موضوعات داغ

با مزایا و معایب دنا آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فرآیند ساخت خودرو ملی توسط دو خودروسازی بزرگ کشورمان بیش از آن‌که به روند مرسوم تولید خودرو و توسعه محصول در صنعت خودروسازی شبیه باشد، به روندی پردردسر، طولانی و نه چندان کارآمد شباهت دارد. بسیاری از خودروهای ملی در کشورمان نیز در حقیقت فیس لیفت محصولات قبلی هستند. برای مثال ساینا حاصل یک فیس لیفت سنگین بر روی تیبا است که ایرادات اساسی ظاهر آن را برطرف کرده است.

در خصوص دنا نیز همین مساله صدق می‌کند. دنا پس از سمند معمولی یا سمند EL، سمند LX و سورن، چهارمین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب می‌شود هرچند عده‌ای عقیده دارند دنا محصول متفاوتی است که این ادعا به دلیل مشترکات بی‌شمار میان دنا و خودرویی همچون سورن، رد می‌شود.

شباهت‌های میان دنا و سورن آن‌قدر زیاد بودند که بسیاری از خریداران پس از تحویل دنا، انتقادات زیادی را روانه محصول جدید ایران خودرو کردند. با وجود آن‌که طراحی دنا در نمای جلو و عقب نسبت به محصولات خانواده سمند کاملا متفاوت است و کابین جدیدی برای آن در نظر گرفته شده اما نمای جانبی کاملا مشابه، پیشرانه و گیربکس یکسان و سواری تکراری از جمله نکاتی بودند که تفاوت‌ها میان سمند و دنا را کمرنگ جلوه می‌دادند.

همچنین ببینید: فیلم بررسی دنا در تهران

البته دنا پس از عرضه به بازار موفق شد تا توجه مثبت خریداران را به خود جلب کند و محصول قبلی خود یعنی سورن را به حاشیه براند. در نتیجه ایران خودرو دست به کار شد و با عرضه سورن توربو از یک سو و دنا پلاس از سوی دیگر، تفاوت‌ها میان محصولاتش را افزایش داد تا آسیبی به جایگاه خودروهای مختلف و فروش آن‌ها وارد نشود.

دنا

تولید دنا در ایران خودرو از اواخر سال 1393 آغاز شد و این خودرو همچنان روی خط مونتاژ این شرکت قرار دارد. دنا پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت دنا با ارائه بهبودهای ظاهری، از سال 1396 وارد بازار شد و بعدها نسخه توربو و توربو اتوماتیک نیز از این محصول به تولید رسیدند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب دنا به عنوان خودرو ملی ایران خودرو و چهارمین نسل از محصولات خانواده سمند خواهیم پرداخت. با خودروبانک همراه باشید.

مزیت اول، تریم داخلی جدید

زمانی که دنا به عنوان محصول جدید ایران خودرو معرفی شد، بیش از یک دهه از طراحی و ارائه سمند می‌گذشت و مشتریان به دنبال خودرویی جدیدتر از سمند بودند. خوشبختانه ایران خودرو به بخشی از این خواسته‌ها جامه عمل پوشاند و دنا را با طراحی جدید داخلی به بازار فرستاد. تریم داخلی محصول جدید ایران خودرو که با الگوبرداری از خودروهایی همچون هیوندای سوناتا YF ساخته شده، یکی از مهم‌ترین مزایا دنا به شمار می‌رود.

مزیت دوم، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر

دنا نسخه‌ای بروز و بهبودیافته از سورن محسوب می‌شود، به همین دلیل مشتری انتظار دارد امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را در آن ببیند. دنا نخستین خودرو ملی است که نمایشگر به عنوان یک آپشن استاندارد در آن استفاده شد و ترمزهای عقب آن نیز برخلاف سمند، از نوع دیسکی است. کروز کنترل نیز یکی دیگر از تجهیزات دنا است که در سمند و سورن دیده نمی‌شود.

البته از سال 1397 و به واسطه اقتصادی‌سازی فرآیند تولید، تجهیزاتی همچون کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب از دنا حذف شدند تا این مورد از مزایا دنا تنها در مورد نسخه‌های تولید شده بین سال‌های 1393 تا 1397 صدق کند.

عیب اول، عایق بندی ضعیف کابین

دنا به عنوان چهارمین نسل از محصولات خانواده سمند و خودرویی جدید از ایران خودرو، نتوانست انتظاراتی که به عنوان محصولی مدرن و جدید از آن وجود داشت را برآورده کند. یکی از این انتظارات مربوط به عایق‌بندی کابین است که در عمل بسیار ضعیف ظاهر می‌شود و هرنوع صدای آزاردهنده‌ای به کابین دنا نفوذ پیدا می‌کند.

علاوه بر ورود صدای خارجی، کیفیت مونتاژ قطعات کابین نیز ضعیف است و این مورد باعث می‌شود صداهای نه چندان دلچسبی را از ادوات داخلی خودرو بشنوید. در مقایسه با خودروهای دیگری که در سالیان گذشته توسط ایران خودرو به تولید رسیده‌اند، دنا در بحث ایزوله بودن کابین نمره پایینی دریافت می‌کند و قادر به تامین رضایت خریداران نخواهد بود. تمامی این موارد باعث می‌شوند تا کابین پر سر و صدا را به عنوان یکی از معایب دنا برشمریم.

عیب دوم، کیفیت ساخت نامطلوب

بارها به افت کیفیت خودروهای داخلی طی یک دهه اخیر و پس از دور اول تحریم‌های بین‌المللی علیه خودروسازی اشاره کرده‌ایم. دنا نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آن‌جایی‌که تولید آن از سال 1393 آغاز شده، از ابتدا با مشکل کیفی و سوختن قطعات الکترونیکی و سنسورهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد.

دنا

این مشکلات پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و تلاش ایران خودرو برای کاهش قیمت تمام شده خودروها، بیشتر هم شده‌اند. به همین دلیل نباید تصور کنید خرید دنا در نسخه‌های صفرکیلومتر بدون دردسر خواهد بود و امکان دارد طی چندماه اولیه تملک دنا، متحمل هزینه‌های بسیاری شوید. بی‌شک کیفیت نامطلوب ساخت یکی از معایب دنا و بسیاری از خودروهای داخلی دیگر است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/3
من دقيقا ٥ ساله كه دنا دارم
در مورد مزايا خوب گفتيد اما در مورد معايب. اينكه كيفيت قطعات و ساخت پايينه بايد با محصولات ايرانى ديگه مقايسه شه كه به نظرم اتفاقا كيفيت قابل قبوله. البته كه عالى نيست و جاى كار داره
به عنوان مثال كيفيت رو درى دنا رو با پارس مقايسه كنيد

اما عيب ديگه اى هم هست كه نگفتيد اونم فضاى كم كابين در مقايسه با ابعاد خودروئه. كه من فكر ميكنم هيچ كس در فرايند طراحى، ساخت نمونه و توليد محصول ايران خودرو قدش از ١٨٠ سانت بلندتر نبوده!!
من انتظار فضايى مثل سمند و پارس رو داشتم اما در عمل چيزى مثل ٢٠٦ يا با ارفاق ال ٩٠ نصيبم شد