موضوعات داغ

شب سیاه مرسدس، صعود پرز با ریسینگ پوینت به عرش، بخت بلند اوکون و استرول

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

انتخاب یک استراتژی عجیب و با خطر بالا از جانب مرسدس در زمان خودروی ایمنی، باعث شد به سادگی سکوی گرندپری بحرین را از دست بدهند. سرجیو پرز برای اولین بار توانست در دوران حرفه‌ای خود در فرمول یک برنده یک گرندپری شود و نشان داد که ریسینگ پوینت آدم قابلی را از دست داده است. استبان اوکون و لنس استرول بدون شک خوش شانس‌ترین رانندگان امشب بودند که به دنبال پنچری جورج راسل توانستند بر روی سکو بایستند.

پیست 3.543 کیلیومتری سخیر در طرح جدید خودش امشب شاهد شگفتی عجیبی بود. 87 دور متفاوت و عجیب و پر از حادثه‌های غیر منتظره که از پیچ یکم تا یازدهم این پیست گواه بر این موضوع بودند. با هم مسابقه امشب را لحظه به لحظه بررسی می‌کنیم.

خط استارت مسابقه بار دیگر توسط مرسدس‌های سیاه قفل شده بود. بوتاس با کسب پول پوزیشن در تعیین خط روز شنبه در رده 1 ایستاده بود و هم تیمی او جورج راسل که به دنبال ابتلای قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان، لوئیس همیلتون به ویروس کووید 19 جایگزین او شده بود در رده دوم قرار داشت. مکس ورشتپن برای سیزدهمین بار در این فصل از رده سوم استارت می‌زد و لکلرک از فراری در رده 4 قرار داشت. از نکات جالب رده سیزدهم استارت برای سباستین فتل بود که در جدول رده بندی رانندگان این فصل نیز در رده 13 ایستاده است.

با آغاز مسابقه از همان ابتدا هیجان زیادی به تماشاچی تزریق شد. راسل با یک استارت تماشایی و فوق العاده خودش را به رده اول رساند و جنگ بر سر رده دوم را برای هم تیمی‌اش بوتاس گذاشت تا مجبور به نبرد بی امانی با سرجیو پرز، مکس ورشتپن و چارلز لکلرک باشد. چکو که با استارتی بی نظیر خودش را از رده ششم به آنجا رسانده بود توانست در پیچ دو رده سوم را بدست بگیرد اما در شرایطی که سعی داشت از بوتاس نیز عبور کند با برخورد به چرخ جلو سمت چپ لکلرک چرخید و در عین حال چرخ فراری نیز شکست، از طرف دیگر مکس برای گریز از برخورد از پیست خارج شد اما نتوانست بر روی شنهای کنار پیست ماشین را کنترل کند و مستقیم به داخل دیواره کنار پیست رفت و بعد از او هم لکلرک در کنارش به دیوار برخورد کرد. تمام این اتفاقات در پیچ چهارم افتاد و پرز هم که پنچر شده بود به رده آخر سقوط کرد و مجبور به انجام بک پیت استاپ زود هنگام شد. همیشه امید هست و نباید تسلیم شد. به رده آخر توجه داشته باشید.

تصادف پرز - لکلرک در پیچ 4 گرندپری سخیر 2020
خودروی ایمنی 6 دور در پیست ماند و در دور هفتم این راسل بود که باید مسابقه را آغاز می‌کرد. آخرین باری که او از پشت خودروی ایمنی خواست مسابقه را آغاز کند، قبل از خروچ آن به سمت چپ پیچید و به دیواره برخورد کرد و در شرایطی که داشت اولین امتیاز خودش و تیمش ویلیامز را کسب می‌کرد، کلا از مسابقه خارج شد. ولی این بار عالی آغاز کرد و اشتباه نکرد.

پس از شروع مجدد، ساینز به دلیل داشتن لاستیک سافت، توانست لحظه‌ای از بوتاس که با لاستیک مدیوم مسابقه را آغاز کرده بود، عبور کند. برای بوتاس کافی بود که با 15 امتیاز بیشتر نسبت به مکس ورشتپن مسابقه را تمام کند تا خیالش برای کسب رده دوم در جدول کلی رانندگان پیش از مسابقه آخر در ابوظبی راحت باشد.

راسل اولین دور سریع را به نام خودش ثبت کرد و توانست 0:58.160 ثانیه را ثبت کند.

برخورد پرز و لکلرک تحت بررسی قرار گرفت و احتمالا بعد از مسابقه نتیجه آن اعلام خواهد شد.

تا دور بیستم همه چیز آرام و بدون تلاطم پیش می‌رفت، تا اینکه آلبون توانست خیلی راحت از لاندو نوریس عبور کند و به دنبال او پرز که از رده آخر شروع کرده بود او هم از نوریس رد شد و به رده‌های امتیازی رسید. پرز به رده‌های امتیازی رسید!

در دور 24 راسل مجددا دور سریعی را به نام خودش ثبت کرد که بلافاصله هم تیمی او بوتاس در دور بعدی این زمان را کاهش داد. اما نکته جالب در این دور، باز شدن فاصله 12 ثانیه‌ای با مکلارن در رده سوم بود که راننده آن کارلوس ساینز بود.

در دور 26 رایکونن 1 دور لپ شد و راسل مجدد دور سریع 0:57.975 ثانیه را به نام خود ثبت کرد. در دور 27 رایکونن، مگنوسن و جیوویناتزی یک دور لپ شده بودند.

از این دور تیمها شروع به تعویض لاستیکها کردند، و کویات توانست دور سریع پیست را با زمان 0:57.580 به نام خود ثبت کند.غیر از ورود و خروج خطرناک گسلی و ساینز به هنگام پیت استاپ، همه چیز در مسابقه آرام پیش می‌رفت و کماکان مرسدس‌ها با تیمهای دیگر فاصله خود را زیاد می‌کردند. نزدیکترین راننده به آنها لنس استرول 24 ثانیه بود که در رده سوم دور می‌زد و بوتاس نیز با راسل فاصله‌ای در حدود 3 ثانیه داشت.

از نکات عجیب ترکیبات لاستیکهای این فصل این بود که استرول توانسته بود با لاستیک سافت 43 دور بزند در حالیکه استبان اوکون با 40 دور بر روی مدیوم مجبور شد تا برای تعویض لاستیک اقدام کند. اوکون بعد از پیت سریعتر شد و توانست از استرول عبور کند. آنها در رده نهم و دهم قرار داشتند. به رده‌ها توجه کنید. نهم و دهم!

پرز حالا در رده سوم بود و با مرسدس‌ها در فاصله 27 ثانیه‌ای قرار داشت. اوکون در این لحظه که دور 46 بود سریعترین دور را ثبت کرد و راسل با 46 دور استفاده از لاستیک مدیوم به پیت آمد و با هارد به مسابقه برگشت. بوتاس تا دور 50 دوام آورد و در نهایت مجبور شد تا برای تعویض لاستیک اقدام کند. او هم با هارد برگشت و حالا فاصله به 6 ثانیه کاهش یافت.

87 دور پایان خوش برای راسل و بوتاس با رده 1-2 و سومی هم برای پرز، در دور پنجاهم. اما واقعا بعد از دیدن مسابقه امشب کسی خواهد گفت فرمول یک هیجان ندارد؟ آیا کسی هست که از پیش اعتقاد داشته باشد که در این شرایط پیروزی مرسدس قطعی است؟ فقط کسانی که با فرمول یک آشنایی ندارند اینگونه فکر می‌کنند.

نیکلاس لطیفی در دور 55 دچار مشکل موتوری شد ابتدا در سکتور 2 و 3 پرچم زرد داده شد اما بلافاصله تبدیل به خودروی ایمنی مجازی شد و اینبار سباستین فتل از شانس بدست آمده برای تعویض لاستیک استفاده کرد و به پیت وارد شد اما باز هم مکانیکهای فراری نشان دادند که استاد زدن گل به خودی هستند و تمام نقشه فتل را نقش بر آب کردند که از این زمان نتواند استفاده کند و در کنار آنها هم ناظرین در حالی که مکانیکها سرگرم کلنجار با لاستیک فتل بودند ماشین ایمنی مجازی را متوقف کردند این توقف تنها برای فتل از دست دادن رده به همراه داشت.

بوتاس دو دور پشت هم زمان سریع پیست را ثبت کرد و فاصله‌اش را با راسل به 5.4 ثانیه کاهش داد. همه چیز آرام و منطقی ادامه داشت تا اینکه در دور 62 جک آیتکین تمام معادلات را برهم زد. او در پیج 11 بر روی کرو رفت و چرخید و باله جلوی او به دیواره برخورد کرد و جدا شد. او بلافاصله از همانجا به داخل پیت رفت تا باله را تعویض نماید اما باله بجا مانده بر روی سطح پیست در ابتدای مستقیمی اصلی باعث شد که خودروی ایمنی به پیست وارد شود.

مرسدس در یک تصمیم عجیب و خطرناک اقدام به یک پیت استاپ دو ماشینه کرد و هر دو راننده خود را به پیت فراخواند. با توجه به فاصله کافی با پرز در ریسینگ پوینت، اگر همه چیز درست پیش می‌رفت هر دو در انتهای مسابقه با فاصله زیاد و با خیالی آسوده به لاستیکها فشار وارد می‌کردند و 1 -2 دیگری را برای مرسدس به ارمغان می‌آوردند علاوه بر آن راسل اولین امتیاز خود را می‌توانست با پیروزی در گرندپری و امتیاز سریعترین دور کسب کند، اما همه چیز نه تنها درست پیش نرفت، بلکه کلا هیچ چیزی درست پیش نرفت.

اولین پیت استاپ برای راسل با دست پاچگی زیاد مکانیکها همراه بود در حدی که ست لاستیک هایی که بارکد آنها متعلق به والتری بوتاس بود را بر روی خودرو او نصب کردند و او از پیت خارج شد. به دنبال او بوتاس وارد پیت شد و لاستیک جلو سمت چپ گیر کرد و باز نمی‌شد. حرارت به حدی بالا بود که بعد از خارج کردن لاستیک شعله‌های آتش از ترمز به بیرون زبانه می‌کشید. همین باعث شد که زمان برای بوتاس طولانی شود و لاستیک های او که دیگر برای او نبودند، رده‌هایی بود که او از دست می‌داد. او در رده چهارم از پیت خارج شد. اما به دنبال خروج او راسل به پیت برگشت تا تعویض لاستیک او کامل شود و ست لاستیک صحیح بر روی خودرو او نصب شود.(در پی این اشتباه تیم مرسدس مبلغ ۲۰.۰۰۰ یورو جریمه نقدی شده اما برای جورج راسل هیچ جریمه ای در نظر گرفته نشد) این حرکت هوشمندانه مکانیکهای مرسدس، باعث شد که راسل هم در رده پنجم به پیست برگردد. زمان به سرعت در پشت خودروی ایمنی سپری می‌شد و دورها کاهش می‌یافت اما خودروها اجازه عبور نداشتند. 3 دور طول کشید تا خودروهای لپی توانستند به روال عادی مسابقه بازگردند. سرانجام در دور 68 خودروی ایمنی از پیست خارج شد و پرز با یک شروع عالی همان ابتدا از اوکون و استرول که حالا دوم و سوم بودند فاصله گرفت. راسل طوفانی شروع کرد و بدون داشتن دی آر اس توانست از بیرون پیچ از هم تیمی‌اش که لاستیک سخت‌تر و کهنه تری نسبت به او داشت عبور کند و در پیچ یک از استرول هم عبور کرد و خیلی زود به رده سوم رسید.

بعد از ریسینگ پوینت نوبت رنوی اوکون بود که توسط راسل مورد حمله قرار گیرد و به زیبایی در دور 73 از اوکون رد شد و سریعترین زمان پیست را با 0:56.393 ثانیه به نام خود ثبت کرد. حالا او در فاصله 2.7 ثانیه‌ای از پرز قرار داشت و به سرعت هم این زمان را کاهش می‌داد.

.

جورج راسل بعد از گرندپری سخیر 2020
در همین هنگام بوتاس دچار مشکل شد و رده از دست داد و تا رده هشتم سقوط کرد و شب سیاه مرسدس با پنچری راسل کامل شد و این تیرگی به حدی زیاد شد که او به رده 15 بعد از خروج از پیت سقوط کرده بود. این بار او با سافت برگشت و تلاش زیادی کرد و تا رده‌های امتیازی خود را بالا کشید و توانست هم امتیاز رده و هم سریعترین دور پیست را کسب کند.

سکوی گرندپری سخیر 2020
اما دور آخر پر از شگفتی بود. سرجیو پرز برای اولین بار در دوران حرفه‌ای حضورش در فرمول یک موفق به فتح رده اول یک گرندپری شد و استبان اوکون و لنس استرول نیز با خوش شانسی توانستند رده‌های دوم و سوم را کسب کنند. این اولین سکوی دو ماشینه ریسینگ پوینت بود و طبعا در انتها این سوال مطرح خواهد شد، آیا از دست دادن سرجیو پرز تصمیم درستی بود؟ در توانایی و شایستگی سباستین فتل اصلا شکی وجود ندارد. او قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان است اما لنس چطور؟

خبر فوری

در آخرین لحظه نتیجه بررسی برخورد چارلز لکلرک و سرجیو پرز اعلام شد و راننده فراری در این برخورد مقصر شناخته شد و 3 رده جریمه دریافت کرد.

جدول رده بندی رانندگان پس از گرندپری سخیر 2020 بصورت زیر است:

جدول رده بندی رانندگان گرندپری سخیر 2020

جدول رده بندی رانندگان گرندپری سخیر 2020

جدول رده بندی قهرمانی رانندگان فصل 2020

جدول رده بندی قهرمانی رانندگان فصل 2020

جدول قهرمانی سازندگان فصل 2020

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد