موضوعات داغ

چهارده نسل فورد سری F ، نگاهی به تکامل فورد F-150 طی دوران‌ها

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مدتی است که پرفروش‌ترین خودرو در آمریکا یک خودروی شخصی نبوده است. بلکه در واقع وانت فورد F-150 بوده که در طول دهه‌های گذشته تکامل‌یافته و تبدیل به یک وسیله نقلیه کامل شده‌ است. این وانت قابلیت حمل بار، کشیدن تریلر و بالا رفتن از ارتفاعات را دارد، و نسخه‌های مدرن آن خودروهایی لوکس با فضای کافی برای پنج بزرگسال هستند. اما همه‌چیز از ابتدا این‌طور نبوده است.

سری F که ابتدا یک وانت ساده برای حمل و نقل بار بود، اکنون یک وسیله نقلیه برای کارهای روزمره است که مدل بالارده آن امکانات فراوانی را با قابلیت‌های عالی ارائه می‌دهد. البته این تکامل کم‌هزینه نبوده، چون فورد F-150 حتی ممکن است قیمتی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار داشته باشد.

سفر فورد F-150 سفری طولانی است که چند سال پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ شروع شد. البته در آن زمان نامش F-150 نبود - این نام معروف تا ۲۷ سال بعد به کار برده نشد. حالا قصد داریم شما را با تمام نسل‌های این وانت محبوب آشنا کنیم تا نشان دهیم طی این ۷۰ سال چه بخش‌هایی از آن تغییر کرده و کدام بخش‌ها مانند گذشته باقی مانده است.

نسل اول: ۱۹۴۸ - ۱۹۵۲

همه چیز از اینجا و با یک وانت معمولی به نام F-1 آغاز شد. سلسله‌ مراتب وانت‌های فورد در آن زمان ساده بود و F-1 وانت نیم‌تُنی این شرکت بود و پس از آن F-2 با وزن سه چهارم تُن و F-3 با وزن یک تُنی قرار داشتند. این برای زمانی بود که وانت‌ها واقعا وانت بودند، و یک صندلی در اختیار راننده و مسافر قرار می‌دادند، و جعبه‌دنده دستی، موتور شش سیلندر خطی یا V8 و امکانات دیگری را ارائه می‌دادند.

نسل دوم: ۱۹۵۳ - ۱۹۵۶

فورد نام وانت‌های خودش را به شکل آشنایی که امروزه می‌شناسیم گسترش داد، اما F-1 به F-100 تبدیل شد و نه به F-150. این وانت دوباره طراحی‌شده دارای کاپوت بلندتری با پنل‌های بدنه یکپارچه بود، و ظاهرش با F-1 فرق داشت که سبک طراحی آن شبیه وانت‌های اواخر دهه ۱۹۳۰ بود. آپشن جعبه‌دنده اتوماتیک برای اولین بار در دسترس قرار گرفت، و تزئینات داخل کابین هم جذاب‌تر شده بود.

نسل سوم: ۱۹۵۷ - ۱۹۶۰

قیمت خودرو فلان

می‌توان گفت وانت سری F مدرن با این نسل شروع شد، که بسیاری از منحنی‌ها در طراحی را با خطوط مستقیم جایگزین کرد و فضای بار با کناره‌های تخت را معرفی کرد. کابین بزرگ‌تر بود، و برای اولین بار سیستم رانندگی چهار چرخ به عنوان یک گزینه برای طرفداران آفرود معرفی شد.

نسل چهارم: ۱۹۶۱ - ۱۹۶۶

فورد تصمیم عجیبی برای ارائه چهارمین نسل سری F با شاسی یکپارچه گرفت و کابین و فضای بار را به شکل یک جزء مجزا روی شاسی سنتی قرار داد. این مدل دوام زیادی نداشت، اما سیستم تعلیق جلو خاص فورد که در اینجا معرفی شد، تا دهه‌ها در مدل‌های این شرکت مورداستفاده قرار گرفت. فرمان و ترمزهای خودکار نیز به عنوان آپشن‌ ارائه شدند و این وانت را برای رانندگی روزمره مناسب‌تر کردند.

نسل پنجم: ۱۹۶۷ - ۱۹۷۲

نسل پنجم F-100 از نظر اندازه بزرگتر شد، و فاصله بین دو محور و ابعاد کابین آن افزایش یافت. این مدل با ارائه فضای داخلی بیشتر و تهویه هوای بهتر تمرکز بیشتری روی راحتی مسافران داشت، و همچنین در آن شاهد عرضه چند آپشن مختلف برای موتور بودیم.

نسل ششم: ۱۹۷۳ - ۱۹۷۹

سرانجام، به ابتدای ماجراجویی F-150 رسیدیم. این مدل در سال ۱۹۷۵ به عنوان وانت سنگین و نیم ‌تُنی فورد معرفی شد. در این نسل همچنین شاهد معرفی کابین سوپرکب توسعه ‌یافته فورد بودیم، که بیش از پیش نشان می‌داد وانت‌ها در حال تبدیل از وسایل نقلیه کاری به خودروهای خانوادگی هستند.

نسل هفتم: ۱۹۸۰ - ۱۹۸۶

در حالی که نسل قبلی مدل فورد F-150 را معرفی کرد، تولید F-100 تا دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت و در سال ۱۹۸۴ متوقف شد. سری F پیش از این به پرفروش‌ترین وانت در آمریکا تبدیل شده بود و اصلاحات اضافی با بدنه و شاسی کاملا جدید، آن را بیش از پیش به یک وسیله نقلیه مناسب برای زندگی روزمره تبدیل کرد.

نسل هشتم: ۱۹۸۷ - ۱۹۹۱

این نسل که اساسا یک طراحی مجدد با رویکرد اروپایی بود، دارای لبه‌های گردتر و خطوط بدنه روان‌تری بود. قدرت دوباره بیشتر شده بود و این نسل دارای توان ۲۱۰ اسب بخار بود که توسط موتور آپشنال ۵.۸ لیتری V8 تولید می‌شد. ترمزهای ضد-قفل برای چرخ‌های عقب برای اولین بار در این نسل از سری F مورداستفاده قرار گرفتند.

نسل نهم: ۱۹۹۲ - ۱۹۹۷

طراحی مجدد با لبه‌های گردتر نسل نهم F-150 را تحت تاثیر قرار داد، اما در این نسل همچنین شاهد آپشن‌های جذاب مانند تزئینات داخلی چرمی و بازگشت فضای بار با کناره برآمده بودیم. این مدل زادگاه نسخه قدرتمند SVT لایتنینگ در سال ۱۹۹۳ بود، که شامل سیستم تعلیق تقویت‌شده و موتور ۵.۸ لیتری V8 با توان ۲۴۰ اسب بخار بود.

نسل دهم: ۱۹۹۷ - ۲۰۰۴

این نسل به دلایل بسیاری قابل ‌توجه است. طراحی بدنه نسل قبلی برای مدل‌های F-250 و F-350 هم استفاده شد، در نتیجه سال ۱۹۹۷ برای نسل نهم و دهم ثبت شده‌ است. طراحی مجدد کامل باعث شد اندازه F-150 بزرگتر شود، در حالی که موتور ۵ لیتری V8 و سیستم تعلیق جلو مخصوص فورد را کنار گذاشت، امکاناتی که بیش از ۳۰ سال در سری F مورد استفاده قرار گرفتند.

در این نسل همچنین شاهد تفکیک طراحی بدنه F-150 و وانت‌های سنگین بودیم، جایی که F-250 و F-350 از پنجره‌های دوتکه بهره بردند که هنوز هم در سری F دیده می‌شود. در بخش نسخه‌های قدرتمند، تولید وانت SVT لایتنینگ در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید که موتور V8 سوپرشارژشده آن توان ۳۸۰ اسب ‌بخار تولید می‌کرد.

نسل یازدهم: ۲۰۰۵ - ۲۰۰۸

وانت F-150 در سال ۲۰۰۵ بزرگ‌تر و قوی‌تر شد و دارای نکات طراحی بیشتری از وانت‌های سنگین بود. امکانات لوکس با معرفی مدل کینگ رنچ به طور کامل قابل مشاهده بودند و فریم جدید به این معنی بود که این وانت می‌توانست بارهای بزرگ‌تری را حمل کند.

نسل دوازدهم: ۲۰۰۹ - ۲۰۱۴

این نسل از فورد F-150 که یک طراحی مجدد جزئی نسبت به نسل قبلی بود، تا ابد به عنوان زادگاه SVT رپتور آفرود در یادها باقی خواهد ماند. فورد رپتور با استفاده از موتور V8 پرقدرت و یک سیستم تعلیق با ارتفاع زیاد، برای عبور از مسیرهای ناهموار طراحی شده بود.

نسل سیزدهم: ۲۰۱۵ - ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۵ شاهد تغییرات زیادی در F-150 بودیم، که شامل استفاده زیاد از آلومینیوم در بدنه برای کاهش وزن بود. اگرچه این تغییر توسط رقبای فورد مورد انتقاد قرار گرفت، اما در ساخت بدنه رام ۱۵۰۰ و شورلت سیلورادو هم از آلومینیوم استفاده شد. این تغییر باعث شد جنرال موتورز تصمیم بگیرد از فضای بار فیبرکربنی برای GMC سیرا کنونی استفاده کند.

نسل چهاردهم: ۲۰۲۱ -

این اولین نسل از این وانت است که با پیشرانه الکتریکی عرضه می‌شود. این مدل از سال ۱۹۴۸ تاکنون راه درازی را طی کرده است، و داستان فورد F-150 همچنان ادامه دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد