موضوعات داغ

انتخاب لوئیس همیلتون، ماندن یا رفتن؟

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا لوئیس همیلتون قصد دارد که در پایان این فصل همان حرکت نیکو روزبرگ را انجام دهد و یک بازنشستگی شوک آور را به عنوان قهرمان جهان اعلام نماید؟

صحبتهای این راننده 35 ساله پس از پیروزی در گرندپری ایمیلیا رومانا و عدم توافق وی تا پیش از پایان این فصل با مرسدس، حدس و گمانها را مبنی بر احتمال بازنشستگی او در انتهای این فصل را تشدید می‌کند.

همیلتون در کنفرانس مطبوعاتی ایمولا گفت که نمی‌داند آِیا سال آینده اینجا خواهد بود یا خیر. همین صحبتها و عدم صحبت در خصوص قرارداد جدید، شایعات مبنی بر احتمال اینکه او تصمیم دارد از این ورزش خارج شود افزایش داد.

پرونده بازنشستگی همیلتون

لوئیس همیلتون امسال چهره متفاوتی داشت، کسی که مطمئنا فقط یک راننده مسابقه نبود.

او از ورزش خود فراتر رفته و تبدیل به چهره‌ای شبیه به دولتمردان شده است و به شدت بر سر اعتقاداتش خارج از پیست ایستاده است. او بیشتر شبیه به سیاستمدارانی شده است که آرزو می‌کنید کاش همه آنها اینگونه بودند.

این روزها در رسانه‌های اجتماعی او، تعداد پست کمتری درباره فرمول یک وجود دارد و یا کسانی که بطور کل از مرسدس صحبت می‌کنند.

از بیرون که به داخل نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد همیلتون، بصورتی خودآگاه یا ناخودآگاه از سبک زندگی فرسایشی فرمول یک در حال دور شدن است.

او در کنار این نبردی که در پیست دارد، علایق دیگری را نیز دنبال می‌کند همچون موسیقی، مد، بازیگری بالقوه و البته سگ محبوبش روسکو که ظاهرا همه جا همراه او هست به غیر از مواقعی که در حال رانندگی با W11 در این فصل 2020 عجیب و غریب است، چه کسی می‌تواند بگوید که دیگر چیزی اتفاق نخواهد افتاد؟!

اگر این صحبتها در خصوص راننده دیگری بود، یا شاید هر ورزشکار دیگری، می‌گفتید این مردی است که برای بازنشستگی آماده می‌شود. این موقعیت تمامی مشخصه‌های آن را دارد.

لوئیس همیلتون با کلاه مایکل شوماخر
انکار چنین چیزی شبیه به داستان لباسهای نامرئی امپراطور است یا عدم دیدن جنگل بخاطر درختان، در عرض چند هفته، همه بوضوح این را می‌دانستند.

بعد از تمامی اینها، چرا نشستن و بحث کردن مابین دو هفته مسابقات، بسیار دشوار است؟ توتو وولف مدیر تیم مرسدس، پروتکلهای کووید را مانع این نشست خوانده است، اما به نظر نمی‌رسد که این پیمانه آب زیادی را در خود نگه دارد. او قرارداد والتری بوتاس را ماه‌ها قبل تمدید کرد.

البته جایگاه خود وولف هم قابل تامل هست. او بارها صریحا اظهار داشته است که در حال بررسی این مسئله است که آیا به عنوان مدیر تیم مرسدس باقی بماند یا از نقش زیادش در پست اجرائی فاصله بگیرد.

این ممکن است چیزی باشد که همیلتون پیش از تصمیم در خصوص آینده خود، منتظر آن است.

علاوه بر اینها، تاثیر همه گیری ویروس بر فرمول یک و بطور کلی زندگی همیلتون نیز وجود دارد. او از تنهایی صحبت کرده است و در تعطیلات آخر هفته مجبور به شرکت در مسابقه است و اتوموبیلرانی او را از دنیا دور می‌کند و نمی‌تواند با دوستانش دیدار داشته باشد.

با توجه به تداوم این پاندمی، آیا او می‌تواند 12 ماه دیگر نیز از پس آن برآید؟

پرونده بقای همیلتون

...ساخت آن بسیار آسان است.

او به سمت کسب یک عنوان قهرمانی جهان دیگر می‌رود و چه کسی مانع آن خواهد شد؟ هم تیمی او بوتاس؟ او دقیقا در جایی است که همیلتون می‌خواهد او قرار داشته باشد.

او نه تنها در جدول رده بندی رانندگان 85 امتیاز در فاصله 4 مسابقه مانده به انتهای فصل عقب مانده است، بلکه از نظر روانی نیز او به گونه‌ای مغلوب شده است که در اکثر مسابقات با فاصله زیادی از همیلتون توانسته است از پرچم شطرنجی عبور کند.

برخی می‌گویند حتی قبل از اینکه بوتاس از تخت خواب بیرون بیاید همیلتون از خط پایان عبور کرده است.

قبل از پایان سال 2021، به نظر می‌رسد موانع کمی بر سر راه همیلتون در تساوی و عبور از تعداد 7 قهرمانی‌ مایکل شوماخر در جهان، وجود داشته باشد.

لوئیس همیلتون
و این احتمالا برجسته‌ترین نکته در کل این بحث است.

چرا از چنین فرصتی برای تبدیل شدن به موفقترین ورزشکار در رشته ورزشی خودتون استفاده نکنید؟

با توجه به تداوم مقررات برای سال 2021، پیش از تغییرات بزرگ در سال 2022، به نظر می‌رسد مرسدس، که 7 عنوان قهرمانی جهان را در بین سازندگان کسب کرده است، بتواند باز هم به این عنوان دست یابد.

این بدان معنی است، که همیلتون نیز چنین خواهد کرد، بوتاس هنوز نتوانسته است نشان دهد که قادر به انجام آنچه که روزبرگ انجام داد، است و مانع قهرمانی هم تیمی‌اش شود.

اگر همیلتون خیلی زود به فکر تسلیم شدن باشد، کاملا منطقی است که این کار را با رکورد بیش از 100 پیروزی و 8 قهرمانی جهان انجام دهد که کاملا او را از شوماخر جدا نماید.

بدیهی است که ما هیچ ایده‌ای نداریم که این رکوردها تا چه زمانی دست نخورده باقی یماند اما این میراث قابل توجهی است.

از نظر قرارداد، گزارشهایی مبنی بر تمایل مرسدس به توافق برای تمدید فقط یک سال دیگر نیز وجود دارد، اما چرا؟

به نظر می‌رسد که آنها آینده را تا حدی ترسیم کرده‌اند که جورج راسل مشتاقانه منتظر خالی شدن یک صندلی در مرسدس است زیرا او هم اکنون بصورت قرضی در تیم ویلیامز است.

وقتی مقررات جدید در سال 2022 بکار گرفته شود، او می‌تواند یک جایگزین ایده‌آل برای همیلتون باشد.

نتیجه گیری

هنگامیکه همیلتون آن را یک دوران حرفه‌ای با 7 عنوان در کیف می‌نامد و می‌گوید که چشم به راه چالشهای جدید در زندگی است، همه ما خودمان را سرزنش می‌کنیم که چطور متوجه آن نشدیم.

می‌دانیم که وقتی قراردادی امضا نشده است چیزی مثل ماهی برای لیز خوردن وجود دارد. اما هنوز فکر می‌کنیم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

در عوض ما گمان می‌کنیم که جمله من نمی‌دانم سال دیگر اینجا هستم یک خط ارتباطی عجولانه با مرسدس است تا برای نشست قرارداد هیاهو به راه بیاندازد و کارها را برای سال آینده محکم کند.

اگر بازی ذهنی دوست دارید، این شبیه به ایجنتهای فوتبالی است که باشگاه علاقمند به عقد قرارداد با یک بازیکن است، بعد کسی به او خبر دهد که رقبا نیز از اطراف بو می‌کشند یا حتی ماجرا را رسانه‌ای کنند.

به هر حال نشانه‌هایی وجود دارد که همیلتون از چنین تاکتیکهایی در مسابقات اخیر استفاده کرده است. او در رادیوی تیم می‌گوید که لاستیکهای او حس خوبی ندارد، شاید انتظار داریم که پیام به رقبایش منتقل شود و بعد از ان شاهد ثبت دورهای سریع از او هستیم در حالی که رقبا منتظرند تا کمی راحت‌تر با او مسابقه دهند.

بنابراین انتظار نداریم که همیلتون برای مدت طولانی‌تری ادامه دهد. به نظر نمی‌رسد که وی قصد دارد فرمول یک را ترک نماید. خروج او مطمئنا روح جدید در زندگی او خواهد دمید و بدون شک او شایسته همه عناوینی است که تا کنون بدست آورده است.

آنچه که ما پیش بینی می‌کنیم، یک پیروزی دیگر در 2021 و کسب هشتمین عنوان قهرمانی جهان است که پیش از بازنشستگی و غروب این راننده اتفاق خواهد افتاد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد