موضوعات داغ

بی ام و: اگر فکر می‌کنید بی ام و iX زشت است مشکل از خودتان است!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در روز ۱۱ نوامبر، بی ‌ام ‌و سرانجام از شاسی بلند الکتریکی قدرتمند خودش iX رونمایی کرد. صرف‌نظر از مشخصات فنی، که برای تحت‌تاثیر قرار دادن منتقدان این برند هم کافی است، طراحی این شاسی بلند توجهات زیادی البته از نوع منفی را به خود جلب کرد. به عبارت دیگر، بی ‌ام‌ و بار دیگر برای ساخت خودرویی که بیش از پیش سنت‌های این برند را کنار گذاشته و بسیار زشت است، توسط طرفداران مورد انتقاد قرار گرفت.

شرکت بی ‌ام‌ و تا حدودی قبول کرده که طراحی iX کمی غیرعادی و احتمالا بحث‌برانگیز است، اما در عین حال گفته اگر عده‌ای فکر می‌کنند بی ام و iX زشت است مشکل از خودشان است، چون آن‌ها بیش از حد کوته‌فکر هستند تا مفهوم این طراحی را متوجه شوند.

همزمان با رونمایی از این مدل، بی ‌ام ‌و کمپین تبلیغاتی «دلیل شما برای تغییر نکردن چیست» را راه‌اندازی کرد، که درباره عدم تمایل برخی از مردم برای استقبال از خودروهای تمام الکتریکی است. البته این کمپین، انتقادات درست به طراحی بی ام و iX را هم بی‌اعتبار می‌کند.

این تبلیغ شامل نقل قول‌هایی از رسانه‌های اجتماعی است، که پس از رونمایی بی ام و iX منتشر شده‌اند. راوی تلاش می‌کند تا آن‌ها را بی‌اعتبار جلوه دهد، آن هم با تاکید روی این نکته که چطور ترس از ناشناخته‌ها، بشریت را از شناخت نوآوران واقعی محروم کرده است. راوی می‌گوید: آیا ما هنگام مواجهه با ناشناخته‌ها احساس ناراحتی می‌کنیم؟ یا اینکه با پذیرفتن چیزهای جدید مشکل داریم؟

همین اتفاق در توئیتر هم در حال رخ دادن است، جایی که بی ‌ام‌ و از عبارت «باشه، بومر» استفاده کرده که در سال ۲۰۱۹ بسیار مورداستفاده قرار گرفت و سپس به دست فراموشی سپرده شد. همان‌طور که احتمالا بدانید، «باشه، بومر» وقتی استفاده می‌شود که می‌خواهید انتقادات یک فرد مسن‌تر را بی‌اعتبار کنید، به این معنا که آن شخص از دنیای واقعی فاصله گرفته و شخصی سنتی است که در گذشته گیر کرده است. چون بحث کردن با چنین افرادی اتلاف وقت است، به او می‌گویید «خب، بومر» و از ادامه بحث صرف‌نظر می‌کنید.

در عین حال، بی ‌ام ‌و تلاش‌هایی برای رسیدگی به انتقادها یا حداقل آرام کردن آن‌ها انجام داده‌ است، که بازخورد مشابهی داشته است. مثلا بی ‌ام‌ و گفته: جلوپنجره iX خیلی بزرگ نیست، بلکه دوست‌داشتنی‌تر است، نمای جلویی مسخره نیست، بلکه روند طراحی چنین نمای زیبایی به طرز مسخره‌ای خیلی طول کشیده است. بی ‌ام ‌و در پاسخ به یک کاربر که توئیت کرده بود این خودرو زشت است، گفته این اتفاقی است که با هر طراحی نوآورانه رخ می‌دهد. بی ‌ام‌ و در ادامه گفته: از ظاهر جدید استقبال کنید و بیاید در کنار یکدیگر آینده را بپذیریم.

تشخیص زیبایی به سلیقه افراد بستگی دارد، و این در مورد خودروها هم صدق می‌کند، بنابراین کاملا منطقی است که وقتی چیزی برای یک فرد زیبا به نظر می‌رسد، شاید از نظر فرد دیگری خیلی زشت باشد. البته امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش زیادی در شدت گرفتن این جریان‌ها دارند.

در حالی که بسیاری از کاربران با شوخ‌طبعی از ظاهر بی ام و iX انتقاد کرده‌اند، اما عده دیگری بدون هیچ اغراقی فقط به این نکته اشاره کرده‌اند که این خودرو زشت است و در نتیجه از آن خوششان نمی‌آید.

هنگامی که بخش بزرگی از طرفداران یک برند از آن انتقاد می‌کنند، کمترین کاری که آن شرکت می‌تواند انجام دهد این است که به آن‌ها گوش دهد - و حتی فقط انتقادات را شنیده و توجهی به آن‌ها نکند. اما راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی تهاجمی و تحقیرآمیز توسط بی ‌ام ‌و، آن هم در پاسخ به واکنش‌های اولیه به طراحی یک خودرو، حرکت هوشمندانه‌ای توسط این شرکت نیست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد