موضوعات داغ

خودرو در بورس عرضه نمی شود! مخالفت وزیر صمت با طرح اخیر ساماندهی بازار خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران خودرو با نام تارا در خصوص عرضه خودرو در بورس که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده، عنوان داشت که عرضه خودرو در بورس منطقی نیست و نظر کمیته خودرو که نمایندگان مجلس نیز در آن حضور دارند بر این بود که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس منطقی نیست. کمیته خودرو نیز نظر مثبت در این خصوص دارد و ما هم عدم عرضه خودرو به بورس را منطقی و درست می دانیم.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، اظهارات وزیر صمت در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی طرح تحول صنعت خودرو با محوریت عرضه خودرو به بورس را مطرح کرد و قرار بود این طرح در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود. بر اساس این طرح خودروسازان اصلی ملزم به عرضه محصولات خود به بورس می شدند و سازمان حمایت نیز اقدام به تعیین قیمت پایه می کرد و پس از آن قیمت نهایی پس از عرضه در بورس بسته به عرضه و تقاضا تعیین می شد.

همچنین بر اساس این طرح، مابه التفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه جهت طرح های حمایتی مانند وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل و ارائه وام قرض الحسنه به خودروسازان به صندوقی واریز می شد.

در مقابل طرح ارائه شده مجلس نیز وزارت صمت اعلام کرد که طرح اصلاح صنعت خودرو را به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارائه داده است. بر اساس طرح پیشنهادی وزارت صمت، تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ بر عهده خودروسازان و تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ نیز بر عهده شورای رقابت خواهد بود. اکنون باید دید با منتفی شدن طرح مجلس برای عرضه خودرو به بورس، آیا طرح وزارت صمت در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به تصویب می رسد یا خیر؟ البته وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای تعادل در بازار و حذف دلالان اطمینان کافی دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد