موضوعات داغ

قیمت خودروهای برقی بزودی کاهش پیدا خواهند کرد، تاثیر گستردگی تکنولوژی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مطابق گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت پکیج باتری خودروهای الکتریکی تا سال 2023 میلادی به 101 دلار به ازای هر کیلووات ساعت خواهد رسید و این مساله تاثیر قابل توجهی بر افت قیمت خودروهای برقی خواهد داشت، چرا که عمده بخش قیمتی خودروهای الکتریکی را باتری‌های آن‌ها به خود اختصاص داده‌اند. در صورت چنین رویدادی، قیمت خودروهای الکتریکی در حد خودروهای درون‌سوز کاهش پیدا خواهد کرد و بنابراین استقبال بهتری از خودروهای الکتریکی صورت می‌گیرد، علاوه برآن خودروسازها نیز می‌توانند با تکیه بر فرآیند تولید مقرون به صرفه، تیراژ تولید را افزایش دهند.

بخش عمده افت قیمت پکیج باتری‌ها طی دهه آتی میلادی، ناشی از ورود باتری‌های حالت جامد به بازار خواهد بود. بلومبرگ در گزارش خود به این باتری‌ها اشاره کرده و یادآور شده است که تا سال 2030 میلادی، قیمت هر پکیج باتری به 58 دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

مدت زمان زیادی است که خودروهای برقی در کنار خودروهای درون‌سوز در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسند. دولت‌ها برای افزایش فروش خودروهای برقی معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته‌اند و حتی ممکن است استفاده از ایستگاه‌های شارژ را رایگان کرده باشند. از سوی دیگر هزینه نگهداری یک خودرو برقی به مراتب کمتر از خودرو درون سوز خواهد بود. با این حال برچسب قیمتی گران‌تر خودروهای الکتریکی مانع از ایجاد میل به خرید در مشتریان می‌شود.

با این وجود بلومبرگ در گزارش خود ابراز امیدواری کرده است که کاهش قیمت پکیج باتری‌ها، منجر به کاهش هزینه تمام شده تولید خودروهای برقی شده و تیراژ تولید آن‌ها افزایش یابد. طبیعی است که مطابق اصول پایه اقتصاد، در صورتی که قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا کند و تولید در مقیاس بزرگتری انجام شود، قیمت تمام شده برای مشتری ارزان‌تر خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد