهای بیشتری در این خصوص خواهیم شنید.

جمعه‌ای که در یادشان هست

نوربرگرینگ در مه
همه رانندگان با هم موافق بودند که آخر هفته دو روزه -که بخاطر شرایط جوی پیش بینی نشده بود و تمرینات 1 و 2 برگزار نشدند- مثبت بوده است. تنها یک تمرین در شنبه صبح و پس از آن مستقیم وارد رقابت تعیین خط شدند.

این همان چیزی است که در پایان این ماه در ایمولا بطور برنامه ریزی شده آنها تجربه خواهند کرد و نظم این اتفاق باعث تعجب شما خواهد شد اگرجه عادی نیست.

همیلتون در کنفرانس مطبوعاتی پس از رقابت تعیین خط گفت:

من فکر نمی‌کنم که لازم باشد تا جمعه‌ها نیز اینجا باشیم.

در حالیکه پرز بعد از مسابقه نیز یک مرحله جلوتر رفت و با اشاره به تعهدات رسانه‌ای پنجشنبه‌ها را نیز مطرح کرد. بیخیال سرجیو، این زندگی را برای ما سختتر خواهد کرد.

بدیهی است که پیستها درآمد یک روز را به هنگام بازگشت طرفداران، از دست خواهند داد و جنگی در خواهد گرفت، اما شما گمان می‌کنید که اگر رانندگان و تیمها در خصوص دو روزه بودن آخر هقته مسیر خودشان را بروند، آخر هفته‌های دور روزه تنها به این فصل غیر عادی محدود خواهد شد؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد