موضوعات داغ

خبرهای کوتاه از دنیای فرمول یک

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مرسدس اعلام کرد که تنظیمات خودروی مرسدس در ابوظبی مناسب اجرای دونات نبود

همانطور که می‌دانید اجرای دونات پس از پیروزی در مسابقات فرمول یک تبدیل به یک سنت شده است و دو راننده تیم مرسدس پس از گرندپری ابوظبی 2020 نیز اقدام به انجام آن کردند. اما آیا دونات به خودروهای فرمول یک آسیب خواهد رساند؟

جیمز وولز مدیر استراتژی موتوراسپرت مرسدس درباره دونات اجرا شده در یاس مارینا گفت که این حرکت قابلیت آسیب رساندن به خودرو را دارد زیرا انجام این حرکت برای بطور دائم برای گیربکس و موتور می‌تواند مشکل‌زا باشد و با این تنظیمات سازگار نیست. اما خوب این ماشین پس از این مسابقه از رقابتها خارج خواهد شد و حتی خودرویی که تمرینات آخر هفته گذشته بین فصلی استفاده شد با قطعات دیگری ساخته شده است و این دو خودروی مسابقه نبودند.

سباستین فتل

در نهایت فتل می‌تواند به حساب بانکی‌اش نگاه کند و بخندد

ژاک ویلونوو، آخرین فصل حضور سباستین فتل در فراری را دردناک توصیف کرد اما معتقد است که او هنوز هم میلیونها دلیل برای خوشحالی دارد.

همانطور که همه می‌دانیم این آخرین فصل حضور قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان در تیم فراری بود و او از سال 2021 برای آستون مارتین پا به مسابقات خواهد گذاشت. این فصلی که گذشت پایان چندان خوشی برای فتل نداشت و او در رده سیزدهم جدول رانندگان فصل جای گرفت، اما در نهایت آن چیزی که برای فتل در انتهای این فصل باقی ماند، حساب بانکی او است که پر شده است. او پس از همیلتون به عنوان دومین راننده پر درآمد فرمول یک شناخته می‌شود اگرچه برای عقد قرار داد با آستون مارتین میزان قابل توجهی رقم خود را کاهش داد. او در فراری برای یک سال 37 میلیون پوند دریافت کرد و در تیم جدیدش رقم 14 میلیون پوند تعیین شده است.. فراموش نباید کرد که او با تمام نامهریانیهایی که از فراری در طول فصل گذشته دید حالا بعد از جدایی تنها جنبه شاد فصل 2020 در نگاه به حساب بانکی خود خواهد داشت.

لوئیس همیلتون - فرناندو آلونسو

فرناندو آلونسو می‌گوید که عملکرد همیلتون از همه بهتر بوده است

عده‌ای معتقدند که عملکرد لوئیس همیلتون، قهرمان 7 دوره مسایقات فرمول یک جهان بخاطر داشتن ماشین برتری است که مرسدس در اختیار او قرار داده است. اما فرناندو آلونسو با این نظر مخالف است و معتقد است که اینچنین نیست. او معتقد است هم تیم همیلتون نیز شرایط مشابهی دارد اما این همیلتون است که عملکرد بهتری نسبت به او و سایر رقبا دارد. او تحمل آخر هفته بد را ندارد و در اوج قرار دارد. ممکن است خیلی از مردم با آن ماشین بتوانند برنده یک گرندپری باشند و به قهرمانی برسند. این در مورد لوئیس معنی بدی نمی‌دهد و او یک قدم جلوتر از سایرین است.به عقیده آلونسو او در زمان مناسب در ماشین مناسب قرار دارد. این در فرمول یک همیشه مهم بوده است و زمانی که در آن مکان قرار داشته باشید، باید مجری باشید و لوئیس بهتر از هر کسی این کار را انجام می‌دهد. او گفت که امیدوار است که بتوانند با همیلتون رقابت کنند اگرچه این بزودی در دسترس نخواهد بود.

خودروی V10 رنو RS25

توتو وولف مدیر تیم مرسدس معتقد است که فرمول یک باید در خصوص جذابیت نمایش رنو RS25، تجزیه و تحلیلی انجام دهد.

در هفته‌ای که گرندپری ابوظبی برگزار شد پیش از مسابقه، رنو که این روزها آماده می‌شود تا تیم را با نام جدید آلپاین برای فصل 2021 معرفی نماید برای نمایش دوران شکوه و اوج تیم در 2005، با خودروی V10 و رانندگی فرناندو آلونسو به پیست آمد و یاد و خاطره آن صدای گوش نواز خودروهای ان زمان را برای همگان زنده کرد. این خودرو و هم ردیفانش مطمئنا دیگر به پیستهای فرمول یک بازنخواهند گشت زیرا که خط مشی فیا و فرمول یک حرکت به سمت خودروها با موتورهایی هست که عاری از تولید کربن باشند، اما یک نکته دراین نمایش قابل تامل بود و آن جذابیت است. این نمایش بطور حتم نشان داد که نسل فعلی با وجود سرعت و رکورد شکنی، در پیست جذابیت آن نسل را ندارند و از خودروی RS25 نیز 150 کیلوگرم سنگین‌تر هستند. این دقیقا همانجایی است که وولف معتقد است این خودرو یادگار گذشته است، بخاطر تند و تیز بودن اینطور به نظر می‌رسد که سریعتر است. حتی در تصاویر بی صدا هم جذاب به نظر می‌رسید. باید تجزیه و تحلیلی بر روی اینکه چرا چنین جذابیتی دارد انجام داد.

مرسدس - مک‌لارن

همیلتون امیدوار است که تیم سابق او، مک‌لارن بتواند در رقابتهای تیمی همراه با موتور مرسدس برای کسب قهرمانی سازندگان در 2021 رقابت نماید.

در سال 2020 مک‌لارن با موتور رنو برای اخرین بار حضور پیدا کرد و برای سال آینده آنها با مرسدس برای تامین موتور قرارداد منعقد کرده‌اند. آنها تلاش زیادی انجام دادند تا اینکه سرانجام توانستند امسال در بین سازندگان رده سوم را در انتهای فصل کسب نمایند. لندو نوریس در یاس مارینا تنها 0.2 ثانیه کندتر از سریعترین مرسدس مسابقه را به پایان برد و این تنیجه امید به کسب نتیجه بهتر در صورت داشتن موتور قویتر را نوید می‌دهد. همیلتون امیدوار است که تیمی که او را به اولین قهرمانی جهانش در سال 2008 رساند می‌تواند امسال به دو تیم مرسدس و ردبول در رقابتهای سازندگان بپیوندد و این مبارزه را به یک مبارزه سه جانبه برای کسب این قهرمانی تبدیل نماید. او از اینکه آنها این تغییر را در موتور خود برای سال آینده دارند ابراز خوشحالی کرد.

دنیل ریکاردو

دنیل ریکاردو تائید کرده است که پس از گفتگو با مدیر عامل مک‌لارن ریسینگ، زاک براون، در حال کار بر روی حضور در بثراست 1000 است

بثراست 1000 مسابقه 1000 کیلومتری اتوموبیلرانی است که در ایالن نیوساوث ولز استرالیا برگزار می‌شود.

دینل ریکاردو راننده استرالیایی فصل پیش رنو، برای فصل 2021 به مک‌لارن آمد تا صندلی خالی کارلوس ساینز که به فراری نقل مکان کرد و جایگزین سباستین فتل شد، سریعا پر شود. او اعلام کرد که قبلا در خصوص حضور در مسابقه مذکور با براون صحبت کرده بوده است و در حال حاضر دارد برای آن خود را آماده می‌سازد. او اعلام کرد که به حضور در مسابقات لومانز و دیتونا علاقمند است و این شاید کمی با نظر مدیران فرمول یک متفاوت باشد. او در فصل 2020 با رنو توانست دوبار بر روی سکو قرار گیرد و این اولین سکوی تیم رنو پس از بازگشت به فرمول یک در 2016 بود که بین 3 تیم برتر قرار گرفت. در جریان گرندپری ایمولا او یکی از معروفترین جشنهای هانی باجر را انجام داد و شامپاین در کفش خود ریخت و همیلتون نیز از آن نوشید که او آن را امضا کرد و در جریان گرندپری بعدی آن کفش را به همیلتون هدیه داد. او در خصوص این کار گفت:

در واقع من چون لوئیس اول از آن نوشید، آن کفشی را که او از آن نوشیده بود امضا کردم و در مسابقه بعدی به وی دادم، بنابراین او هم اکنون چیزی پرمعناتر از 7 عنوان جهانی دارد.

کادر فراری در 2020

لورنت مکیس، مدیر ورزشی، سباستین فتل علی رغم اینکه می‌دانست در پایان سال 2020 فراری را ترک خواهد کرد، تیم را دور هم جمع کرد.

در انتهای فصل 2020 امید کمی برای فراری وجود داشت تا بتوانند به رده سوم سازندگان فصل دست یابند اما این امید تبدیل به یاس شد و تحقق پیدا نکرد. آنها پس از اینکه در ابوظبی با هیچکدام از خودروها امتیازی کسب نکردند ناچار با رده ششم در جمع سازندگان به کار خود پایان دادند که این ضعیفترین نمایش آنها از سال 1980 در فرمول یک بود. این گرندپری جایی بود که بعد از 6 سال به همکاری فراری و فتل یا یکدیگر خاتمه داد و او با 14 پیروزی در مدت حضورش در این تیم، سومین راننده موفق فراری در تمام دورانها لقب گرفت. مکیس بعد از گرندپری ابوظبی ضمن غیر عادی خواندن آن یکشنبه به دلیل آخرین مسابقه سب، بخاطر آنچه که در آن 6 سال برای فراری انجام داده است تشکر کرد. او به این نکته اشاره کرد با اینکه فتل پیش از شروع فصل 2020 می‌دانست در 2021 با تیم نخواهد بود اما باز هم در ظرایط سخت در کنار تیم بود و آنها را گرد هم جمع کرد. او متذکر شد که فتل در 2020 شرایط سختی را پشت سر گذاشت.

ردبول

هیچ حامی مالی جدیدی برای 2021 در ردبول جایگزین آستون مارتین نخواهد شد

کریسین هورنرمدیر تیم فرمول یک ردبول اعلام کرد که تیم به دنبال هیچ حامی مالی جدیدی برای جایگزینی آستون مارتین برای فصل 2021 نیست. آستون مارتین پیش از فصل 2018 حامی مالی این تیم شد و این دو همچنین در پروژه هایپرکار والکایر با هم کار کرده‌اند.

سال گذشته لاونس استرول مالک ریسینگ پوینت سهام شرکت سازنده خودروهای لوکس انگلیسی را خریداری کرد و آستون مارتین اکنون در حال بازگشت به دنیای فرمول یک است و این تیم نیز برای 2021 نام خود را تغییر خواهد داد. توافق شده بود که قرارداد حمایت مالی از ردبول، فسخ شود اما ردبول به با این وجود به دنبال حامی مالی جدید برای تیم در سال 2021 نیست حتی اگر نام تجاری آستون مارتین از روی ماشینهای ردبول حذف شود. هورنر اعلام کرد که اسپانسرهای جدیدی برای سال 2021 خواهند داشت که در زمان خود معرفی خواهند شد.

پیر گسلی

بازگشت گسلی به ردبول، یک ناممکن

کارون چاندوک، راننده سابق فرمول یک، بعنوان یک صاحب نظر معتقد است که پیر گسلی برای نمایش خود نیاز دارد که از فصل 2021 استفاده نماید. گسلی راننده‌ای بود که توسط رنو انتخاب شد تا پس از رفتن ریکاردو از ردبول جایگزین او در تیم ردبول شود، اما این حضور فقط 12 مسابقه طول کشید و او به آلفاتائوری که آن زمان توروروسو شناخته می‌شد برای 9 مسابقه باقیمانده فصل بازگشت تا فصل 2019 را در تیم سابق خود به اتمام رساند.

این راننده فرانسوی علی رغم عملکرد نسبتا خوبی که در فصل 202 داشت هیچگاه بعنوان گزینه جایگزینی آلکس آلبون در تیم ردبول انتخاب نشد، اما آیا جایی برای او غیر از تیم ردبول وجود دارد؟

چاندوک او را ششمین راننده در میان 10 راننده برتر 2020 می‌داند و حدس می‌زند که باید برای او جایی غیر از ردبول در فرمول یک وجود داشته باشد. او معتقد است کسب سکوی مونزا توسط او در فصل 2020، نمایش خوبی از او بوده است اما با توجه به اینکه او دیگر مورد توجه ردبول نیست و با توجه به شایعات موجود در خصوص علاقمندی تیم آلپاین به او، باید دید که در آینده و عملکرد او در فصل 2021 چه چیزی در دنیای فرمول یک در انتظار او خواهد بود.

فرمول یک

معرفی سوختهای پایدار برای جلسات آزمایشی فرمول یک توسط فیا

معضل ازدیاد کرین و تهدیدات زیست محیطی سببب شده است که تمام دنیا برای حفظ طبیعت و محیط زیست اقدامات متفاوت اما همسویی را در این خصوص انجام دهند. فرمول یک و دنیای موتوراسپرت نیز، از این مقوله مستثنی نیست و فیا هم همگام با دنیا در این خصوص همسو شده است.

فیا اولین محموله سوختی 100% پایدار خود را برای تولیدکنندگان موتور را ارسال کرده است. فیا برنامه‌هایی برای خنثی سازی اثر کربن در سال 2021 منتشر کرده است و قصد دارد تا سال 2023 میزان کرین تولیدی را به صفر برساند. فیا در تلاش است تا در ایجاد آینده‌ای سبز برای مسابقات اتوموبیلرانی پیشگام باشند. فیا اعلام کرده است که اولین بشکه‌ها برای شروع آزمایشات تولیدکنندگان موتور به آنها تحویل شده است با این هدف که تامین کنندگان فرمول یک به تولید سوختهای زیست محیطی خود ادامه دهند، این به این دلیل است که استفاده از این سوخت بخشی از ملزومات نسل جدید موتور جدید برقی است که تا سال 2026 در پیستها باید مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد