موضوعات داغ

ملاقات با اتوبوس مان امپراطور، مجهزترین اتوبوس تولید داخل

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

اتوبوس مان امپراطور MAN Lions Coach R07 که در ایران به مان نیوفیس معروف شده از مدرن‌ترین اتوبوس‌هایی است که در ایران به تولید رسیده است. این اتوبوس در سال ۹۸ توسط کارخانه یاوران خودرو شرق فقط به تعداد ۴۰ عدد در پنج رنگ تولید شده و پس از آن کارخانه سازنده به دلیل مشکلات داخلی و تحریم‌ها دیگر اتوبوسی را تولید نکرد و به عبارتی دچار ورشکستگی شد. این اتوبوس را از هر نظر می‌توان پیشرفته‌ترین و مجهزترین اتوبوس ساخته شده در ایران دانست که به دلایل آن خواهیم پرداخت.

ساخت نسل مان Coach از سال ۱۹۹۶ بر روی خط تولید کارخانه مان قرار گرفته و هدف اصلی ساخت آن، جایگزینی با اتوبوسی برای سری MAN Lions Star بوده است.

این نسل در طول سال‌های تولید در نسل‌های مختلف تولید شده و بازار هدف خود را در کشورهایی مثل ترکیه و خود آلمان یا استرالیا به خوبی حفظ کرده است. نسل دوم سری اتوبوس‌های مان کوچ از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۷ در مدل‌های R07، R09، RHC 414، 464، 444 تولید شده و در این سال‌ها دچار تغییرات و اصلاحات بسیاری قرار گرفته است.

سری سوم تولیدات MAN Lions Coach در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۷ در Kortrijk در معرض دید عموم قرار گرفت. این مدل از یک طراحی کاملاً جدید نسبت به مدل قبلی خود با طراحی متمایز و ظاهری مدرن و در عین حال بی‌انتها برخوردار است. این نسخه در حال حاضر در چهار طول 12101 میلی‌متر و 13091 میلی‌متر به عنوان یک وسیله نقلیه 2 محوره و 13361 میلی‌متر و 13901 میلی‌متر به عنوان یک وسیله نقلیه 3 محوره در دسترس است. نسخه 13 متری شامل شش صندلی اضافی بیشتر از نسخه 12 متری است و مشتری می‌تواند بالابر اختیاری صندلی چرخدار را برای تهیه مسافران معلول انتخاب کند. همچنین از نظر راه حل‌های ایمنی نوآورانه‌ای که برای رانندگان، مسافران و سایر کاربران جاده ارائه می‌دهد، از جمله OptiView که اولین سیستم تعویض آینه که در یک اتوبوس به کار رفته را داراست.

مان امپراطور

در هر دو طرف اتوبوس دوربینی وجود دارد که تصویربرداری ۳۶۰ درجه در زمان واقعی را از دو نمایشگر فراهم می‌کند که به راحتی توسط راننده قابل مشاهده است و بنابراین نقطه کور را از بین می‌برد.

در سال 2020 مان سیستم جدیدی را برای کمک به چرخش معرفی می‌کند که حتی از درجه ایمنی بالاتری نیز اطمینان حاصل می‌کند. سیستم کمکی چرخش با سیگنال‌های هشدار فعال و سیستم تشخیص عابر پیاده، نمایشگر محدودیت سرعت و سیستم تشخیص خودکار علائم جاده در هنگام ایمنی استانداردهای جدیدی را برای یک اتوبوس تعیین می‌کنند.

فن‌آوری جدید کمک فنر PCV سوپاپ راحتی Premium و پیکربندی بهینه شده خودرو، راحتی رانندگی، هندلینگ بهتر و ذخایر ایمنی بالاتر را فراهم می‌کند.

تمام این اقدامات فردی MAN Lion's Coach را به وسیله نقلیه‌ای فوق‌العاده جذاب، کارآمد و قابل اعتماد تبدیل کرده است. این ویژگی‌های ایمنی نوآورانه به یک شبکه دیجیتال متصل است و می‌تواند در طیف وسیعی از برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، و کار اپراتورهای اتوبوس را ساده می‌کند.

نسل سوم MAN Lion از زمان معرفی تاکنون جوایز مختلفی از جمله "جایزه بزرگ مربی" در Busworld 2017 و جایزه نوآوری Busplaner 2018 در گروه وسایل نقلیه ناوگان مسافربری و همچنین جایزه طراحی if در سال ۲۰۱۸ و در آخر جایزه اتوبوس سال 2020 را در کارنامه خود داراست.

نسخه R07 نسل سوم که ما امروز به آن پرداختیم، نیز بسیاری از آخرین فناوری‌های ایمنی و تجهیزاتی که نام بردیم را داراست و به همین دلیل از آن بعنوان مدرن‌ترین اتوبوس ایران نام بردیم.

مشخصات فنی

موتور Loh40 D2066 که شش سیلندر است و ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی موتور یورو پنج است. گیربکس نصب شده روی این اتوبوس ZF آلمان مدل تیپ‌ماتیک است که اتوماتیک و بدون کلاچ بوده و ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده اتومات و یا دستی است. همچنین این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی نیز می‌باشد.

محور جلو طبق‌دار مستقل و همراه با محور عقب هر دو ساخت کارخانه مان آلمان است. سیستم تعلیق در محور جلو طبق‌دار مستقل با هوای فشرده و یک بالشتک و یک کمک فنر است. محور عقب دو بالشتک و دو کمک فنر همراه با کنترل ارتفاع الکترونیکی ECAS دارد. همچنین محور جلو و محور عقب دارای قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی هستند.

مان امپراطور

از سیستم ترمز بکار رفته روی این اتوبوس می‌توان به سیستم EBS که شامل ABS یا ترمز ضد قفل، TCS یا سیستم ترمز ضد لغزش است و تمامی چرخ‌ها دیسکی بوده و دارای نشانگر خوردگی لنت است.

ظرفیت ها: تعداد مسافر 26+1+1

ظرفیت مسافر همراه با بار مجاز ۱۸ تن است که ۷۵۰۰ کیلوگرم وزن مجاز وارده به محور جلو و ۱۱۵۰۰ کیلوگرم وزن مجاز وارده به محور عقب است. ظرفیت باک شامل دو باک با مجموع ظرفیت 680 لیتر است.

تجهیزات

سیستم ESP جهت کنترل پایداری اتوبوس، سیستم LGS که برای هشدار تغییر خطوط جاده بکار می‌رود،

سیستم EBA یا سیستم ترمز اضطراری، سیستم ACC یا کروز کنترل تطبیقی و کنترل سرعت هوشمند، و همچنین مجهز به سیستم کروز کنترل جهت کنترل سرعت

امکانات

کولر با قابلیت تنظیم دمای اتومات و دستی و همچنین مجهز به یونیت مجزا برای راننده و مکان استراحت خواب راننده، بخاری درجا با قابلیت برنامه‌ریزی، قهوه جوش، یخجال داخل داشبورد، آینه‌ها برقی مجهز به گرم‌کن، آفتابگیر برقی، سانروف برقی، سیستم صوتی تصویری مجهز به اتصال با USB، AUX و بلوتوث و همچنین همراه با دو عدد ال سی دی ۱۹ اینچی و قابلیت نصب مانیتور پشت صندلی‌ها

ایمنی

کمپانی مان همیشه در مسایل ایمنی چه در اتوبوس و چه در کامیون پیش قدم بوده است. ایمنی و آسایش مسافران این اتوبوس شامل سیستم کمک‌رسان به راننده و مسافرین با توجه به مجهز بودن این اتوبوس به آخرین فناوری‌های ایمنی روز اروپا است. نکته جالب دیگر این است که این اتوبوس اولین اتوبوسی است در ایران که تست واژگونی R66 را از شرکت SGS سویس دارا است. و آخرین نکته صندلی‌های ISIR آلمان است که از بهترین نوع صندلی‌ها از لحاظ آسایش و نرمی هستند و در اتوبوس‌های دیگر نیز این مدل صندلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/2
سلام
خیلی ممنون بابت بررسی این اتوبوس.
1399/9/2
نه والا! اتوبوس درسا اسکانیا خیلی مجهز تر و پیشرفته تر از اینه!
1399/10/10
امپراتور نباید مانیتور وشارژر اختصاصی داشته باشه عایا!!!!
1400/7/9
اتفاقا داره من همین الان سوار یکیشونم
1399/11/9
من مثل اون آبی خریدم مال من هم مانیتور داره هم هندزفری و وای‌فای هم داره
1402/3/2
سلام یک توضيح یا یک کلیپ برای تعویض دنده اتومات و دستیش هم بزار
ایول❤❤❤❤💙💙💙💙💙
1402/6/28
من یک بار با اتوبوس مان سفر رفتم عالی بود