موضوعات داغ

احتمال ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه، رکود سنگین در بازار

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

مرتضی شجاعی کارشناس خودرو در خصوص دلایل اعتراض پیش خریداران قرعه کشی های اخیر عنوان داشت که اکثر این اعتراضات در مورد افزایش فصلی قیمت های کارخانه ای محصولات است که در زمان قرعه کشی پیش بینی نشده بود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از تسنیم، این کارشناس خودرو افزود: کمی بعد از قرعه کشی های پیش فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، شورای رقابت از افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبر داد و این موضوع باعث گلایه مشتریانی که خودرو را به نرخ روز تحویل می گیرد، شده است.

شجاعی در ادامه با بیان اینکه مهم ترین اعتراض این دست از مشتریان، سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریدار در کنار افزایش فصلی قیمت ها است، بیان داشت: خودروساز نباید پس از قبول سود مشارکت صفر شروع به افزایش قیمت ها آن هم 3 ماه یکبار کند. با اجرای این طرح مصرف کنندگان واقعی که در بین برندگان قرعه کشی های اخیر بوده اند با افزایش فصلی قیمت خودرو دچار تنش و کسری بودجه خواهند شد.

وی با اشاره به نقره داغ شدن پیش خریداران و برندگان قرعه کشی های اخیر، گفت: این دسته از خریداران اکنون باید قیمت های بالاتری نسبت به قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه بپردازند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی بیشتر از خودروهای خانواده پژو می شوند که این مورد باعث گلایه این دسته از مشتریان شده است.

این کارشناس خودرو در ادامه اظهار داشت: البته با توجه به ایجاد کمپین های اعتراضی نسبت به ارسال دیرهنگام دستورالعمل ها مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند خودرو را با قیمت تابستان تحویل بگیرند، اما بهتر برای رفع اعتراض تمامی متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه تدبیری اندیشیده شود.

شجاعی تاخیر در تحویل خودروها را ناشی از معطلی تعیین قیمت در شورای رقابت یا تعلل خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی دانست و گفت: به عنوان مثال پیش خریداران ساینا S باید ساینای معمولی آن هم با نرخ های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند، در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساسا خودروساز اعلام کرده توان تحویل خودرو را ندارد.

این کارشناس خودرو در ادامه پیشنهاد داد: منطق حکم می کند که پیش خریداران با توجه به افزایش نرخ 3 ماه یکبار خودرو، این امکان را داشته باشند تا با آورده اولیه و بر اساس نرخ خودرو در زمان واریز وجوه اولیه مالک خودرو شوند و برای تملک خودرو نیز الباقی قیمت خودرو را به نرخ روز واریز کنند.

شجاعی در پایان در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: با توجه به ریزش قیمت ها در بازار و مقاومت برخی افزاد ذی نفع در برابر کاهش قیمت های کارخانه ای این امکان وجود دارد که نرخ قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد و رکودی مشابه سال 94 و 95 دوباره رخ دهد. البته این اتفاق برای برخی از محصولات که دارای قیمت گزافی در کارخانه هستند سریع تر رخ می دهد و به دنبال آن پیش خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/25
ساینای اس پیش خرید کردم. سایپا دروغ گفته. نه تحویل داده نه با قیمت موقع خرید قراره بده. شورای رقابت و سایپا ما رو بیچاره کردن. سود مشارکت صفر و حتی خبری از دعوت نامه هم نیست. تحویل آذرماه هستم هنوز دعوتامه هم نداده. آخه مگه یه ساینا چی داره؟ میخوان با شرکتهای بزرگ دنیا هم رقابت کنن. جمع کنید خودتونو
1399/9/25
سلام
بنده در بهمن 98 اقدام به پیش خرید سایپا 151 با پیش پرداخت 18700000 تومان نمودم که قيمتش اون زمان حدود 40 میلیون بود
حالا دز آخر آبان 99 در دعوت نامه قيمت خودرو 91 میلیون تعیین شده در صورتیکه زمان ثبت نام، بنده با 40 میلیون ميتونستم 151 بخرم و حالا بعد از 10 ماه با قيمت 91 میلیون تومان
مسئولیت این ضرر مشتریان بعهده کیست؟؟؟؟
1399/9/26
تا امثال شما ها وجود دارن اوضاع همینه! حالا بدویید تو صف😏