موضوعات داغ

نگاهی به قیمت خودرو در هفته دوم آذرماه، نبود خریدار، رکود در بازار + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از سوی رسانه‌ها، روند کاهشی نرخ ارز در بازار کشورمان آغاز شد که این روند ناشی از خوش‌بینی به آینده و بازگشت آمریکا به برجام بود. همگام با این روند کاهشی، برخی بازارها از جمله بازار خودرو نیز دچار کاهش قیمت شدند و تغییرات مهمی به ویژه در حوزه قیمت خودروهای وارداتی رخ داد.

این روند کاهشی قیمت که بسیاری آن را موقتی می‌دانند، سبب شد تا بازار خودرو بیش از پیش وارد رکود شود و خریداران در انتظار قیمت‌هایی پایین‌تر باشند. از سوی دیگر و با اعمال قرنطینه دو هفته‌ای و بسته بودن مراکز تعویض پلاک و نمایشگاه‌های خودرو، امکان انجام خرید و فروش خودرو وجود ندارد و فعالان بازار به امید بهبود شرایط دست نگه داشته‌اند.

نیسان جوک

با این وجود برخی خریداران از بیم ریزش بیشتر خودروهای میلیاردی خود، سعی در فروش این خودروها حتی به صورت قول‌نامه‌ای دارند چرا که احتمال می‌دهند قیمت این خودروها در آینده بیشتر ریزش کند. لازم به ذکر است که حدود دو سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و در این مدت بسیاری از خودروهای وارداتی در گمرک کشور انبار شده‌اند، علاوه برآن نبود خودروهای خارجی جدید در بازار منجر به افزایش شدید قیمت خودرو وارداتی شده که به طبع آن قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته‌اند.

وقتی چینی‌ها گوی افزایش قیمت را از دیگران می‌ربایند!

افزایش شدید قیمت خودروهای چینی که توسط شرکت‌های خصوصی خودروساز مونتاژ می‌شوند، یکی دیگر از موارد خبرساز طی هفته‌های گذشته بوده است. برای مثال چری تیگو 7 که در ابتدای ورود به بازار با قیمت تقریبی 147 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون در آستانه یک میلیاردی شدن قرار دارد یا جک J4 اتوماتیک کرمان موتور که به عنوان سدانی اقتصادی و اتوماتیک وارد بازار شد، اکنون به قیمت 360 میلیون تومان از سوی کارخانه برای فروش قیمت‌گذاری شده است. لازم است بدانید چری تیگو 7 در بازار به قیمت نهصد میلیون تومان ( 90 میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت کارخانه‌ ) و جک J4 به قیمت 330 میلیون تومان ( 30 میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت کارخانه ) قابل خریداری هستند.

دانگ فنگ H30‌ کراس

افزایش قیمت خودرو بدون تفاوت عمل می‌کند و شامل خودروهای چینی که تولید آن‌ها متوقف شده نیز می‌شود. برای مثال برلیانس H320‌ پارس خودرو با موتور 1.65 لیتری که سال 97 به مبلغ 67 میلیون تومان قابل خریداری بود، اکنون 340 میلیون تومان قیمت دارد. دانگ فنگ H30 کراس ایران‌خودرو نیز که یکی از خودروهای اتوماتیک در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان به شمار می‌رفت، اکنون در نسخه صفرکیلومتر ساخت سال 1398 قیمتی معادل 345 میلیون تومان دارد. لازم به ذکر است که خرید خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده، همواره یک ریسک محسوب می‌شود چرا که امکان دسترسی مناسب به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی در تمامی نقاط کشور برای آن‌ها وجود ندارد.

قیمت کارخانه و بازار همچنان فاصله دارد

در نهایت به خودروهای پرتیراژ و پرفروش داخلی می‌رسیم. با وجود کاهش قیمت بازار طی هفته‌های اخیر و افزایش قیمت رسمی کارخانه طی سه ماه گذشته، همچنان فاصله قابل توجهی میان قیمت بازار و قیمت کارخانه وجود دارد که انگیزه افراد برای سفته بازی را زنده نگه داشته است. برای مثال پژو پارس صفر کیلومتر در کارخانه حدود 121 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو در بازار به قیمت 176 میلیون تومان آگهی می‌شوند. طبیعی است که با افزایش خودروهای صفرکیلومتر تحویلی سری جدید ایران خودرو که سند آن‌ها تا یکسال در رهن کارخانه است، مشتریان توقع دارند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد چرا که امکان انتقال سند خودروهای صفر کیلومتر داخلی وجود ندارد و خرید و فروش تنها به صورت قول‌نامه‌ای ممکن است.

جدول قیمت خودرو در بازار، هفته دوم آذرماه 99:

خودرومدلکارکردقیمت به میلیون تومان
جک S51398صفرکیلومتر635 
هیوندای آزرا2018800 کیلومتر2100
رنو کولئوس201740000 کیلومتر2800
بی ام و X42017صفرکیلومتر4400
هیوندای سانتافه2017صفرکیلومتر2400
هایما S713979000 کیلومتر655
رانا1399صفرکیلومتر184
سمند ال ایکس1399صفرکیلومتر170

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/9
tiggo147 miliyon bood serato100 milyon va mazda 3 120 bod
1399/9/13
این همه قیمت های نجومی رو میذارید یه آمار هم از میزان فروششون طی امسال بذارید ببینیم چند نفر حاضرند با چنین قیمت‌هایی ماشین بخرن.