موضوعات داغ

قطعه فراری، عامل از دست رفتن آئرودینامیک بوتاس

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

برای مرسدسی‌ها باور پذیر نبود که والتری بوتاس در بیشتر مسابقه خود در گرندپری ایمیلیا رومانا، عملکرد خود را از دست داده است آن هم فقط بخاطر قسمتی که از خودروی فراری در دور دوم جدا شده یود.

بوتاس در ایمولا، فاز اول مسابقه را پیشتاز بود اما تحت فشار مکس ورشتپن با ردبول و همچنین لوئیس همیلتون در ماشین دیگر مرسدس که به او نزدیک بود، قرار داشت.

او در ابتدای مسابقه توانست مکس را از محدوده دی آر اس دور نگه دارد اما هنگامی که ورشتپن اولین پیت استاپ خود را انجام داد او مجبور شد تا در دور بعد به پیت بیاید.

همین مسئله باعث شد تا همیلتون آزاد شود و بتواند قدرت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و از امتیاز سرعت در نبرد با بوتاس استفاده نماید تا سرانجام به کمک یک خودروی ایمنی مجازی در زمان توقفش، که کاملا به موقع بود توانست از او پیشی بگیرد.

مرسدس در طول مسابقه گزارش داد که بوتاس از ناحیه سمت چپ بدنه دچار آسیب دیدگی شده است که بعدا معلوم شد به دلیل آن بوده است که در دور دوم گرندپری، بوتاس از روی صفحه انتهایی(اندپلیت) جدا شده از خودروی سباستین فتل در خروجی هیرپین توسا، عبور کرده است.

بوتاس تکه‌های خرد شده را خیلی دیر دید و تصمیم گرفت که به گونه‌ای عبور نماید که وسط ماشین از روی آنها عبور کند تا لاستیکها بر روی تکه‌ها نروند تا بنابر اعتقاد مرسدس از پنچری جلوگیری کند.

با این حال اندپلیت داخل خودروی W11 بوتاس قرار گرفت که مرسدس قادر نبود تا آن را در دوربین‌ها ببیند. اما آنها کاهش شدید داون‌فورس را بر اساس داده‌ها می‌دیدند که باعث می‌شد بوتاس در هر دور چیزی در حدود هفت یا هشت دهم ثانیه زمان از دست بدهد..

پیشتازی والتری بوتاس در دورهای آغازین ایمولا 2020
اندرو شاولین مهندس کنار پیست مرسدس گفت:

ما شاهد افت زیادی در عملکرد بودیم، اما مسئله اصلی در مورد میزان کاهش زمان دور بود.

اگر شما آن را به زمان دور ترجمه کنید، چیزی در حدود 7 یا 8 دهم ثانیه بود.

ما واقعا سنسورها را باور نداشتیم، زیرا ما به دنبال یافتن آن بودیم که چگونه والتری قادر نیست تا فشار زیادی را وارد نماید تا یک زمان معقول در یک دور ثبت نماید و هنگامی که ما احتیاج داشتیم او بتواند فاصله ایجاد نماید.

وی افزود:

خیلی سخت است که زمان کامل از دست رفته هر دور را در آن وارد نمائید زیرا آنها اغلب می‌توانند بر روی مسیر غیر مستقیم یا رفتارهای متفاوت در پیچهای مختلف تاثیر گذار باشند

اما در ابتدا ما نمی‌توانستیم کاملا باور کنیم که چقدر این مشکل بزرگ هست.

شاولین توضیح داد که مرسدس همچنین نمی‌دانست که در ابتدا چه عواملی باعث افت عملکرد شده است.

تیم قادر به شناسایی و برداشتن اندپلیت بود اما نه تا زمانی که بوتاس بخاطر سیفتی کار دوم به پیت استاپ آمد، زیرا تکه به رنگ قرمز روشن به گونه‌ای قرار گرفته بود که در میان روکش سیاه جای گرفته بود که گویی قسمتی از این روکش است و قابل مشاهده نبود.

شاولین اذعان داشت که:

وقتی به اندازه این تکه و رنگ قرمز آن دقت کنید، باور کردنی نیست که ما نتوانستیم آن را در دوربینها ببینیم.

اما آن در جایی که کاملا سیاه رنگ دیده می‌شود قرار داشت و بخاطر همین که کل ماشین در ان قسمت سیاه است، ما نمی‌توانستیم آن را ببینیم.

اگر قادر به دیدن آن در جایی که قرار داشت، بودیم، می‌توانستیم کارهای موثرتری در اولین پیت استاپ برای ماشین انجام دهیم.

اما این بدشانسی او بود. بوتاس قطعا تصمیم درستی برای عبور از روی آن گرفت، زیرا اگر لاستیک بر روی آن می‌رفت به احتمال زیاد باعث پنچری بلافاصله میشد، بنابراین تصمیم خوبی بود.

او به دلیلی که تقصیرکار نبود اساسا در تمام بعد از ظهر عقب ماند.

سرانجام مکس ورشتپن از والتری بوتاس عبور کرد، او در شرایطی قرار داشت که بطور مرتب نسبت به لوئیس همیلتون زمان از دست می‌داد.

یک قفل در ریواتزا به ورشتپن اجازه داد تا در محدوده دی آر اس او قرار بگیرد و از داخل شیکین تامبورللو ار او عبور نماید.

سبقت مکس ورشتپن از والتری بوتاس
بوتاس حس کرد که این افت شبیه به از دست دادن نیمی از داون‌فورس در پیچهای سرعت بالا است. وی گفت:

می‌توانستم حس کنم که ماشین کمی لغزش دارد و در بعضی از ترمزها کمی غیر قابل پیش بینی بود، بنابراین گاهی وقتها چرخها را قفل می‌کردم و بعضی وقتها خیلی سریع متوقف می‌شد.

این موضوع با توجه به داون‌فورسی که من در ماشین داشتم پایدار نبود. حقیقتا بسیار گول زننده بود و می‌توانستم ببینم که سرعت کافی ندارم.

مکس فشار زیادی وارد می‌کرد و در نهایت از من عبور کرد، زیرا من مجبور شدم تا برای اینکه خودم را در محدوده مسیر نگهدارم، ترمز را تا انتها فشار دهم و باعث شد تا لاستیکها قفل شود و تمام.

متاسفانه من با داشتن آن تکه در ماشینم شانسی در جنگیدن برای پیروزی نداشتم.

والتری بوتاس
بوتاس نشان داد از اینکه مسئولین در خصوص وجود تکه‌ها در پیست به او اطلاعی نداده‌اند ناخشنود است.

فتل در دور آغازین در هیرپین با خودروی هاس کوین مگنوسن برخورد کرد و بوتاس گفت که مهندسین به او اخطار دادند که ممکن است مقداری شن بر روی مسیر وجود داشته باشد. همچنین او به این مسئله نیز اشاره کرد که هیچ پرچم زردی هم نبود که نشان دهنده وجود چیزی مهم در پیست باشد. او گفت:

من زمان کافی برای واکنش نشان دادن یا عبور از کنار آن نداشتم، بنابراین تصمیم گرفتم به جای استفاده از لاستیک از روی آن مستقیما عبور کنم.

خوب بود که بیشتر قابل فهم بود که چرا تکه‌های بزرگی از قطعات کربنی وجود نداشت زیرا طبیعتا اگر در اطراف بر روی هوا بلند می‌شد، خطرناک بود.

مطمئنا انی مسئله کمکی به مسابقه امروز من نمی‌کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد