موضوعات داغ

آیا احساس پیری می‌کنید؟ لامبورگینی دیابلو تازه 30 ساله شده است!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اینکه جوانان در شرایط امروزی احساس کهنسالی کنند، به هیچ عنوان موضوع عجیبی نیست. مشکلات شدید، بحران‌های اقتصادی و سرعت خیره کننده تغییرات در دنیا موجب شده تا بسیاری از افرادی که جوان محسوب می‌شوند، احساس پیری کنند. گذر زمان مساله عجیبی است و فکر کردن به این موضوع که سی سال از عرضه لامبورگینی دیابلو گذشته، کمی تکان دهنده خواهد بود.

ژانویه 1990 زمانی بود که برای نخستین برا لامبورگینی دیابلو توسط این شرکت ایتالیایی به تولید رسید. موفقیت گسترده لامبورگینی دیابلو سبب شد تا مسیر پیشرفت برای گاو خشمگین ایتالیایی هموار شود و سوپراسپرت‌های دیگری را از این برند شاهد باشیم. طراحی گوه‌ای مانند لامبورگینی دیابلو نیز به زبان طراحی مشترک خودروهای لامبورگینی طی سه دهه اخیر تبدیل شده است.

لامبورگینی دیابلو

پروژه توسعه و تولید لامبورگینی دیابلو از سال 1985 و با اسم رمز 132 آغاز شد. برای این پروژه از یک موتور 12 سیلندر وی شکل 5.7 لیتری به قدرت 485 اسب‌بخار و گشتاور 580 نیوتن‌متر استفاده شد. لامبورگینی دیابلو پس از تولید با ثبت رکورد سرعت 325 کیلومتربرساعت، تا سال‌ها سریع‌ترین خودرو جهان بود. شیشه‌های برقی، تریم چرمی کابین و سیستم تهویه مطبوع از جمله امکانات لامبورگینی دیابلو بودند و این خودرو فاقد فرمان برقی یا سیستم‌های کمکی رانندگی بود.

در سال‌های بعدی لامبورگینی خط محصول دیابلو را توسعه داد و سه محصول جدید از سری دیابلو را به بازار عرضه کرد. دیابلو VT در سال 1993 عرضه شد که مجهز به فرمان برقی و سیستم‌های کمکی راننده بود. دیابلو SV در سال 1995 با موتوری قوی‌تر به توان 510 اسب‌بخار رونمایی شد. در همان سال نیز لامبورگینی دیابلو VT رودستر عرضه شد که نمونه سقف بازشونده این خودرو بود.

دوران لامبورگینی دیابلو پس از یک دهه و در سال 2000 به پایان رسید، یعنی زمانی‌که لامبورگینی توسط گروه آئودی خریداری شد. در سال 2001 لامبورگینی مورسیه لاگو جایگزین دیابلو شد که دوران رشد این برند را در دهه اول قرن 21 ام ادامه داد. آخرین نسخه از لامبورگینی دیابلو نیز در سال 1999 با پیشرانه قوی‌تری به بازار عرضه شد که 529 اسب‌بخار قدرت و 605 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌داد و تجهیزات بیشتری از جمله سیستم ترمز ضد قفل را نیز در خود جای داده بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد